Účinné, ale nebezpečné: Ktoré bielkovinové diéty vás môžu aj zabiť?

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Schudli ste aj vy vďaka bielkovinovej diéte?

S bielkovinovou diétou idú kilá dole rýchlo, riziko srdcovo-cievnych chorôb sa však zvyšuje.

V túžbe po štíhlej postave už každý z nás zrejme vyskúšal nejakú „zaručenú“ diétu, aby sa k želanému efektu dopracoval čo najrýchlejšie. Vedeli ste však, že niektoré typy stravovacích režimov sú z dlhodobého hľadiska priam životu nebezpečné? Varovný prst dvíha tím vedcov zo Švédska a Grécka. Podľa ich štúdie totiž nerovnováha na tanieri zvyšuje riziko infarktu aj náhlej cievnej mozgovej príhody. Ktoré diéty vášmu zdraviu v tomto smere uškodia najviac?


Najpopulárnejšie diéty na čiernej listine

Medzi najobľúbenejšie diéty na svete patria tie, ktorých výsledok sa dostaví čo najskôr, no človek nepociťuje prílišný hlad. Tieto kritériá dokonale spĺňajú programy na báze vysokého príjmu bielkovín. Je známe, že aj celebrity najčastejšie holdujú práve Atkinsonovej diéte, ktorá v prvej fáze povoľuje príjem výhradne proteínov. Sacharidy v podobe ryže, cestovín, či zemiakov sú absolútnym tabu. Na podobnom princípe pracuje tiež Dukanova diéta, ktorej zásady dokonca vyšli v knižnej podobe a vďaka nej schudlo viac než 15 miliónov ľudí. Tá v prvej, takzvanej útočnej fáze rovnako odporúča jesť výhradne bielkoviny a zaručuje najväčší úbytok kilogramov. Podľa odborníkov však takéto stravovacie režimy môžu narobiť viac škody ako osohu.


Mohlo by vás zaujímať: Diéta pre milovníkov zemiakov: Recept starých materí funguje aj dnes!


Čo všetko nám hrozí?

Prieskum, ktorý uskutočnili švédsko-grécki odborníci, trval dlhých 15 rokov. Za tento čas vyhodnocovali zdravotné zmeny u 43400 žien vo veku 30 až 49 rokov. Tie, ktoré mali nízky príjem karbohydrátov a vysoký príjem proteínov, boli o 28% náchylnejšie na srdcový infarkt a mŕtvicu – ochorenia srdcovo-cievneho systému, ktoré sú časté v čoraz nižšej vekovej kategórii. Riziko malo stúpajúcu tendenciu, pokiaľ ženy uprednostňovali na tanieri bielkoviny živočíšneho pôvodu (mäso) pred rastlinnými. „Tí, ktorí chcú zhodiť prebytočné kilá, by sa nemali vrhať do populárnych chudnúcich programov ako Atkinsonova diéta a LCHF (nízky obsah karbohydrátov, vysoký obsah tuku) a nechať sa zaslepiť krátkodobými účinkami,“ vysvetlil profesor Hans-Olov Adami z inštitútu Karolinska Institute. „Človek musí myslieť aj na dlhodobý vplyv na zdravie,“ dodal Adami.


Mohlo by vás zaujímať: Cvičíte, ale chudnutie stále nikde? Vyskúšajte L-karnitín!


Čo radí dietologička?

Hoci proteíny majú v našom jedálnom lístku nezastupiteľné postavenie, netreba to s nimi preháňať. „Zbavte sa pocitu, že si musíte vybrať medzi karbohydrátmi a bielkovinami. Uprednostnite zmes všetkých skupín potravín pred úplným vylúčením jednej z nich. To vám pomôže zostať zdravými zvonku aj zvnútra,“ odporúča Victoria Taylor z britskej nadácie pre srdcové ochorenia British Heart Foundation. A ako by malo podľa nej vyzerať ideálne zloženie našej potravy? „Snažte sa zahrnúť „chudé“ bielkoviny a nízkotučné mliečne výrobky, celozrnné karbohydráty a tie s vysokým podielom vlákniny. Je vhodné jesť takisto veľa ovocia a zeleniny s malým množstvom zdravých tukov,“ radí spomínaná dietologička. Tajomstvo totiž spočíva v rovnováhe: „Užívanie si všetkého s mierou je pre vaše srdce a štíhlu líniu ďaleko lepšie, ako keby ste sa upli na prísnu diétu.“

Zdielať na Facebooku
  • Autor: Emma
  • Foto: sxc.hu

Diskusia (17)

  • Luki 10.04.2018, 10:54

    Kazda RYCHLA a EXTREMNA dieta konci navratom vahy. Schudnut sa da, to ano, ale po skonceni ide vaha este vyssie. Pomoze IBA A LEN zmena stravovania a zaradenie pohybu, nic ine. Podrobne o tom piseme tu -- https://www.slimming.cz/nejhorsi-diety/

  • netee 01.02.2017, 16:51

    Tabletky na chudnutie - https://tinyurl.com/hosjl64 ja berеm uz Zelená kava viac ako mesiac…schudlа som viac ako 7 kg.

