Podarí sa vám konečne schudnúť? S týmto prístupom určite áno!

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto
Chudnutie sa začína v hlave

Otázka zhadzovania nadbytočných kíl sa počas živote dotkne väčšiny Slovákov. Nie každý si však s týmto procesom dokáže poradiť tak, aby bol s výsledkom sám spokojný. Chudnutie sa pritom začína v hlave. S týmito zásadami by sa mohlo podariť odbúrať kilá navyše aj vám!


Psychika má zásadný vplyv na to, či bude človek priberať a nedokáže nadbytočné kilá zhodiť, potvrdzuje aj psychológ Jeroným Klimeš. Človek si podľa neho musí dať reálne ciele, dobre si načasovať dobu chudnutia a mať motiváciu. Zásadná je podľa neho zmena životného štýlu, človek by mal túto zmenu brať ako niečo pozitívne vo svojom živote.

Najlepšia je prevencia

Klimeš pripomenul, že najlepšou obranou proti obezite je prevencia. Človek by sa mal vždy pochváliť za to, že sa vyhol príležitosti sa „napchať“. Možno tak neschudne, ale určite nepriberie. Problémom však je aj zaužívané hostiteľské správanie. ,,Chcelo by to zmeniť prístup starších generácií, aby nevítali hostí chlebíčkami a sviečkovou," podotkol.

Pokiaľ človek už má kilá navyše a chce schudnúť, mal by si podľa psychológa hlavne uvedomiť, že jedlo je, rovnako ako alkohol, fajčenie a iné drogy, súčasťou jeho životného štýlu a myslenia. Funguje ako manéver, ktorým sa upokojuje. Musí sa teda presmerovať na iné spôsoby uspokojenia svojich potrieb a zmeniť aj spôsob trávenia voľného času.


Mohlo by vás zaujať: Diéta pre milovníkov zemiakov: Recept starých materí funguje aj dnes!


Zvoľte správny čas

Pre efektívne chudnutie je dôležité ujasniť si jeho dôvody - pre zlepšenie zdravia, krásu či zo spoločenských dôvodov. Mal by si tiež štart chudnutia správne načasovať. Začínať s ním v období stresov v práci alebo súkromnom živote, počas choroby alebo po rozchode s partnerom nie je najvhodnejšie. ,,Človek potrebuje na boj s prebytočnými kilogramami silu a tej sa mu v týchto situáciách nemusí dostávať," vysvetlil.

Pomaly ďalej zájdeš

Pre zdravého človeka je podľa Klimeša reálny cieľ schudnúť 0,5 až kilogram týždenne. Kto chce chudnúť rýchlejšie, zväčša to nevydrží, hrozí jojo efekt, teda že všetko rýchlo znovu naberie. Ďalším úskalím podľa psychológa je nevyvážený vzťah k jedlu, ktorý sa prejavuje prejedaním, hltaním a kompenzáciou stresu jedlom. Klimeš radí dať si na tanier primeranú porciu a nepridávať si. ,,Rýchli jedáci by mali skúsiť spomaliť napríklad tak, že si jedlo naporcujú na malé kúsky, či jedením  za pomoci čínskych paličiek," povedal.


Mohlo by vás zaujať: Banán a vaša diéta: Ideálna kombinácia alebo presný opak?


Psychológ pripomenul, že kto chce zdravo schudnúť, musí sa tiež začať hýbať. S pribúdajúcimi kilogramami je pohyb stále nepríjemnejší, a tak prinajmenšom na začiatku, než sa dostavia prvé úspechy, sa človek musí do pohybu vedieť pri nútiť. Rady pre zdravé chudnutie, počas ktorého sa človek naučí lepšie jesť a viac sa hýbať, ponúka česká VZP vo vzdelávacom projekte Ži zdravo.

