Dajte zbohom nafúknutému bruchu aj centimetrom v páse: Skúste naše rady!

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Máte problémy s nadúvaním?

Nepríjemné nadúvanie sa z času na čas objaví u každého z nás

Nadúvanie sa z času na čas objaví u každého z nás. Nafúknuté brucho, bolesť či kŕče príjemné nie sú. Môžu byť spôsobené nízkym prísunom tekutín, zápchou, nedostatočným prežutím jedla, stresom alebo konzumáciou niektorých jedál. U žien sa často objavuje pred menštruáciou či v období klimaktéria a môže byť spôsobené zadržiavaním vody v tele. Ako si s nadúvaním poradiť?


Zvýšte príjem draslíka

Draslík je prospešný hlavne pre zdravé srdce, ale jednou z jeho ďalších funkcií je aj regulovanie rovnováhy tekutín v ľudskom organizme. Teda konzumácia potravín bohatých na draslík pomôže hlavne vtedy, keď je nadúvanie spôsobené zadržiavaním vody v tele. Draslík je bohato zastúpený v banánoch, datliach, zelenom hrášku, morských rybách atď.

Obmedzte rýchle sacharidy

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie by sme denne nemali zjesť viac ako 6 čajových lyžičiek cukru. Lenže v západných európskych krajinách je priemer až 20 čajových lyžičiek, pretože cukor je zastúpený takmer vo všetkých priemyselne spracovaných potravinách, nehovoriac o tom, že Európania s obľubou sladia kávu, čaj a ďalšie nápoje. Okrem toho, že je nadmerná konzumácia cukru spájaná so vznikom civilizačných ochorení, je aj jednou z príčin nadúvania. Preto sa snažte zo svojho jedálnička rýchle sacharidy vylúčiť a nahradiť ich komplexnými.


Mohlo by vás zaujať: Zbavte sa konečne tuku na bruchu: Naservírujte si týchto osem potravín


Dajte si pozor na rizikové potraviny

Medzi potraviny, ktoré zvyšujú tvorbu črevných plynov, patria napríklad strukoviny, cesnak, cibuľa, karfiol, brokolica, čerstvé biele pečivo, kysnuté koláče, údeniny, pikantné pokrmy a tiež alkohol a sýtené nápoje. Viaceré z uvedených potravín sú zdraviu prospešné, a preto by nebolo správne vyradiť ich z jedálnička. Ako si poradiť? Strukoviny nikdy nekombinujte s pečivom a dochuťte ich koreninami, ktoré bojujú proti nadúvaniu. Vhodná je rasca, bazalka či oregano. Tie môžete použiť aj na dochutenie jedál z brokolice a karfiolu. Namiesto čerstvého pečiva konzumujte staršie celozrnné.

Doprajte si bylinkové čaje proti nadúvaniu

Na podporu trávenia a proti nadúvaniu pôsobia viaceré bylinky.

  • Koreň angeliky lekárskej

Bylinka podporuje trávenie a funkciu čriev. Prináša úľavu pri kŕčoch. Okrem toho je aj diuretikom. Na prípravu čaju stačí 1 čajová lyžička koreňa, ktorá sa zaleje vriacou vodou a nechá lúhovať 10 minút. Čaj sa pije 2-3 razy denne.

  • Aníz, fenikel, rasca

Aníz je jednou z najznámejších byliniek proti nadúvaniu. Okrem toho prináša úľavu aj od kašľu. Aníz je účinný proti nadúvaniu samotný, alebo ho možno skombinovať s feniklom a rascou.

  • Bazalka

Aj bazalka patrí medzi rastliny, ktoré ponúkajú pomoc pri nadúvaní a poruchách trávenia. Navyše bazalkový čaj upokojuje, pomáha udržiavať črevnú rovnováhu a podporuje chuť do jedla.

