Potrebujete sa sústrediť? Vyhnite sa týmto jedlám – váš organizmus uspávajú!

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Pociťujete občas po dobrom obede únavu?

Mastné a vyprážané jedlá sú jednou z najťažšie stráviteľných skupín vôbec

Myšlienka, že jedlo nám energiu výhradne dodáva, nie je vždy pravdivá, naopak. Trávenie potravy je totiž proces, ktorý si vyžaduje energiu. Práve preto sa po zjedení obeda môžete cítiť unavení viac, než pred ním. Existujú isté skupiny potravín, ktorých trávenie je kvôli ich zloženiu pre organizmus ešte náročnejšie, a tak nás v podstate uspávajú.


Sladkosti povzbudia, ale len na chvíľu

V podstate nielen sladkosti, ale i ostatné potraviny, ktorých hlavnou zložkou je cukor. Ten totiž telu dodá rýchlu energiu, avšak ide o stav, ktorý netrvá dlho. V skutočnosti totiž cukry vysielajú do mozgu signál, aby neprodukoval hormón bdelosti zvaný orexín, resp. aby sa jeho účinok zminimalizoval.

Ak pečivo, tak celozrnné

Pečivo a výrobky z bielej múky nie sú práve najvhodnejšími v čase, keď sa potrebujeme čo najviac sústrediť. Veľké množstvo sacharidov v nich pôsobí rovnako, ako v prípade sladkostí. K bielemu pečivu existuje veľmi podobná náhrada, ktorá nás o energiu neoberie. Práve naopak. Ak máte možnosť, radšej voľte celozrnné pečivo, ktoré má nižší glykemický index.

Tuky trávime veľmi dlho

Mastné a vyprážané jedlá sú jednou z najťažšie stráviteľných skupín vôbec. Nie nadarmo sa vyprážanie v oleji neodporúča vôbec. Pri trávení tukov môže dôjsť k tomu, že ich telo jednoducho nedokáže vstrebať. Tak sa ukladajú v organizme, čo má za následok priberanie hmotnosti a s tým spojené rôzne zdravotné komplikácie ako vysoký krvný tlak, srdcovo-cievne ochorenia a podobne.


Mohlo by vás zaujať: Mávate problémy s trávením? Naservírujte svojmu telu tieto potraviny


Uspáva aj mäso a výrobky z neho

Hoci mäso obsahuje veľké množstvá bielkovín a iných dôležitých živín, rovnako obsahuje aj látku zvanú tryptofán. Ide o aminokyselinu, ktorá má vplyv aj na produkciu melatonínu. Tento hormón napomáha pri zaspávaní a ovplyvňuje aj kvalitu samotného spánku. Veľké množstvá morčacieho, červeného mäsa, či niektoré druhy rýb (tuniak, halibut, losos) preto organizmus oberajú o potrebnú energiu. V tomto zmysle sú škodlivé aj mäsové výrobky, ktoré navyše obsahujú aj škodlivý tyramín. Ten blokuje cievy, zvyšuje krvný tlak a spôsobuje migrény.

Zemiaky a mäso? Radšej nie!

Bielkoviny v mäse a škroby v zemiakoch sú pre náš žalúdok doslova vražednou kombináciou. Aj keď ide o skupiny živín, ktoré organizmus v primeraných množstvách potrebuje, ich trávenie si vyžaduje pomerne veľké množstvá tzv. rozkladajúceho enzýmu.


Mohlo by vás zaujať: Milujete slaninu a klobásy? Pozor, údajne spôsobujú rakovinu!


S pikantnými a korenistými jedlami pomaly

Príliš pikantné a korenisté potraviny nie sú pre náš organizmus najprirodzenejšie. Pre trávenie je ideálna prirodzená chuť jedál a koreniny, ktoré im síce dodávajú špecifickú chuť, sú pre tráviaci trakt istou prekážkou. Ak je ich totiž príliš veľa, žalúdok dráždia, a tak si vyžaduje oveľa viac energie, aby mohlo dôjsť k ich vstrebaniu. To však neznamená, že sa im máme vyhýbať, v menších množstvách alebo raz za čas nepredstavujú pre organizmus väčšie riziko.

