Bezpečnosť nadovšetko: V takýchto topánkach za volant radšej nesadajte

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto
Obuv vodičov motorových vozidiel vplýva na kvalitu a najmä bezpečnosť jazdy

Bezpečnosť jazdy autom nezávisí len od dodržiavania oficiálnych pravidiel cestnej premávky. Obuv vodičov motorových vozidiel zákon nerieši, a predsa do značnej miery vplýva na kvalitu a najmä bezpečnosť jazdy. Preto by sme rovnako veľkú pozornosť pred jazdou autom mali venovať nielen tomu, či je v nádrži dostatok paliva, ale aj tomu, čo máme na nohách.


http://www.oblecsadoroboty.sk/pracovna-obuv-c4Žabky

Aj keď horúce letné dni lákajú obliecť si čo najmenšie kusy odevu a obuť si vzdušné žabky, na riadenie vozidla sú práve tou najnevhodnejšou voľbou. Podľa niektorých odhadov sú to práve žabky, ktoré sa podpisujú pod najviac dopravných nehôd. Noha v nich nie je prakticky vôbec spevnená a môže sa kĺzať. Testy českých odborníkov na dopravu dokonca preukázali, že žabky výrazne predlžujú brzdnú dráhu. A tak ani to, že vodič zareaguje na zmenu v premávke, teda ešte nemusí znamenať, že sa mu podarí dobrzdiť včas, ak má na nohách práve obľúbenú plážovú obuv. Podľa denníka Daily Mail je navyše samotný presun nohy z pedálov pomalší až dvojnásobne.

Lodičky na podpätku

Ďalšie z kategórie „vražedne nebezpečných“. Hoci je dámska noha v porovnaní so žabkami výraznejšie spevnená, práve výška opätku je to, čo spôsobuje problémy. Opätok neposkytuje žiadnu oporu a pri presune z brzdy na plyn sa môže zachytávať. Tak znemožňuje vodičke dostatočnú flexibilitu a schopnosť reagovať na zmeny v premávke. Navyše noha v lodičkách, ktoré sú na vyvýšenej platforme, doslova znecitlivie a opäť sa znižuje schopnosť reakcie. 


Mohlo by vás zaujať: Tajomstvo topánok odhalené: Čo všetko o vás prezradia tie vaše?


Sandále

Povrch sandálikov býva zväčša klzký, a preto nie je možné zabezpečiť, aby v nich bola noha stabilná. Obuvnícky trh ponúka sandále rôzneho typu, či už ide o klasické, medzi prsty alebo so spevnenou pätou, žiadne z nich však nie sú vhodné pri riadení vozidla. Samotné chodidlo je totiž z väčšej časti obnažené a aj pri bežnej chôdzi dochádza k tomu, že sa v nich kĺže. Stláčaním pedálov vyvíjame väčšiu silu než pri bežnom nosení, a tak nie je možné zabezpečiť, aby noha v prednej časti neskĺzla. Navyše brzdná dráha v prípade sandálikov je tiež vyššia než v prípade klasických tenisiek či poltopánok.

Pracovné topánky

V tomto prípade ide o opačný extrém. Kým vyššie spomenuté druhy obuvi poskytovali chodidlám až príliš voľnosti, pracovná obuv zasa spôsobuje, že noha znecitlivie. Hrubá a príliš široká podrážka a špeciálne spevnený zvyšok topánky síce poskytuje dostatok ochrany na pracovisku, vodiča však oberá o komfort potrebný k riadeniu vozidla. Noha totiž potrebuje byť citlivá a flexibilná, aby vodič dokázal odhadnúť intenzitu pri stláčaní pedálov.


Mohlo by vás zaujať: Trápia vás kŕče v nohách? Zistite, ako sa im vyhnúť!


Balerínky

Dámy vodičky konečne potešíme. Balerínky sú totiž obľúbenou dámskou obuvou, ktorej sa zrejme nebudete musieť pri šoférovaní vzdať. V porovnaní so žabkami, lodičkami a sandálkami totiž chodidlám poskytujú dostatočnú oporu a zároveň flexibilitu. Dôležité však je, aby nešlo o špeciálny módny kúsok, pri ktorom chýba napríklad podpora päty či špičky chodidla, čo by mohlo zvyšovať riziko, že noha stráca oporu.

Tieto sú správne

Suma sumárum, na riadenie vozidla sú vhodné predovšetkým klasické poltopánky či tenisky. Brzdná dráha sa v ich prípade skracuje, nohám poskytujú potrebnú oporu, v prípade dlhšej jazdy aj komfort a najmä adekvátnu citlivosť nohy, čím zlepšujú reakčný čas. Vo všeobecnosti ale platí, že obuv vhodná na riadenie vozidla musí spĺňať tieto kritériá:

  • topánky musia mať pevnú pätu,
  • musia mať dostatočne pevnú, no nie príliš hrubú podrážku,
  • nesmú sa šmýkať a nesmiete cez ne cítiť pedál,
  • nesmú byť príliš široké, aby ste nestláčate súčasne dva pedále.

V opačnom prípade riskujete dopravnú nehodu a hoci by hneď nemusela mať fatálne následky, v niektorých európskych krajinách je to dôvod na stratu poistenia. Napríklad v Nemecku poisťovne odmietajú poskytovať poistenie vodičom, ktorí spôsobili dopravnú nehodu spôsobenú v dôsledku riadenia v nevhodnej obuvi.


V akej obuvi v horúcom lete sadáte za volant vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (1)

  • soferka 19.08.2015, 19:01

    najlepsie sa mi soferuje bud v teniskach, alebo uplne vyzuta :-)

1

Pridať komentár