Dajte si do tela presne podľa vášho veku: Aký šport je šitý pre vás?

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto
Fyzickú aktivitu prispôsobujte veku, no športovať neprestávajte.

Pravidelné cvičenie napomáha udržiavať vnútornú rovnováhu tela, vylepšuje náš vzhľad i pocit psychickej pohody a je účinným pomocníkom v prevencii chorôb. Ak ste sa však doteraz príliš nehýbali, máte sedavé zamestnanie a zopár kíl navyše, vrhnúť sa do športov, ktoré ste obľubovali v mladosti, nemusí byť to pravé orechové. Zistite, čomu všetkému treba fyzickú záťaž prispôsobiť a aký šport je vhodný práve pre váš vek.


Čo všetko sa s vekom mení?

Pribúdajúce roky sa môžu na vašom vzhľade a kondícii podpísať buď veľmi výrazne alebo takmer vôbec. Závisí to od toho, na akej priečke sa šport vo vašom rebríčku priorít nachádza a ako často ste sa mu venovali v uplynulých desaťročiach. Pokiaľ patríte k milovníkom fyzickej aktivity, váš organizmus je na zvýšenú záťaž pravdepodobne uspôsobený. Čo však v prípade, že ste svoju kondíciu zanedbávali, no radi by ste sa opäť začali hýbať? Na maratón radšej zabudnite. Šport treba prispôsobiť kostrovo-svalovému aparátu aj vášmu srdcu, ktoré sa rokmi „opotrebovalo“. Prihliadnuť by ste mali tiež na ochorenia, kvôli ktorým pravidelne navštevujete odbornú ambulanciu. Pamätajte, že elasticita svalových vlákien, ich výbušnosť, odolnosť kĺbov, maximálna tepová frekvencia a ďalšie faktory už u vás nie sú tým, čím bývali.

Keď máte medzi 18 a 35...

...ste na vrchole svojej výkonnosti, a práve preto je toto obdobie ako stvorené aj na tie najnáročnejšie športové aktivity. Zamerať sa treba predovšetkým na všestrannosť, aby ste neupadli do monotónnosti a jednostranne nezaťažovali stále tie isté partie tela. Ideálne je aeróbne cvičenie, akým je beh, korčuľovanie a fitnes programy (aerobik, zumba,...) v kombinácii so silovým cvičením (posilňovanie, lezenie,...). Pokiaľ ste zdraví, nemusíte sa obmedzovať takmer ničím. Aspoň raz do týždňa si doprajte pauzu na regeneráciu svalových vlákien. A ak naozaj cvičíte až 6-krát zo siedmich dní, nezabúdajte na striedanie intenzity, aby sa vaše telo nevyčerpalo.


Mohlo by vás zaujímať: Chudnite športom na maximum: Stavte na športtester - trénera v hodinkách!


Po 35-ťke buďte obozretnejší

Po dosiahnutí 35. roku života začína klesať pružnosť, sila aj výbušnosť svalov, v dôsledku čoho sa zvyšuje riziko poranenia a únavy. Cvičenie by sa malo posunúť do strednej intenzity, pričom fyzická záťaž postačí aj trikrát týždenne. Na udržanie kondície s menším zaťažením kĺbov je najvhodnejšie plávanie, ľahký džoging, rýchla chôdza, bicyklovanie, turistika, či lyžovanie. Zanevrieť nemusíte ani na kolektívne športy, ktoré vás chytili za srdce dávnejšie. Pri futbale, hokeji a iných kontaktných športoch však zvýšte opatrnosť kvôli možným poraneniam kĺbov a šliach. K vytknutiu či výronu totiž u vás dôjde ľahšie ako u tínedžera. Nezabúdajte preto na poctivú rozcvičku a strečing po každej námahe. Najmä pre dámy sú vhodné pilatesove cvičenia či joga na uvoľnenie stuhnutých svalov a chrbtice. Zvlášť, pokiaľ máte sedavé zamestnanie.

Medzi 50-tkou a 60-tkou

V tomto období sa organizmus začne výraznejšie meniť – dochádza k strate svalovej hmoty, k pribúdaniu tukových zásob a schopnosť regenerácie unavených svalov klesá. Základom je preto snaha zostať aktívnym a fit v čo najväčšej možnej miere. Pokiaľ ste šport do tohto veku zanedbávali, najskôr si začnite budovať odolnosť kostrového svalstva – golfom, plávaním, dlhými prechádzkami a pomalším bicyklovaním. Ak ste však doposiaľ cvičili na pravidelnej báze, venujte sa tomu, čo máte najradšej a dodržiavajte vyššie spomínané rady. Z rýchlej chôdze alebo takzvaného power walkingu však už radšej presedlajte na chôdzu s podporou paličiek – nordic walking.


Mohlo by vás zaujímať: Prehnali ste to s cvičením či prácou? Zbavte sa svalovice rýchlo a účinne!


Po šesťdesiatke s rozumom

S pravidelným cvičením rozhodne neprestávajte ani v seniorskom veku, resp. na dôchodku. Pokiaľ vám to zdravie dovolí, naďalej pozvoľna plávajte a každý deň sa poprechádzajte. Veľmi vhodný je tiež vodný aerobik. Dôležité je predchádzať strnulosti a sedavému spôsobu užívania si jesene života. K únave a k zraneniam dochádza v tomto veku veľmi rýchlo, preto každú aktivitu treba robiť s mierou a so súhlasom lekára.