Päť krokov k zlepšeniu motivácie:

  1. Nenadávajte sami sebe - pristupujte k chudnutiu ako pozitívne etape svojho života
  2. Dávajte sa reálne ciele - za krátku dobu zdravo a trvalo neschudnete
  3. Netajte svoje chudnutie - naopak uzavrite s okolím koalíciu proti svojej nadváhe
  4. Nespájajte stres s jedlom - zosilňuje prejavy hladu podobne ako nedostatok spánku
  5. Odmeňujte sa - stačí drobnosť, ktorú si sľúbite za dodržanie svojich predsavzatí

Čo pomáha pri chudnutí vám? Poraďte ostatným čitateľom v diskusii a získajte víkendový pobyt či ďalšiu z cien v našej súťaži. Nezabudnite uviesť platnú emailovú adresu.

Zdielať na Facebooku
  • Zdroj: ČTK
  • Foto: photl.com

Diskusia (12)

  • glori 01.02.2017, 16:34

    Tabletky na chudnutie - https://tinyurl.com/hosjl64 ja berеm uz Zelená kava viac ako mesiac…schudlа som viac ako 7 kg.

  • Janka H. 26.03.2016, 14:04

    Ja a snaha schudnúť sú 2 neskutočne dlho prepojené slová. Vďaka ketofit-u som sa naučila stravovať a pridala som kúsok pohybu a šlo to síce nie rapídne ale natrvalo. J.H.

  • Yvetta 15.08.2012, 14:36

    Nedá mi nevyjadriť sa, Jeremy absolútne s tebou súhlasím, napísal si to ukážkovo. Vyskúšala som sa pravidelne stravovať a cvičiť 2 x týždenne 60 minút a za 2 mesiace som zhodila 5 kg a 34 cm po obvode - navštevovala som Oxyline, kde som sa túto metódu naučila. Stálo ma to peniaze, ale chcela som vedieť, že keď človek pravidelne jedáva a trochu sa hýbe či to pomáha. Seriózne musím povedať, že áno. Iba táto cesta je tá správna a ešte budete mať kondičku. Dáša tiež som mala s ranajkami a pitím vody problém, ale keď som sa donútila išlo to. Kika, zbožňujem ranný dlllhýýýýý spánok a doteraz mi robí problém vstávať, no výsledok chudnutia stojí za to. Možno by stálo za úvahu, odmeňovať sa za kilá dolu, raz za čas práve dlhým spánkom dopoludnia. Držme si palce.

  • kika 31.07.2012, 22:06

    ja rano vstavam dost neskoro a tak mi nevychadza naplanovat si jedlo 4 - 5 x denne s 3 hodinovymi prestavkami. Mam vsak velikansku nerest a je to cokolada k tomu vsetkemu aj velmi malo pijem - mozno ak 1 - 1,5 l denne. Chudnem uz skoro 20 rokov a nedari sa mi.

  • Daša 31.07.2012, 14:12

    Ja som schudla za 1 rok 10 kg. Mne pomohlo, keď som sa začala pravidelne stravovať a naučila sa piť vodu. Mám problém, dodnes, ráno vstať a naraňajkovať sa, riešim to ovocím a ovocnými šťavami. Ovociu nikdy neodolám. Bez pohybu to nejde - relaxujem cvičením na orbitreku s hudbou. Dôležité je, aby sme v tom pokračovali, aj keď schudneme, a aby sme sa nevrátili k starým návykom po dosiahnutí cieľa. Prvým mojím cieľom bolo schudnúť. Môj druhý cieľ: udržať si váhu a trocha ešte schudnúť. Držme si palce, aby sme sa pri chudnutí veľmi nestresovali, lebo so stresom to nejde.

