Pravda o solení a vyprážaní: Skoncujte s najväčšími mýtmi vo vašej kuchyni

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Dávate si pozor na množstvo soli a tukov v strave?

Samotná konzumácia vyprážaných jedál podľa odborníkov naše zdravie nezhoršuje.

Kraľuje vašim predstavám o zdravom životnom štýle minimum soli a vyprážaných jedál? Hoci povedomie o škodlivých vplyvoch týchto strašiakov stúpa, nie všetky rady sú interpretované správne. Zistite aj vy, čo a v akom množstve si môžete na tanieri dopriať. Mnohé zaužívané obmedzenia totiž patria do kategórie nepodložených mýtov. Poradíme vám tiež, ako sa nadmernému množstvu soli vyhýbať a ako predchádzať srdcovocievnym ochoreniam s nedeľným rezňom.


Mýtus: Vyprážanie je cesta k ochoreniam srdca a ciev

Vyhýbate sa vyprážaným rezňom, syrom, hranolčekom a iným pochúťkam pripravovaným na oleji? V tom prípade si zrejme strážite hladinu cholesterolu a s obehovým systémom nemáte nijaké problémy. Rovnako dobre sa však môžu cítiť aj tí, ktorí vyprážaným jedlám z času na čas podľahnú. Vedci totiž prišli na to, že vyprážanie so srdcovocievnymi ochoreniami nijako nesúvisí. Presvedčila ich o tom asi desaťročná štúdia v Španielsku, do ktorej sa zapojilo 40 tisíc ľudí z dvoch tretín zastúpených ženami. Tí sa vo svojej stredomorskej kuchyni nijako neobmedzovali – vyprážané jedlá konzumovali doma aj v reštauráciách. Nakoniec sa medzi nimi vyskytlo 606 prípadov srdcových chorôb, no tie nezáviseli na množstve prijatého tuku. To, na čom teda pri vyprážaní naozaj záleží, je samotný olej. „V stredomorských krajinách, kde je olivový a slnečnicový olej najpoužívanejším tukom na vyprážanie a kde sa konzumujú obrovské množstvá vyprážaných jedál, nebola spozorovaná žiadna súvislosť medzi konzumáciou vyprážaného a rizikom srdcovocievnych ochorení,“ píšu autori v záveroch výskumu. Profesor Michael Leitzmann navyše upozornil na dve veľmi podobné štúdie, ktorých výsledok bol rovnaký. „Ak si to dáme všetko dokopy, mýtus, že vyprážaná strava všeobecne škodí srdcu, nepotvrdzuje žiadny dostupný dôkaz.“


Mohlo by vás zaujímať: Pri dlhom vyprážaní na slnečnicový olej zabudnite: Lepšia je bravčová masť!


Mýtus: Nadmerné množstvo soli si sypeme do taniera sami

Patríte k ľuďom, ktorí si jedlo dochutia soľou ešte skôr, ako vložia prvé sústo do úst? Ide síce o veľmi nezdravý zlozvyk, no ten nie je ako jediný zodpovedný za nadmerné množstvo soli v strave. Až 80% soli, ktorú prijímame, totiž pochádza zo spracovaných surovín. Z toho dôvodu potravinársky priemysel neustále atakujú organizácie s cieľom dosiahnuť zníženie obsahu soli vo výrobkoch. K tomu by malo dôjsť až o 40 – 50% v záujme zdravia populácie. Či sa to ale niekedy podarí, je otázne.

Mýtus: Do odporúčanej dennej dávky soli sa nedá vmestiť

Zdá sa vám čajová lyžička soli denne ako odporúčanie od odborníkov nedosiahnuteľná? Možno si istý čas budete zvykať, no za pokus to určite stojí. Ako prvé by ste mali obmedziť, prípadne celkom vylúčiť, nasledovné potraviny a dochucovadlá:

  • sójovú omáčku – okrem množstva emulgátorov a farbív má najväčší podiel v zložení práve soľ
  • slané občerstvenie – čipsy, tyčinky, slané oriešky a iné dobroty majú prehnaný kalorický obsah aj množstvo soli
  • šunku, syry, slaninu – študujte etikety a vyberajte tie najmenej slané
  • bujóny – namiesto nich použite len štipku soli, koreniny a bylinky

Mohlo by vás zaujímať: Dilema vo vašej kuchyni: Je zdravšia masť alebo olej?


