Keď stres v práci ničí život: Skúste našich 5 tipov, ako s ním zatočiť!

Muž

thinkstockphotos.com

Krátkodobý stres môže byť v práci prospešný a nakopnúť k výkonom. Dlhodobý stres, spojený so zvýšenou hladinou kortizolu, však znižuje produktivitu práce a negatívne ovplyvňuje zdravie.

Máte pocit, že vám práca prerastá cez hlavu? Pýtate sa, či existuje spôsob, ako si udržať maximálnu mieru koncentrácie? Ako stihnúť všetko, čo od vás chcú? Odpovede na tieto otázky nie sú zložité a riešenia sa zaobídu aj bez radikálnych zmien. Ako teda lepšie zvládať stres v práci?

Neignorujte varovné príznaky nadmerného stresu

Ak sa u vás objavuje nechuť k práci, podráždenosť, ťažkosti so spánkom a koncentráciou, žalúdočné problémy, strach či úzkosť, neprehliadajte to. V prípade, že tieto symptómy odignorujete, s najväčšou pravdepodobnosťou povedú ešte k väčším ťažkostiam – zhoršenému pracovnému výkonu, chronickému stresu, depresii či závažnejším zdravotným problémom. Skúste naše tipy na zlepšenie vašej situácie.

1. Začnite sa o seba starať

Odsúvanie svojich vlastných potrieb na druhú koľaj sa nevypláca. Naopak, ak sa budete cítiť fit psychicky i fyzicky, budete silnejší a odolnejší aj voči stresu v práci. Ako to dosiahnuť? Nemusíte zmeniť svoj zabehnutý životný štýl od piky, pretože niekedy aj nenápadné veci dokážu zlepšiť náladu, dodať energiu a pocit, že stojí za to žiť a pracovať. Možno vám pomôže pravidelný pohyb, stretnutia s priateľmi pri káve či pive, konzumácia potravín dodávajúcich energiu, dostatočný spánok či pitný režim. Aj tá najmenšia pozitívna zmena sa počíta a môže sa kladne odraziť na vašom osobnom i pracovnom živote.


Mohlo by vás zaujať: Stresujúca práca je nebezpečný hazard: Spôsobuje choroby a rýchlejšie starnutie


2. Stanovte si priority

Robíte v práci jedno cez druhé a nič nedokážete dokončiť? Chcú od vás všetci všetko a hneď? Skôr ako sa pustíte do bezhlavého plnenia povinností, určite si priority a naučte sa svoju prácu organizovať. Možno vám pomôže prísť ráno o niečo skôr a zostaviť si harmonogram pracovných povinností a odhadovaný čas, ktorý na ich splnenie potrebujete. Pozor, v tomto pláne by nemal chýbať čas na obed a pravidelné prestávky. Ak si ich nedoprajete z dôvodu, že vás oberú o čas na prácu, ste na omyle. Mozog potrebuje pravidelný oddych a energiu. Už niekoľkominútová prestávka dokáže divy, podporí koncentráciu a hlavne získate potrebný odstup.

3. Zapracujte na vzťahoch

Veľkú mieru sebakontroly a sebavedomia si môžete zachovať aj v stresujúcej práci, a to za predpokladu, že zapracujete na svojej emocionálnej inteligencii. Emocionálna inteligencia je aj o zvládaní svojich pocitov, ale aj o komunikačných zručnostiach, pochopení druhých atď. V praxi to znamená osvojiť si techniky, ktoré vám pomôžu rýchlo sa upokojiť a lepšie spracovať vlastné myšlienky, porozumieť reči tela, rozvíjať schopnosť čeliť prekážkam s humorom a pod. Ak budete mať dobré vzťahy s kolegami a nadriadenými, skôr vám pomôžu, keď niečo nestíhate alebo si s tým neviete poradiť.

  • Rýchle dychové cvičenie na upokojenie – zhlboka sa nadýchnite nosom tak, že budete počítať do päť a rovnako na päť ústami vydýchnite. Opakujte niekoľkokrát za sebou. 

Mohlo by vás zaujať: Neustála únava je daň za rýchle životné tempo: Konajte, kým nie je neskoro


4. Zbavte sa zlých návykov

Veľa stresu v práci vám môže spôsobiť napríklad perfekcionizmus. Ak je to aj vaša „neresť“, skúste si uvedomiť, že nič nie je dokonalé. Platí to aj pre vašu prácu. Každý má právo na chyby a omyly, preto si dávajte reálne ciele a nerobte zbytočne úkony navyše.

Platí to aj naopak. Ak priveľa času trávite rozoberaním najnovších kancelárskych klebiet alebo športových výsledkov s kolegami, je jasné, že sa v pracovných úlohách ocitnete pod časovým tlakom.

Je vaším zlozvykom neporiadok na stole? Zapracujte na tom – predídete nepríjemným situáciám a v konečnom dôsledku ušetríte čas. Tak isto vám v práci nepomôže negatívne myslenie, pretože človek si priťahuje to, na čo myslí.

Zabudnite aj na snahu všetko kontrolovať, pretože konanie ostatných ľudí neovplyvníte. Dohliadajte len na úlohy, ktoré sú naozaj dôležité.

5. Nenechajte sa vyrušovať

Telefonáty, maily, kolegovia, rádio… To všetko človeka rozptyľuje. Ak máte pred sebou dôležitú prácu, nebojte sa zatvoriť dvere na kancelárii alebo si stanoviť určitý časový úsek, počas ktorého sa budete venovať len plneniu jednej úlohy. S trochou chcenia si čas na nerušenú prácu nájdete, budete pracovať pod menším tlakom, kvalitnejšie a skončíte skôr.  


Ako sa s nadmerným stresom snažíte bojovať vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Mimi
Odporúčame