Jedlom k lepšej nálade: Ktoré potraviny vám vyčaria úsmev na perách?

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Jete viac, keď ste smutní?

Výber tých správnych potravín vám vyčarí úsmev na tvári

Cítite sa unavení, nepokojní – jednoducho nie vo svojej koži? Už Hipokrates zdôrazňoval dôležitosť jedla pri liečbe rôznych neduhov. To platí aj pri psychike. Vyvážený a rozumne zostavený jedálniček určite pomôže aj vašej lepšej nálade. Doprajte si aspoň niektoré potraviny z tejto skupiny každý deň a v správnom čase.


Únava, stres, nepokoj, nálada pod psa. Ale čo keby ste zmenili jedálniček? Lekárka Nina Cohenová-Koubiová, ktorá sa zaoberá výživou a psychosomatikou, odporúča niektoré potraviny, ktorých konzumácia človeku môže zdvihnúť náladu.

Povedzte rybám áno

V prvom rade to tučné ryby. Napríklad losos, sardinky a makrela sú presne tie druhy, ktoré obsahujú najviac omega 3 nenasýtených mastných kyselín, nazývaných tiež esenciálne mastné kyseliny. Je nevyhnutné ich telu dodávať v potrave, pretože organizmus si ich sám nedokáže vyrobiť. ,,Tieto kyseliny majú vplyv najmä na správne fungovanie nervového systému. Umožňujú výmenu serotonínu medzi neurónmi a stabilizujú náladu," vysvetľuje Cohenová-Koubiová. Sú bohaté na vitamín D a môžu pôsobiť proti únave. Možno ich konzumovať rovnako tak dobre na obed i na večeru, pretože nenarušujú pred spaním trávenie.


Mohlo by vás zaujať: Pri dobrom zdraví až do stovky: Tieto potraviny vám v tom pomôžu


Kúsok čokolády poteší

Čierna čokoláda zase obsahuje antioxidanty, ktoré obmedzujú aktivitu voľných radikálov, nestabilných chemických molekúl produkovaných v malom množstve naším organizmom. Čokoláda obsahuje horčík, ktorý hrá úlohu vo zvládaní úzkosti. ,,Tento prvok uvoľňuje svaly. Keď sme ochudobnení, naše svaly sa sťahujú, čo vedie k nepríjemným kŕčom," hovorí lekárka. Ku sklamaniu milovníkov čokolády je ale potrebné zdôrazniť, že stačí jeden štvorček denne, a to tiež len občas.

Listová zelenina pre náladu aj líniu

Ďalej to je listová zelenina. Zo špenátu, kapusty alebo valeriány poľnej načerpáme antioxidanty, vlákninu, horčík a vitamín B9, ktoré pôsobia na nervový systém. Jeme ich na večeru ako šalát, ale aj v polievke. Špenát môžeme spojiť s paprikou, paradajkami a trochou bazalky. Významná je aj vôňa, ktorá umocňuje pozitívne pocity a tým tiež upokojuje negatívne emócie.

Strukoviny potešia nielen trávenie

Výborným zdrojom horčíka biela fazuľa, hrach, šošovica alebo bôby. ,,Nevyhýbajte sa ich konzumácii, ale s mierou, aby ste nemali problémy s trávením," cituje lekárku francúzsky denník Le Figaro.


Mohlo by vás zaujať: Buďte fit až do vysokého veku: Naservírujte si tieto zázračné potraviny!


Chrumkajte orechy

Na nenasýtené mastné kyseliny omega 3, horčík a vlákninu sú bohaté aj mandle a všetky druhy orechov. skutočným zdrojom zdravia a pôsobia na neurotransmitery, ktoré regulujú náladu. ,,Jedzte raz denne tri alebo štyri oriešky napríklad so sušenou marhuľou, a to buď ráno alebo počas dňa," radí Cohenová-Koubiová.

Doprajte si vajíčka aj cereálie

Zdrojom esenciálnej aminokyseliny tryptofánu, ktorý predchádza serotonínu označovanému ako hormón dobrej nálady a vitamínu D, sú aj vajcia. Cestoviny, ale tiež cereálie majú síce zlú povesť, ale sú bohaté na horčík a tryptofán. tiež zdrojom sacharidov, ktoré v hojnej miere potrebuje mozog. ,,Ak sa nestravujeme správne, ak mozog nie je dostatočne zásobený, cítime sa unavení, naša nálada klesá," upresňuje lekárka.


Mohlo by vás zaujať: Vláknina pre zdravie hrubého čreva aj celého tela: Kde jej nájdeme najviac?


Citrusy, paprika či avokádo!

Citrusové plody, bohaté na vitamín C a B9, zlepšujú príjem a produkciu serotonínu. Ako zdôrazňuje expertka, je lepšie ich konzumovať ráno, a to radšej celé než len šťavu, aby sme získali tiež vlákninu. Na vitamín C je najbohatšia paprika, a to akejkoľvek farby. Veľa nenasýtených kyselín a antioxidantov potom obsahuje avokádo. Je bohaté na vlákninu a pomáha predchádzať kardiovaskulárnym chorobám a rakovine hrubého čreva.

Jedzte červené mäso – ale správne

Proteíny, železo a tryptofán obsahujú červené mäsá. ,,Vyhnime sa ich konzumácii na večeru, aby sme si nenarúšali spánok. Pozor tiež, aby sme ich nejedli spolu s mliečnymi výrobkami. Potom by sa zablokovalo vstrebávanie železa z mäsa a vápnika z mlieka v črevách," radí Cohenová-Koubiová.


Ktoré spomínané potraviny máte v obľube a ako často si ich doprajete? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku
  • Zdroj: Zora, ČTK, Le Figaro
  • Foto: thinkstockphotos.com

Diskusia (0)

Žiadne komentáre


Pridať komentár