Mýtus: Drahý olivový olej sa požíva iba na šaláty

Priaznivé účinky olivového oleja ako zdravšej formy tukov bola potvrdená odborníkmi už niekoľkokrát. Ide o pomerne vzácnu surovinu, za ktorú v obchodoch musíme zaplatiť aj desiatky eur. Ak si to však vaša peňaženka môže dovoliť, jeho čaro objavíte aj pri varení a vyprážaní. Pokiaľ ho neprepálite, cenné výživové látky sa z neho neodparia ani nestratia. Olivový olej bez ujmy prekoná aj 200° C. Kúpte si ho v tmavej fľaši a skladujte ho pri izbovej teplote na suchom mieste bez prístupu svetla. Za týchto podmienok vám bez problémov vydrží aj dva roky. Podľa vedúcej lekárky poradne zdravia na Regionálnom úrade verejného zdravotníctva v Bratislave Alžbety Béderovej je pritom na vyprážanie vhodnejší rafinovaný olivový olej.

Mýtus: Na vyprážanie je najlepší slnečnicový olej

Hoci ho používa väčšina slovenských domácností, podľa Alžbety Béderovej nie je najlepšou voľbou. Väčšiu stabilitu má repkový olej a preto je na vyprážanie vhodnejší, rovnako ako bravčová masť. "V bravčovej masti je 47 percent kyseliny olejovej, tá stabilita je tam zaručená. Určite radšej budem vyprážať v bravčovej masti ako v slnečnicovom oleji," zdôraznila odborníčka.


Snažíte sa v kuchyni obmedzovať olej a soľ? Čo si o nich myslíte? Napíšte do diskusie a vyhrajte víkendový pobyt alebo niektorú z ďalších cien v našej súťaži. Nezabudnite uviesť platný email.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (9)

  • Ina 24.11.2012, 10:39

    Všetko treba s mierou a s pohybom !

  • hanka 18.11.2012, 12:54

    Na všetko okrem vyprážania používam olivový olej. V lete si ho hojne doprajem hlavne do šalátov ale dávam ho do zemiakov, ryže, pod maso... Kupujem oliv. olej v tmavých sklenených flaškach ( 6- 7 € 750ml ), nekupujem tie uplne lacné v plastových flašiach.Na obmedzovaníe solí som bola zvyknutá už ako dieťa, mama dodržiavala neslanú dietu kvoli otcovi aj sebe. Nerobí mi to žiadné problémy a čudujem sa ľuďom, ktory ešte jedlo ani neokúsili a už ho solilia. Robil to aj moj manžel, ale našťastie si to odvykol.

  • Nina 18.11.2012, 12:54

    Rastlinné oleje (najradšej repkový) používam s mierou predovšetkým s ohľadom na chuť jedla, teda o obmedzovaní nemôžem hovoriť. So soľou je to iné. Puchly mi veľmi nohy a diuretické lieky mi spôsobovali nepríjemnú zápchu. Spomenula som si, že kedysi dávno sa takýto problém riešil neslanou diétou. Nesolím. Vôbec nesolím. V niektorých potravinách je soli až až. Po čase som začala vnímať chuť jedál oveľa jemnejšie. Navyše ucítim slanú chuť vo všetkom, čo je len trocha slané. Nemám problémy s opuchnutými nohami. Žiadne lieky na tento problém neberiem. Nemám vysoký tlak. Nepíšem to kvôli výhre. Ani si nemyslím, že je to univerzálny liek. Možno to niekto ale vyskúša a pomôže mu to, ako to pomohlo mne.

  • jg 17.11.2012, 11:24

    Pán Bukovský , osobne ho neznášam, všetko je to o reklame. Dokonca propaguje tie svoje, neviem ako to nazvať, s istého dôvodu a nie je to láska k ľuďom. Zdravý sedliacky rozum : príjem - výdaj, nič menej nič viac.O tom je celá zdravá výživa a všetko s mierou.

