Chutná a zdravá Veľká noc: Čo na vašom tanieri má mať miesto a čo radšej nie?

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Myslíte, že sa túto Veľkú noc prejete?

Tradičná slovenská Veľká noc je bohatá nielen na tradície, ale aj na ťažké jedlá

Šibanie, polievanie, rodinné návštevy, ale aj veľa dobrého jedla a alkoholu – to všetko sa spája s Veľkou nocou. Neraz však nasledujú nepríjemné pocity v podobe prejedenia, ťažkého žalúdku, problémov s trávením. Niektoré veľkonočné pokrmy nášmu telu prospievajú, ktorým je však lepšie sa vyhnúť?


Tradičná slovenská Veľká noc je bohatá nielen na tradície, ale aj na ťažké jedlá. Po období pôstu si mnohí radi sadnú za stôl plný údenín, klobás a koláčov. Lekári však upozorňujú, že konzumovať veľké množstvo takýchto jedál, môže byť nezdravé. Odporúčajú preto sviatky jari osláviť v zdravšom duchu, napríklad konzumáciou zeleniny a pohybom.

Chren telo poteší

Údeniny považuje lekárka Jana Jurkovičová zo Združenia pre zdravie a výživu za nezdravé predovšetkým pre vysoký obsah soli, živočíšnych nasýtených tukov, dusičnanov a dechtových látok vznikajúcich pri údení, ktoré patria ku karcinogénnym látkam. „Ak sa ich nechceme na Veľkú noc vzdať, vhodné je vyberať si kvalitné netučné druhy vyrobené z čistej svaloviny, prípadne viditeľný tuk odstrániť,“ vyjadrila sa lekárka. Ich prípadnú konzumáciu odporúča vyvážiť dostatkom zeleniny. „K mäsu sa ako príloha výborne hodí chren, najlepšie čerstvo nastrúhaný - je to nielen mimoriadne bohatý zdroj vitamínu C, ale aj viacerých minerálnych látok (vápnika, draslíka, horčíka, síry) a vlákniny,“ dodala Jurkovičová.


Mohlo by vás zaujať: Vyrobte si originálnu veľkonočnú výzdobu doma: Ako na zdobenie kraslíc?


Nezabudnite na špenát

„Najmä na Zelený štvrtok je zvykom servírovať niečo zelené, najčastejšie špenát. Pokiaľ si pripravíte špenátovú polievku, doprajete si štedrú dávku vlákniny, kyseliny listovej, vitamínu C, E, betakaroténu a ďalších antioxidantov, ktoré majú veľký význam v prevencii viacerých chronických chorôb,“ uviedla ďalej odborníčka. Zelený štvrtok, ktorý je už za nami, však vôbec nie jedinou príležitosťou na "zelené" pochúťky. Okrem špenátu by podľa nej na sviatočnom stole nemali chýbať ani iné jarné druhy zeleniny či byliniek ako reďkovka, mladá cibuľka, pažítka, petržlenová vňať, medvedí cesnak, mladá mrkva či listové šaláty.

Ako je to s vajíčkami?

Veľkonočný stôl zdobia aj vajíčka, ktoré sú symbolom jari a nového života. Pre obsah cholesterolu a riziko salmonelózy v prípade, ak sú zle skladované, sa však stali strašiakom. Tieto negatíva vyvažuje ich mimoriadne vysoká výživová hodnota. „S výnimkou sacharidov a vitamínu C obsahujú vajcia všetky potrebné živiny - sú zdrojom plnohodnotných a dobre stráviteľných a využiteľných bielkovín, zdraviu prospešného tuku vďaka vysokému obsahu nenasýtených mastných kyselín a vaječného lecitínu, takmer všetkých vitamínov a širokej palety minerálnych látok a stopových prvkov,“ povedala Jurkovičová. Zvýšená konzumácia vajíčok počas veľkonočných sviatkov sa dá vyvážiť dostatkom zeleniny, ovocia a celozrnných obilnín bohatých na vlákninu a rastlinné steroly, ktoré účinne pomôžu organizmu zbaviť sa nadbytočného cholesterolu.


Mohlo by vás zaujať: Netradičné veľkonočné pohostenie: Vyskúšajte maličkosti, ktoré zachutia aj vám


Tuky radšej rastlinné

Veľkonočné menu sa dá ozdraviť aj správnou prípravou. „Či už pripravujete chlebíky pre šibačov, varíte, restujete alebo pečiete veľkonočného baránka, používajte namiesto živočíšnych tukov rastlinné tukové nátierky či margaríny. Znížite tak množstvo nasýtených mastných kyselín v prospech zdraviu prospešných nenasýtených mastných kyselín v jedle,“ poradila Jurkovičová. Výborným zdrojom nenasýtených mastných kyselín sú aj vlašské orechy, ľanové semená alebo ryby. Okrem zdravších jedál odporúčajú lekári aj viac pohybu.


Ktoré jedlá si počas Veľkej noci doprajete vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (3)

  • chrustik 19.04.2014, 10:46

    Vážená pani Jurkovičová a Vám podobným vrele doporučujem prílohu Pravdy z 5 apríla t.r..Láskavo a hlavne dobre si prečítajte uvedený rozhovor s pánom profesorom Badom! Ak je vo Vás trochu súdnosti tak toto v živote nenapíšete a všetkým sa aspoň ospravedlníte za tento Váš výplod a zatial používajte tie vami doporučované rastlinné nátierky-pod tlakom prehriaty rastlinný olej s prídavkom niklu a vodíka.Dakujem radešej bravčovú masť!

  • robo 18.04.2014, 21:06

    Presne tak. Pani MUDr. asi nepočula o dlhodobom prieskume používania margarínov. Mám osobnú skúsenosť, pri znižovaní cholesterolu. Namiesto zníženia a zlepšenia pravý opak. Po zmene na ghi a olejov za studena lisovaných sa všetko upravilo. Veď to bolo určené pre prasce ako krmivo, avšak akosi to nechceli žrať, tak to napchali éčkami a dali ľudom.

  • maria 18.04.2014, 11:17

    A hor sa, sveta zákazníci, do obchodov a vykúpte všetky rastlinné tuky, plné é-čok a iných konzervačných látok. Pravé maslo vás totiž zabije! A veselo vyprážajte na horeuvedených umelinách. Hlavne, že pred pár dňami odporúčali autori z tejto rubriky vyprážať na bravčovej masti=živočíšnom tuku,neprepaľuje sa tak rýchlo, ako rozličné oleje. Ale kto chce byť zdravý a fit, prosím, nech vypráža rezne na masle. Skvelé je aj vyjadrenie MUDr.J., konzumovať klobásy len zo svaloviny. Už niekedy,v nejakom obchode, videla takúto údeninu?No prosto, čo slovo, to skvost.A čo návod,to hotový diamant. Verím, že keď sa budem nimi riadiť, budem najstaršia a najzdravšia Slovenka na Slovensku. Veselú V.N.

1

Pridať komentár