Akým športovým aktivitám a ako často sa venujete vy? Podeľte sa o svoj názor s ostatnými čitateľmi v diskusii a vyhrajte víkendový pobyt alebo ďalšie ceny v našej súťaži. Nezabudnite uviesť platnú emailovú adresu.

Zdielať na Facebooku
  • Zdroj: Johnny
  • Foto: sxc.hu

Diskusia (7)

  • tibor šimon 24.08.2014, 14:40

    mam 58 rokov. V mladosti som hrával futbal,potom som začal behať. Bez behania si neviem predstaviť život .Týždenne si dám okolo 100km ov.Behám za každého počasia.Bol by som rád ak,by som mohol čím dlhšie so svojím koníčkom existovať v zdraví.Každému viem behanie doporučiť.

  • Juraj 02.09.2012, 19:48

    Mám 66rokov vytrvalostnemu behu sa venujem 44 rokov/ak nepočitam mladežnicky vek/Doteraz som absolvoval 154 maratonov, vtom je započitanych aj 5 päťdesiatok a raz som absolvoval aj 100 km. Za rok nabeham okolo 5000 km. Začiatok dna bez behu si neviem predstaviť. Pisať o behu na malej ploche sa neda je to viac faktorov začinajuc kedy sa rozhodnem behať cez kvalitnu obuv, oblečenie v teple, v mrazoch, strava intenzita behu atd. Ak by bol zaujem da sa o niektorych veciach pisať podrobne.

  • Janka Churá 19.08.2012, 21:54

    Mám 49 rokov,pracujem ako učiteľka v materskej škole pri 3-4 deťoch.Verte-neverte,pri týchto malých deťúrencoch o pohyb nemám núdzu.Pri každej aktivite-rozhovor, cvičenie,obliekanie,hry...musím robiť drepy,aby som sa im priblížila.Veľmi radi tancujú,hrajú sa na dopravu a vždy pri hre musí byť učiteľka.Aby toho nebolo málo,do práce chodím pešo 15 min. a cez víkend pravidelne plávam 1 km na plavárni.V čase,,rastu húb"lozím po kopcoch, v zime lyžujem.Niekedy som vyšťavená, ale pomyslím si,že som urobila dosť pre svoje zdravie. Cítim sa super!!!!!

  • Janka Kopková 19.08.2012, 21:53

    Som už na dôchodku, mám 63 rokov, ale na nudu sa veru sťažovať nemôžem. Mám priateľku o 5 rokov staršiu, ktorá si vo svojom rodinnom dome dala postaviť krásny kozub. Keďže kúrenie v kozube je paráda, často si k priateľke chodím tento zážitok obnovovať. No a o čo ide. Pred pár dňami sa priateľko rozhodla, že si urobí náležitú zásobu dreva na zimu a to nie hocijakú. Priviezli jej skoro 20 metrov dreva, ktoré bolo treba porezať a uskladniť. Takže miesto jogy a bicyklovaniu, ktorým sa bežne venujeme pustili sme sa do hŕby dreva a chodili a nosili sme ho celé tri dni s malými prestávkami. Musím spomenúť, že obe sme bez manželov a prácu treba zvládnuť za každú cenu. Ale ide o výsledok, ktorý sme dosiahli okrem uloženia dreva. Veríte či nie, schudli sme po tomto cvičení každá presne 3 kg, a že nám zosilnelo svalstvo o tom netreba pochybovať. Teraz sa už len tešíme, kedy nás plamene v kozube odmenia za našu pracovitosť.

  • Bohumil 19.08.2012, 20:31

    Mám 66 rokov. Celý život mám spojený s pohybom, bol som učiteľom telocviku. Teraz každú zimu aspoň 5 dní lyžujem, bežky používam keď je sneh, na Záhorí je to vzácnosť. Bicykel je môj každodenný spoločník, ak keď len na krátke trate. Plávanie a prechádzky sú na dennom poriadku, keď sa dá. Nemám problémy s pohybovým ústrojenstvom, len prstenník na ľavej ruke ťažko ohnem, čo mi robí problémy pri hre na gitaru. Pozdravujem všetkých penzistov. Bohumil.

  • Vladimír 19.08.2012, 20:01

    Mám 50, športom som začal 46 - tych, a mal som 130kg.Začal som prechádzkami so psíkom a tie prechádzky sa predlžovali až menším túram po Malých Karpatoch, samozrejme hubačku som si nenechal tiež ujst.Postupne som začal robiť dialkovú turistiku ako TT 100-ku a pod. a chodiť po horách po celom Slovensku, mám za sebou už aj výstup na Gerlach a v stredu som sa vrátil z výstupu na Kriváň.Samozrejme aby mi vydržala kondička tak už 2 rok behám cca 10km tri krát do týždna a aj bicykel mi nie je cudzí sem tam si dám nejakú tu 50-ku.Teraz mám 100kg cítim sa dobre a teším sa na dalšie výstupi na šich krásnich horách.apropo bolestami klbov som si svoje užil ale začal som brat klbovú výživu a mám ako taký pokoj.

  • Fero 19.08.2012, 14:11

    Pre mňa je už roky najlepším športom prechádzka v lese za hubami. Či už nájdem veľa alebo málo, vždy sa v lese poteším, pookrejem a nadýcham čerstvého vzduchu. Aj voda z lesnej studničky chutí viac, ako coca cola :-) A ešte by som odporúčal tanec, to radím ako starý folklorista.

1

Pridať komentár