  • jakub 16.11.2012, 23:11

    nedá sa mi nesmiať nad týmto článok, plným drístov :-D chcel by som poznať človeka, ktorý ho písal... a na čom sa reálne zakladal. K tým vyprážaným jedlám v Španielsku, zabudli ste, že tam konzumujú oveľa viac rýb a zeleniny a v oveľa vyššej kvalite (kvalita potravín na SK je tak žalostne nízka - kvalita označená na "západe" ako potraviny 3. kvalitatívnej triedy sa u nás predávajú ako exkluzívna 1. trieda za cenu dokonca vyššiu ako tam. No ľudia kupujú radšej 2.-3. triedne (4. a 5. trieda - čo tam pomaly už ani dobytku nedajú a radšej vyhodia alebo kompostujú), a slováci?ľudia pokakaní od strachu, sa s tým uspokoja, držia hubu - nedostanú ani lepší plat a ani lepšie potraviny! Slovensko je potravinová STOKA!!! Kto bol na západe, vie o čom píšem! Okrem toho,k tým veciam, odporúčam články so skutočnými lekárskymi výskumami (www.akv.sk) publikované na SK p. dr. Bukovským (lekár, vyštudoval medinu. žiadny rýchlo pečený človek z kurzov a školení. k tej masti a pod, je konkrétne tento článok http://www.akv.sk/index.php?option=com_content&task=view&id=761&Itemid=35 ). Nie som vegoš, dám si kus mäsa, no okrem neho aj zeleninu. Neoplatí sa kupovať najlacnejšie, ani pečivo, ani zelenina/ovocie. Skôr uškodí, ako pomôže! A výhovorka: Je to aspoň niečo, je planá! Neznamená nič! Pre mužov spísal poznatky v tejto knihe - Návod na prežitie pre muža (http://www.akv.sk/index.php?option=com_content&task=view&id=327) resp, celý repertoár kníh (http://www.akv.sk/index.php?option=com_content&task=view&id=661&Itemid=80). Odporúčam autorovi tohto článku a ostatným "bravčovým mastičkárom". Ako píše: "„...pacientom zakázali jesť vajcia, živočíšne tuky a naordinovali im trikrát do týždňa ryby... ...ak by však tieto diétne odporúčania naozaj fungovali, neboli by sme svedkami pandémie obezity, a každý druhý človek v priemyselne vyspelých krajinách by neumieral na kardiovaskulárne ochorenia...“ Problém nie je v tom, že by tieto opatrenia neboli správne, ale v tom, že ich ľudia nedodržiavajú. Svedkami pandémie obezity sme, okrem iného aj preto, lebo mnohí lekári sú obézni = nemôžu byť a ani nie sú príkladom pre svojich pacientov."" Má 40, vyzerá na 30, je síce vegoš a striktne dodržiava čo píše a radí, ale aspoň môže byť príkladom pre pacientov! Odkaz pre "molon": ak potrebuješ tie 2 tabletky, niečo nie je v poriadku! Zdravý človek, s vyváženou stravou a dostatkom pohybu, nepotrebuje tabletky na cholesterol ! Bohužiaľ, Slováci si radšej dajú mäso/rezeň na 2 cm. oleja/masti, ako by si to radšej spravili ako dusené, alebo zo zeleninou, pečené, grilované a pod! Alebo polovicu z masa nahradili sójou, ktorá dodá telu potrebné živiny ako mäso a dostatok energie taktiež! Výhoda - žiadny cholesterol, čisté bielkoviny! pre Martin: Dokedy máš silu športovať, v poho, ale keď nebude, odrazí sa to. Pamätaj na moje slová. Začne sa brušný sval zväčšovať, príde obezita, cukrovka, možno rakovina... Odkaz pre všetkých: Komu niet rady, tomu niet pomoci! ...

  • lengsilvia@gmail.com 16.11.2012, 19:04

    my vyprážame na bravčovej masti, no v zálohe je stále aj olej

  • Zdenko 16.11.2012, 19:04

    Doma vyprážame výlučne na bravčovej masti, oleje používame len na studenú kuchyňu. Doposiaľ sme uprednostňovali olivové oleje extra virgin, ale po informácii z testu týchto olejov sme zhrozený čo dokážu nepoctiví výrobcovia predávať za drahé peniaze a tak radšej začíname uprednostňovať slovenské oleje. Každopádne sa však snažíme oleje ako také používať obmedzene a radšej investovať do kvalitného riadu, kde sa dá variť bez tuku. Solíme málo, používame bylinkovú soľ. Vedecké výskumy v oblasti stravy sú síce správne, ale v praxi sa mnohokrát nedajú využiť pre nepoctivosť výrobcov, ktorí chcú zbohatnúť za každú cenu, bez ohľadu na zdravie občanov.

  • molon 16.11.2012, 13:54

    ....zase reklama, ja vysmážam na repkovom oleji a masti, do omáčok na zahustenie si dávam maslo, olivový používam na všetko ostatné a vyvažujem to celé 1 tabletkou na cholesterol a 1 tabletkou na tuky v krvi....no a som tu...ešte dáke pripomienky?!?!?!?

  • Martin 16.11.2012, 08:20

    Myslim si, ze touto propagandou stredomorskych surovin Grecko z biedy nevytrhnete :) ... Ja vyprazam na bravcovej masti, sportujem a som fit, nepotrebujem si kupovat oleje , ktore su este drahsie, ako samotne maso, ktore idem vysmazit , na to aby som zil zdravo!

1

Pridať komentár