Ovocie a zelenina počas zimy: Kde nájdete najviac vitamínov a minerálov?

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Uprednostňujete cez zimu domáce zásoby ovocia a zeleniny, alebo si ich radšej kupujete?

V zimných mesiacoch si musíme pomôcť rozlične uskladnenými domácimi zásobami z leta

Zimné mesiace sú v našich končinách pomerne chudobné na čerstvé ovocie či zeleninové plody. Pomôcť si preto musíme buď rozlične uskladnenými domácimi zásobami z leta, alebo „hypermarketovou“ špajzou. Čo si teda zo zimnej ponuky vybrať, aby sme si doplnili vitamíny a minerály a ubránili sa tak číhajúcim zimným chorobám?


Časy stromov obsypaných jablkami, záhrady plné kríkov s ríbezlím, malinami, alebo egrešmi, políčka čerstvej mrky, či inej zeleniny, sú ešte dosť vzdialené. A viac ako polročnou absenciou príjmu vitamínov a minerálov, obsiahnutých v ovocí a zelenine, by ste si veru nepomohli. Treba preto siahnuť po zásobách, ktoré sú k dispozícii počas zimy. Vaše telo totiž potrebuje celoročný príjem „živých“ vitamínov a minerálov a umelé náhrady vo forme doplnkov stravy veru nestačia.


Mohlo by vás zaujímať: Únava či chrípka nemá šancu: Týchto 7 potravín vám dodá energiu a posilní imunitu


Vitamíny z hypermarketu – utópia?

Je pravda, že obrovské obchody sú plné lákavých a farebných plodov. To, čo je však na prvý pohľad také lákavé, nemusí byť pre vaše telo aj zdravé. Ovocie, ktoré k nám putuje z veľkých diaľok je nadopované chémiou. Dlhá preprava začína ešte skôr, ako stihne dozrieť a tak dozrieva v neprirodzených a upravovaných podmienkach. Na prvý pohľad síce vyzerá krásne, no obsahom vitamínov a stopových prvkov sa na „pravé“ ovocie či zeleninu nechytá ani náhodou. Okrem toho môže obsahovať aj nebezpečné dusičnany či stopy konzervantov. Nemôže preto takéto ovocie uškodiť? Ak by mohlo, zrejme by neprešlo prísnou kontrolou. Pravda je však taká, že je málo hodnotné a vášmu telu neprináša takmer nijaký osoh. A preto je vlastne úplne zbytočné vyhadzovať zaň peniaze.

Jednotka v zime? Kyslá kapusta!

Ak sa pýtate, čím si teda dopĺňať vitamíny, minerály a iné dôležité látky počas zimy, odpoveď je jednoduchá a navyše overená mnohými generáciami dopredu. Stačí si každý deň dať za hrsť dobrej domácej kyslej kapusty a žiadna choroba nemá šancu. Kyslá kapusta dodá telu nielen všetky potrebné živiny, ale navyše aj vlákninu, živé kultúry a cenné antioxidanty. Má dokázané ochranné a dokonca veľmi silné protirakovinové účinky, taktiež skvelo detoxikuje organizmus a čistí zanesené črevá. V dôsledku toho je kapusta prospešná aj pri rozličných odtučňovacích kúrach, či problémoch s nadváhou. Keďže však napríklad test v jednom z českých časopisov dokázal, že v mnohých balených kyslých kapustách veľa výživných látok nezostalo, lepšie je urobiť si ju priamo doma.


Mohlo by vás zaujímať: Kvasená kapusta je extra zdravá, ale nie z obchodu: Spravte si doma vlastnú!


Iné zdravé alternatívy

Ak nie ste až takým fanúšikom kyslej kapusty, alebo radi obmieňate jedálny lístok, pokojne zaborte aj do iných druhov zdravej a výživnej zimnej stravy. Vhodné je:

  • sušené ovocie – najlepšie bio. Ide o spôsob skladovania, ktorým si ovocie uchováva množstvo výživných látok. Zostane v ňom až 80% z pôvodného množstva a nezmizne dokonca ani cenný vitamín C. Okrem kúpených exotických sušených plodov, si doma môžete na jeseň vlastnoručne nasušiť vaše domáce slivky, jablká, hrušky, či marhule, ale aj iné domáce ovocie
  • mrazené ovocie – ovocie a zelenina je tým zdravšia, čím skôr je po zbere skonzumovaná alebo zmrazená. Mrazená zelenina a ovocie si preto uchováva takmer identický pomer živín, ako ich čerstvý variant a je určite lepšou alternatívou, ako niekoľko týždňové „čerstvé“ ovocie, alebo zelenina z hypermarketu
  • nezabúdajte na iné domáce poklady – pravidelne jedzte domácu cibuľu, cesnak, med od dobrého včelára, ale napríklad aj domáce strukoviny
  • džemy či zaváraniny – džemy a sladké kompóty síce obsahujú cukor (dajú sa však pripraviť aj bez neho, resp. s niektorou zo zdravých náhrad – stéviou, či trstinovým cukrom), no ak si ich pripravíte doma, predsa len sú omnoho zdravšie ako tie z obchodu a prinesú aj na zimný stôl kúsok leta a sú teda vhodnou pochúťkou.

Ako sa snažíte dopĺňať nevyhnutné vitamíny a minerály v zimnom období vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (5)

  • Feri 02.01.2014, 09:47

    oskar - súhlas. Sušené ovocie detto, v podstate v ňom zostane prebytok sacharidov čo nie je dobré.

  • oskar 02.01.2014, 09:00

    Kyslá kapusta? Zaváraniny? Are you f*** kidding me? Vôbec sa nečudujem, že tam tí česi pri teste nič nenašli a je jedno či domáca alebo kúpená, lebo spôsob prípravy je rovnaký. Kopec soli atd kyslá kapusta je preceňovaná, jediným zdrojom vitamínu a všetkého je len surová kapusta bez úpravy alebo odšťavená. Zavárané ovocie alebo zelenina má minimum vitamínu alebo nebodaj enzýmu lebo prešlo tepelným spracovaním naviac často s pridaním cukru, čo už je úplne mimo. Autor by si mal preštudovať trošku literatúru a výskum lebo tu akurát pletie ľudí, ale asi preto že je sám popletený.

  • Danka 02.01.2014, 08:11

    So šípkami opatrne, znižujú jod v tele.

  • Ernest 02.01.2014, 07:15

    U nás je to cesnak, cibuľa, kyslá kapusta, šípkový čaj, červená repa, čínska kapusta. Všetko takmer denne a všetko z vlastných zdrojov - a chrípku nepoznáme.

  • Oplan 31.12.2013, 09:15

    Najviac vitamínov a minerálov je v pečeni.

1

Pridať komentár