Vegetariánstvo a jeho formy: Čo všetko by ste o ňom mali vedieť?

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto
Pri konzumácii výlučne vegetariánskej stravy netreba zabúdať na bielkoviny, ktoré sú v drvivej väčšine zastúpené v živočíšnej strave

Vo svojom okolí určite poznáte niekoho, kto odmieta konzumáciu mäsa. Vysvetľuje to nechuťou k zabíjaniu zvierat či ako prínos pre svoje zdravie. Je to naozaj tak?


Vegetariánstvo sa tu neobjavilo len tak z ničoho nič. Jeho počiatkom sú rôzne náboženstvá, ktoré svojim vyznávačom predpisujú určité pravidlá. Medzi ne patrí aj zákaz niektorých druhov mäsa či živočíšnych produktov. Týmto sa vyznačuje budhizmus, hinduizmus, islam a iné. Kresťania to mali už aj v minulosti jednoduchšie. Zakázaná bola iba konzumácia krvi a udusených zvierat. Rozmach vegetariánstva v súčasnosti nastal po roku 1908, kedy bola založená Medzinárodná vegetariánska únia. Najväčší rozkvet však tento trend zaznamenal po 2. svetovej vojne, keď sa spoločnosť vydala cestou ochraňovania práv zvierat.


Všetko pre zdravé telo a dušu nájdete na www.vysetrenie.sk


Nie je vegetarián ako vegetarián

Okrem klasických vegetariánov, ktorí nejedia mäso je ešte viacero iných odnoží podobne sa stravujúcich ľudí. Sú to napríklad:

  • Semivegetariáni – konzumujú hydinu a ryby
  • Pesscovegetariáni – konzumujú mlieko, vajcia a ryby
  • Laktoovovegetariáni – konzumujú mlieko a vajcia
  • Laktovegetariáni – konzumujú len mliečne výrobky
  • Ovovegetariáni – konzumujú len vajcia
  • Vegáni – nekonzumujú nič čo má živočíšny pôvod, ani mlieko, vajcia či med
  • Frutariáni – konzumujú len ovocie, zeleninu a semená, ktorým nebolo ublížené. To znamená, že plody netrhajú, jedia len tie, ktoré samy padli na zem. Nekonzumujú ani zemiaky, kapustu či mrkvu, ktoré je potrebné násilím vybrať
  • Virariáni – konzumujú jedlo upravované do teploty len 42 stupňov Celzia
  • Flexitariáni – z času na čas konzumujú aj mäso, ale len to z ekofariem či voľnej prírody
  • Freegani – jedno z najextrémnejších odvetví. Odmietajú vykorisťovanie zdrojov Zeme a preto sa živia len tým, čo iní vyhodia

Mohlo by vás zaujímať: Surová strava: Zaručí vám lepší život?


Je vegetariánstvo zdraviu prospešné?

Pokiaľ netrpíte chorobou, ktorá si vyžaduje absenciu mäsa, s najväčšou pravdepodobnosťou vegetariánstvo nemusí byť to najlepšie, čo môžete pre svoj organizmus urobiť. Aj mnoho lekárov sa na vegetariánstvo pozerá s nedôverou. Dôvod je prostý. Príjem látok, ktoré sú v drvivej väčšine obsiahnuté v živočíšnej strave. Ide predovšetkým o bielkoviny. Ľudské telo stravou prijíma približne 30 základných látok. Ak čo i len jedna dlhodobo absentuje, možno počítať so zdravotnými komplikáciami. Vegetariánstvo tak bude pre človeka prospešné len v prípade dôkladnej stavby jedálneho lístka a už existujúceho dobrého zdravotného stavu.

Obmedzenie mäsa môže byť na mieste

Vegetariánstvo však prospieva k racionalizácii stravy. Mäso sa dnes na jedálničkoch objavuje až príliš často. Aj vy si možno pamätáte doby, kedy bolo mäso na stole len počas nedeľného slávnostného obeda. Dnes je každodennou súčasťou a jeho nadmerná konzumácia a neprimerané spôsoby úpravy vedú napríklad aj k obezite.


Mohlo by vás zaujímať: Dávate kilá navyše za vinu genetike? Ste na omyle, stačí zmeniť životný štýl!


Čo robiť, ak sa do toho pustíte?

Vegetariánstvo nie je len o vylúčení mäsa z jedálneho lístka. Musíte hľadieť aj na nasledujúce faktory:

  • Pite veľa vody – rastlinná strava má vysoký obsah vlákniny a na jej trávenie je potrebné väčšie množstvo vody. Preto zvýšte dennú dávku tekutín a pite aspoň 2 litre denne (ale radšej viac)
  • Bielkoviny nahrádzajte mliečnymi výrobkami a strukovinami – tie sú veľmi bohaté na bielkoviny, ktoré vaše telo nevyhnutne potrebuje
  • Jedzte dostatočne veľa vajec, semien a orechov
  • Zvýšte dávku ovocia a zeleniny – ide o ten najlepší zdroj vitamínov, denne počítajte aspoň s 500 gramami
  • Základom vášho jedálnička sa stanú zemiaky, strukoviny a cereálne obilniny
  • Kontrolujte si prísun rastlinných tukov – ich denný príjem by mal byť maximálne 80 gramov
  • Sója a tofu - budete sa s nimi musieť pre vysoký obsah bielkovín skamarátiť, hoci v posledných rokoch sa neodporúča jesť ich v priveľkých množstvách pretože je často geneticky modifikovaná
  • Vitamín B 12 – je dôležitý pre červené krvinky, mnoho vegetariánov ho však podceňuje. Mali by ste uvažovať nad jeho prijímaním vo forme výživového doplnku (u vegánov je to takmer nevyhnutnosť)

Mohlo by vás zaujímať: Stravovacie zvyky Slovákov: Ste na tom horšie alebo lepšie ako priemer?


Vegetariánstvo môže byť pre mnohých prospešné, no nemali by ste zachádzať do absolútnych extrémov. Ak náhodou pri vegetariánstve neostanete dlho, nevadí. Dá vám základné návyky zdravého stravovania. Budete si kontrolovať výživové hodnoty jednotlivých potravín a to je v dnešnej dobe veľmi dôležité. Keď o vegetariánstve vážne uvažujete, poraďte sa dopredu so svojím lekárom, či vám nový štýl viac neuškodí ako pomôže.


Radíte sa medzi vegetariánov alebo do niektorej z odnoží podobne sa stravujúcich ľudí? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (0)

Žiadne komentáre


Pridať komentár