Štyri potraviny, ktoré spomaľujú starnutie: Poznáte ich?

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Ktoré zo spomínaných potravín konzumujete najčastejšie?

Čučoriedky, ovsené vločky a olivový olej patria medzi potraviny, ktoré podľa odborníkov spomaľujú starnutie

Azda na tomto svete neexistuje človek, ktorý by nechcel prežiť dlhý a kvalitný život. Dobrou správou je, že niekoľko rokov života si môžete pridať vhodnou voľbou potravín. Zdravý životný štýl dokáže eliminovať vznik chorôb, ktoré sú spojené s vyšším vekom, preto neváhajte a začnite ihneď s konzumáciou nižšie uvedených potravín.


Panenský olivový olej proti Alzheimerovi

Olivový olej je podľa vedcov prostriedkom, ktorý spomaľuje proces starnutia na bunkovej úrovni. Prijímané tuky majú podľa odborníkov vplyv na procesy, ktoré prebiehajú v bunkách. Zložky obsiahnuté v olivovom oleji, najmä polyfenoly a vitamín E, znižujú škodlivý vplyv voľných radikálov, následne dochádza k pomalšiemu starnutiu tkanív.

Mnoho chorôb je spojených s pribúdajúcimi rokmi. Jednou z nich je osteoporóza. Olivový olej má schopnosť mineralizovať kosti, napomáha vstrebávaniu vápnika, preto je vhodným prostriedkom prevencie osteoporózy. Mononenasýtené mastné kyseliny udržujú v kondícii mozog, vďaka čomu sa znižuje možnosť vzniku Alzheimerovej choroby.


Mohlo by vás zaujímať: Pochúťka i zásobáreň zdravia: Čučoriedky pre vynikajúci zrak aj dlhšiu mladosť


Čučoriedky proti osteoporóze

Čučoriedky disponujú bohatou zásobárňou antioxidantov, ktoré sú poprednými bojovníkmi proti voľným radikálom, a teda i proti starnutiu. Pravidelná konzumácia čučoriedok udržuje funkciu pamäte, chráni pred kardiovaskulárnymi ochoreniami, rakovinou, Alzheimerovou a Parkinsonovou chorobou.

Čučoriedky prospievajú aj ľudskej koži, najmä vďaka bohatému obsahu vitamínov C a E. Látka s názvom pterostilben sa podieľa na znižovaní cholesterolu v krvi, ktorý spôsobuje srdcové ochorenia. Americkí vedci z Floridy zistili, že pravidelná konzumácia čučoriedok zabraňuje vzniku osteoporózy u žien v klimaktériu.

Ovsené vločky na nervovú sústavu

Ovsené vločky sú v prvom rade bohatým zdrojom rozpustnej i nerozpustnej vlákniny, ktorá prospieva tráviacemu traktu a znižuje riziko vzniku nadváhy v strednom veku. Ovsené vločky obsahujú kvalitné bielkoviny, vitamín E a vitamíny skupiny B, mnoho minerálov i stopových prvkov, napríklad vápnik, železo, horčík, meď, zinok, kremík a fosfor.

Prečo by ovsené vločky nemali chýbať v jedálničku človeka v produktívnom veku? Bohaté zastúpenie vitamínov skupiny B prospieva nervovej sústave, antioxidanty chránia srdce pred zlyhaním, kremík posilňuje vlasy a nechty, kvalitné bielkoviny sú nevyhnutné pre svaly.

Určite viete, že ovsené vločky patria do kategórie potravín s nízkym glykemickým indexom – zasýtia na dlhší čas a energiu uvoľňujú postupne. Sú stvorené pre chutné a zdravé raňajky, ale možno ich použiť aj do koláčov, palaciniek, na zahustenie polievok alebo omáčok.


Mohlo by vás zaujímať: Zelená pochúťka pre vaše zdravie: Čo takto dať si špenát?


Špenát pre zdravé oči

Pochybujete o anti-aging vlastnostiach špenátu? Potom zelenej rastlinke veľmi krivdíte, pretože je bohatým zdrojom vitamínov (beta-karotén, K, C, B1, B2, B3, B6, E), minerálov (mangán, horčík, vápnik, draslík, meď, fosfor, selén) a ďalších zdraviu prospešných látok. Napríklad luteín a zeaxantín sú popredné antioxidanty, ktoré zabraňujú vzniku šedého zákalu. Zdravotné pôsobenie špenátu je rozsiahle, pretože pôsobí proti zápalom, kardiovaskulárnym problémom, rakovine, nervovým poruchám i osteoporóze.


Ktoré zo spomínaných potravín spomaľujúcich starnutie konzumujete vy? Neváhajte, podeľte sa o svoje názory s ostatnými čitateľmi v diskusii a vyhrajte víkendový pobyt alebo niektorú z ďalších cien v našej súťaži. Nezabudnite uviesť platnú emailovú adresu.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (2)

  • Anita 19.11.2012, 10:37

    Už dávno mám ovsené vločky, špenát a olivový olej zaradené vo svojom jedálničku. Ovsené vločky zaliate horúcou vodou a ochutené postrúhaným jablkom, lyžičkou medu, vlašskými orechami a škoricou jedávam denne na raňajky. Sú určite zdravšie ako chlieb s maslom. K čučoriedkam sa dostanem len v lete, keď si ich sama nazbieram v lese pod Tatrami. Okrem toho odporúčam vyskúšať ako prílohu pšeno, ktoré je prirodzene bezlepkové a obsahuje veľa vitamínov a minerálov, pritom je nenáročné na prípravu.

  • Tamara 18.11.2012, 19:45

    vyziva a prevencia chorob na http://mediceye.blogspot.sk/

1

Pridať komentár