  • Lucia 04.01.2017, 16:12

    Moje skúsenosti s bielkovinovou diétou sú len pozitívne. Chudla som na diéte Speediet a okrem výrazne nižšej ceny ako v centrách som ocenila veľké množstvo rôznych príchutí, možnosť objednávania po kusoch resp. vyskladanie si vlastného balenia a hlavne online poradenstvo cez chat na stránke. Môžem iba odporúčiť. Na naštartovanie metabolizmu je to rozhodne to najlepšie. Potom už len zdravo sa stravovať a cvičiť :)

  • Monika 03.12.2015, 11:49

    Určite je pravda že treba chudnuť pod dozorom a bezpečne. Milo ma prekvapil prístup poradcov na ketofit.sk/vyzivovy-poradce/ . Určite to stojí za prelustrovanie

  • martina 23.04.2015, 00:05

    Myslím si že toto je odpoveď na Matejovu otázku http://www.polakova.sk/bielkovinova-dieta/

  • Janka82 20.03.2015, 11:14

    mne tato dieta velmi pomohla. najme pristup ludi v centre doktora Kozara bol fajn. Poradili poslali jedalnicek a pritom ziadne vynucovanie nakupov ako inde.

  • slimacka 04.05.2013, 20:57

    Presne tak. Stravovať sa vyvážene a cvičiť, to je základ! Ak diétu, tak jedine pod lekárskym dohľadom, ako napr. http://www.bielkovinovadieta.com inak si človek môže ublížiť, takže pozor! ;)

  • katka 15.08.2012, 13:18

    Peter to napisal pekne, ale 5 kg cistej svalovej hmoty priberie kulturista na svetovej urovni za 1 rok, takze by ma dost zaujimalo ako sa mu to podarilo bez cvicenia za 7 tyzdnov... Dost by sa mi zisiel ten recept, lebo ja sa venujem fitnessu a priatel kulturistike. Sasa ma moj velky obdiv :)

  • Sasa 16.07.2012, 23:35

    V snahe schudnúť (mám 40 rokov )som úplne zmenila životný štýl: paltím si osobného trénera, absolvujem 3x do týždňa intenzívne fitnes a body building tréningy, popri tom sa snažím mať čas s deťmi na korčule, na bicykel, do prírody, zaplávať a pod. Niekedy cvičím doma pri telke, keď je vonku zlé počasie. Čo sa týka stravy: uhľohydráty (tie prekliate sacharidy) len ráno a doobeda, prílohy k hlavnému jedlu (obedu) minimálne alebo vôbec, knedľa už ani neviem ako vyzerá. Poobede a večer žiadne uhľohydráty. Jem každé 3 hodiny a živím sa najmä bielkovinami (chudé mäsá, šunka, syry, tvarohy, jogurty, Cottage syr, mliečne jogurtové nápoje) a zeleninou. Pozor aj na ovocie - večer nie, a sladké vôbec nie. Pozor na tzv. musli, sú to uhľohydráty! Sladkosti a alkohol minimálne. Výsledok: za 7 mesiacov som schudla z 81 na 58 kg. Vyzerám a cítim sa ako perfektne vytrénovaná fitnesska. Už z tohto trendu neupustím. Všetkým držím palce.

  • Dobre a zdravo žiť ľahko 16.07.2012, 23:23

    Som prekvapený, že takýto text sa dostal do médií. Väčšinou sú propagované zázračné a rýchle diéty alebo samo-sato tabletky, ktoré vás schudnú samé. Niekedy mám pocit, že zástancovia Dukanovej diéty sú odnožou nejakej fanatickej církvi.... Okrem tu spomenutých rád treba dať pozor aj na to, čo v potravinách, ktoré kupujeme a jeme, je a nemalo by tam byť. Zbytočne zaťažujú naše telo a môžu spôsobiť choroby. http://dobreazdravo.sk/chcete-naozaj-schudnut-jedzte/

1 2 >

Pridať komentár