Okrem bolesti hlavy alkohol aj uspáva

Okrem toho, že alkohol spomaľuje aktivitu centrálneho nervového systému a tým spôsobuje únavu, negatívne pôsobí aj na tvorbu glykogénu. Ide o polysacharid, ktorý si bunky ukladajú a neskôr využívajú v podobe energie potrebnej pri trávení. Vstrebávanie a teda aj samotný účinok alkoholu však súvisí aj od množstva cukrov, oxidu uhličitého a teploty nápoja. To je dôvod, prečo sa človek ľahšie opije z teplého bublinkového šampanského, než z vychladeného suchého vína.


Po ktorých jedlách najviac berie do spánku vás? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (8)

  • palcescu 09.08.2016, 00:20

    Posledné dve ste vystihli 1 vetou všetko

  • babanik 07.08.2016, 18:03

    jest treba vsetko v malych davkach, netreba sa prezierat a hlavne treba sportovat.

  • jozko 07.08.2016, 17:34

    lenka treba papat bliekoviny ,tuky,trocha sacharidov...sosovica,fazula,pseno+pohanka(80+20g) podusena posypana syrom...a hned som plny na dlhy cas...

  • karči 07.08.2016, 17:27

    čo má potom konzumovat taký diabetik,čo si pichá-inzulín ???

  • Peter 02.08.2016, 21:22

    Ešte spomeniem, že z dlhodobého hladiska netreba podceňovať tuky. Je to ako keby určitý stavebný kameň pre mozog. Treba si aspoň orientačne spočítať koľko za deň príjmem tukov a porovnať to s ODD vzhľadom na vek a pohlavie. Ak ho je v strave málo treba zvýšiť príjem buď prirodzene zo stravy alebo suplementovať (kvalitnejší olivový prídavať do už hotového jedla - do šalátov, polievať už upečené mäso a pod. alebo rybí olej - dá sa kúpiť v lekárni alebo DMke)

  • Peter 02.08.2016, 21:15

    Táákže Lenka, základ je samozrejme glukóza. Je to palivo pre tvoj mozog (niekto to číta aj modzog). Zjednodušene povedané potrebuješ cukor - niečo sladké. Najlepšie niečo pomerne čisté, kde nie je moc bielkovín alebo tukov. To znamená, že čokoládu by som dal bokom. Najlepší je cukor z prírodného zdroja tj. ovocie. Buď sušené (napr. hrozienka alebo datle) alebo niečo čerstvé (ak je sezóna). Čerstvé má výhodu v tom, že tam máš aj dosť vody, ktorá je tiež celom dôležitá a tak nemusíš ju moc extra pridávať. Ak si dávaš sušené, tak je lepšie si po troške popíjať aj vody. Takže to by bolo k palivu. Ak to nestačí treba siahnuť po suplementoch. Najpopulárnejší je kofein. Neodporúčam moc energy drink, pretože já dosť cukru - nie z prírodného zdroja (rafinovaný príp. glukozovo-fruktózový sirup) a množstvo kofeinu ti nemusí sedieť (málo alebo veľa). Tablety sú lepšie pretože si to môžeš otestovať a určiť si dávku, ktorá ti ako sa hovorovo vraví "zašlape". Potom to môžu byť ešte rôzne aminokyseliny alebo iné doplnky, ktoré sú bezpečné a môžu čiastočne pomôcť. Šedou zónou sú ešte tzv. Brain Enhancing Drugs, z ktorých sú niektoré voľnopredajné príp. sa dajú objednať zo zahraničia. Na to si treba ale dať pozor. Veľa z nich môže mať aj vedľajšie účinky a treba ich ešte s niečím suplementovať. Sú to látky ako Modafinil, Piracetam a pod. Vplyv majú ale iné faktory ako napr. teplota prostredia (lepšia je nižšia), čas si rozdeliť do menších dávok (20min. sústredenie - 10-15 min. oddych) a pod.

  • Julanda 02.08.2016, 21:09

    Aj ja som to hľadala, ale vychádza mi len zelenina, z ktorej som vždy hladná.

  • lenka 02.08.2016, 08:20

    Tak čo jesť? To som v článku nenašla.

1

Pridať komentár