  • Jeremy 31.07.2012, 13:36

    aby som nezabudol. Jedla a terminy si nastavte tak, aby vyhovovali roky, nie len par mesiacov ked chcete zhodit.. potom jojo efekt nehrozi.. Z clanku: Päť krokov k zlepšeniu motivácie: Nenadávajte sami sebe - pri slapani si sam sebe hovorim, vydrzis to svina tucna.. a pomaha :D Dávajte sa reálne ciele - ratajte 3kg na mesiac Netajte svoje chudnutie - skor treba chciet zdravsie jest ako chudnut Odmeňujte sa - NIE! ziadna sladkost, ziadne ulavy

  • Jeremy 31.07.2012, 13:01

    Na chudnutie zabera: Pravidelna strava, 5-6x do dna. Male porcie. Nastavte si budik na 7-10-13-16-19 (podla toho kedy vstavate a kedy idete spat). Nejest cely den je velka chyba. Zaludok musi byt stale v strehu. Nikdy, naozaj nikdy nehladujte ! Vylucit vyprazane, cokoladu, mastne, alkohol. 3hodiny pred spanim sa este najest. Schudol som 10kg za 3mesiace, nikdy som nebol hladny, pridal som si 3-4x 45minutovu jazdu na bicykli.. v kratkosti: Ranajky: omeleta, 2x krajec hnedeho chleba, detska sunka alebo ovsene vlocky Desiata: Jablko alebo sojova/energeticka tycinka Obed: klasicky, co ponuknu restiky v okoli mojej prace, hlavne sa neprejedat, netreba vsetko zjest.. polievku vzdy, vyprazane minimum.. Olovrant: v pohode aj banan (pribera sa z neho), rozok s lunexom alebo detsku vyzivu Vecera: Salat. Nastruhame uhorky, syr a paradajky. Ak sme hladny, siahneme po jablku. + Pitny rezim. Vela, vela vody.. denne aspon 2litre vody (vratane polievky) Sila zvyku, pevna vola. Ak to porusite raz a siahnete po cokolade, mozete s tym rovno prestat. Tabletky su hovadina. Masaze, cryo a podobne tiez. Ak nemate bicykel, rychla chodza hodinu denne je tiez ucinna. Dokonca viac ako beh. Dolezita je pravidelnost. Nepotrebujete fitko, trenera a gastro rozpis. Denne sa vazit, v ten isty cas, v tom istom obleceni.. Prvy mesiac schudnete vela, vylucite tekutiny. Potom sa to zastavi, treba pokracovat, ono sa to zas pohne.. Verte si.. ono sa to podda.. Viem ze je to tazke, ak vas vsade nukaju, myslite na svoj ciel a na cislo na vahe co sa rano ukaze..

  • vladka 31.07.2012, 11:20

    aj ja sa snažím schudnut... ja NEJEST neviem, aj ked cez den vydržím ale večer to doženiem... tak ja radšej vstanem skôr o pol piatej idem si zabehat.. 7-8km a je to a tak si môžem dat aj sladkost aj koláčik... treba síce davat pozor a večer už nejest.. ale dá sa to..

  • Alena 31.07.2012, 11:19

    Mám 16 ročnú dcéru, ktorá je momentálne "tučná všade", možno ešte aj vlasy sa jej zdajú tučné. Začali sme spolu pravidelne cvičiť, plávať a veru sa nám spevnili brušká, chodíme na túry, bicyklujeme - niekedy aj 80 km cyklotúru, nabrali sme kondičku a verte, že keď niekedy vynecháme cvičenie, máme poriadne výčitky svedomia. Keď ale máme chuť na sladké, dáme si. Čísla váhy a veku nech nám nič nehovoria, ak sa cítime dobre a v pohode , to je hlavné.

  • Jarmila 31.07.2012, 11:19

    Mne sa pri chudnuti osvedcil jeden s den v tyzdni. Spiny urezim. Vascinou som si odstavila mrkvu s jablkom a toto som popijala cely den. Schudla som 4 kila a opat sa kj tomu vraciam spat pretoze je to lacne bezbolestne a naozaj ucinne.

1 2 >

Pridať komentár