  • Mäta prieporná

Táto aromatická bylinka podporuje apetít do jedla, ale je na nezaplatenie aj vtedy, keď človek trpí nadúvaním. Je výborná aj pri problémoch s dýchacími cestami. Dožičiť si ju môžeste v limonáde alebo v čaji.


Všetko pre zdravé telo a dušu nájdete na www.vysetrenie.sk


Jedlo poriadne požujte

Ak každé jedlo dôkladne prežujete, nielenže si ho vychutnáte, ale predídete aj nadúvaniu. Je tu však i ďalšia výhoda. Ak budete jesť v pokoji, nezjete toho tak veľa, čo sa v konečnom dôsledku prejaví aj na váhe. Veď pocit sýtosti sa do mozgu dostaví až po 20 minútach po skonzumovaní jedla.

Snažte sa predísť zápche

Proti zápche sa dá bojovať predovšetkým správnou stravou, ktorá je bohatá na vlákninu. Tá sa nachádza v zelenine, ovocí, celých zrnách, orechoch i semiačkach. Je však potrebné, aby ste príjem vlákniny zvyšovali postupne a pili dostatok tekutín. Inak sa môžu problémy ešte zhoršiť. Samozrejme, dôležitý je aj pohyb.

Pozor si dajte aj na perlivé nápoje, žuvačky a umelé sladidlá

Za nadúvaním sa môže skrývať aj pitie perlivých nápojov, časté žuvanie žuvačiek či nadmerná konzumácia umelých sladidiel. Dajte si pozor aj na potraviny, ktoré sú často sladené umelými sladidlami. 


Mohlo by vás zaujať: Expresne rýchlo do formy: Tip, ktorý vás zbaví nafúknutého brucha už za 60 sekúnd!


Máte problémy s nafukovaním? Čo proti nim najlepšie pomáha vám? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (4)

  • probiozym 20.04.2017, 07:21

    Lieky proti nadúvaniu - http://bit.ly/2op2WY3 velmi nám pomohl

  • Lucinka 11.08.2016, 22:14

    Mätu mám na záhrade, je zaujímavé, že má takýto účinok, keby som to vedela hneď by som si robila čaj aspoň :) Na dovolenke som teraz mala biopron forte, lebo pred dovolenkou nás trošku potrápila hnačka, ale nechceli sme sa tým trápiť na dovolenke. Našťastie s príchodom dovolenky hnačka odišla a my sme sa mohli zabávať. Teraz ma však trápi nadúvanie. Tak dúfam, že čoskoro mi tá mäta naozaj pomôže a ja si budem môcť veselo vykračovať vo svojich šatôčkach ;)

  • Erika 21.06.2016, 19:42

    Aníz a mäta ma dosť prekvapili. Aníz dáva priateľ maximálne do jedla ako dochucovadlo a mätu si väčšinou robím ako voda+citrón+mäta, prípadne mätový čaj :) Na nafukovanie mi zatiaľ vždy pomohlo čierne uhlie :) Ale teraz som si pre istotu ešte dokúpila probiotiká - biopron forte, pretože švagor mi hovoril, že mu lekár na hnačku nedoporúčal ani dať si banán, ani čučoriedky, jednoducho žiadnu domácu liečbu, čo si vravím, dobrá blbosť, ale tak lekár je lekár.

  • Zdenka 26.12.2015, 11:47

    Bazalka je úplne super :) My robievame z nej bazalkové pesto, akurát čo je nevýhoda je cesnak, hoc mi chutí, tak mi to robí problémy s tlakom. Skvelým pomocníkom pri nadúvaní sú aj probiotiká a prebiotiká - živá kultúra :) Horšie je, že keď niekto nemôže mlieko, tak je to dosť smutné. Občas používam sama biopron premium, pretože nie vždy sadne človeku mlieko či bryndza. A v Taliansku sa nám to vyplatilo ešte viac, lebo tá teplota a mlieko je fakt des :D

1

Pridať komentár