Unikajúce vetry dokážu potrápiť: Vieme, ako dáte stopku nežiaducim plynom!

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto
Unikajúce vetry sú nepríjemnou situáciou, ktorú spôsobujú viaceré druhy potravín.

Uvoľňovanie črevných plynov je síce úplne prirodzený fyziologický proces, no zo spoločenského hľadiska absolútne neprijateľný. Sprevádzajú ho totiž nielen zvukové, ale často i nepríjemné pachové stopy. Aby ste kvôli unikajúcim vetrom nemuseli neustále odbiehať na toaletu, je potrebné vyberať na tanier tie správne potraviny. Aké sú najčastejšie dôvody nadmernej plynatosti a ktoré riešenia vás uchránia pred trápnou situáciou?


1. Príliš veľa bubliniek

Sýtené nápoje predstavujú príjemné osvieženie, no naše črevá sa s nadmerným množstvom oxidu uhličitého nedokážu len tak ľahko vysporiadať. To isté platí o vzduchu, ktorý sa namiesto pľúc dostane do tráviaceho traktu pitím cez slamku alebo žuvaním žuvačky. Molekuly uvedených plynov tak uviaznu v črevách a spôsobujú nežiaduce nadúvanie. Ak zadržíte grgnutie, môžete si byť istí, že skôr či neskôr uniknú opačnou stranou. Keďže dostatočný pitný režim je mimoriadne dôležitý, uprednostnite radšej vodu bez pridaných sladidiel a bubliniek.

2. Príliš veľa sladkostí

Ak si doprajete maškrtu s nálepkou „bez cukru“, zrejme máte zo seba dobrý pocit, že vlastnému telu až tak veľmi neškodíte. Pravdou ale je, že takéto výrobky často obsahujú náhradné sladidlá ako sorbitol či xylitol, ktoré náš tráviaci systém nedokáže dobre spracovať. Tieto látky jednoducho zostávajú v črevách a kvasia. Zlou správou je, že problémy dokáže narobiť aj ovocný cukor. Niektorým ľuďom totiž chýba enzým, ktorého úlohou je štiepiť fruktózu. Je teda celkom možné, že žuvačky bez cukru a ovocný šalát nepredstavujú pre vás tú správnu voľbu do práce.


Mohlo by vás zaujať: Silná dvojka proti nadúvaniu: Dochuťte jedlá rascou alebo anízom


3. Problémová zelenina

Obsahuje obrovské množstvo látok cenných pre náš organizmus, a preto tvorí dôležitú súčasť racionálnej výživy. Reč je o kapustovej zelenine, medzi ktorú patrí kel, hlávková kapusta, ružičkový kel, karfiol či brokolica. Tento druh plodín však v sebe ukrýva karbohydráty, ktoré sú pre nás jednoducho ťažko stráviteľné. Keď sa následne kapustová zelenina prepracuje až do nášho tráviaceho traktu, začne produkovať plyny. Mala by predstavovať absolútne tabu pred každou spoločenskou udalosťou. Na zozname problémovej zeleniny dominuje tiež cibuľa, cesnak, pór, reďkovka a viaceré druhy strukovín.

4. Príliš veľa stresu

Črevá a emócie sú tak prepojené dôkladnou sieťou nervov a neurotransmiterov, že vedci tráviaci systém prezývajú „druhý mozog“. Pýtate sa, čo to vlastne znamená? Utrápená a nepokojná myseľ dokáže vo vašom gastrointestinálnom trakte narobiť hotovú katastrofu. Pravidelnú starostlivosť preto venujte nielen svojmu žalúdku, ale tiež psychohygiene. Osvojte si základné relaxačné techniky a uvoľnite nahromadené napätie, kedykoľvek vám to situácia umožní.


Mohlo by vás zaujať: Nadúvanie už nebude váš problém: Stačí vyskúšať naše tipy


5. Mliečne výrobky ako úhlavný nepriateľ

S laktózovou intoleranciou dnes bojuje čoraz viac jedincov, pretože  nemusí ísť o vyložene vrodenú poruchu. Ak vám v minulosti mlieko či zmrzlina nerobila najmenšie ťažkosti, možno sa u vás neschopnosť produkovať laktát (enzým štiepiaci mlieko) vyvinula až s pribúdajúcimi rokmi. Nie ste si tým istí? Preventívne odstráňte z jedálneho lístka všetky mliečne produkty aspoň na pár dní. Pokiaľ plynatosť a zapáchajúce vetry ustúpia, zrejme ste objavili vlastný kameň úrazu – neznášanlivosť mliečneho cukru.

6. Utrpenie menom zápcha

Obstipácia je odborný výraz pre stav, kedy sa hrubé črevo nedokáže vyprázdniť dlhšie ako tri dni. Stáva sa vám to tiež? V tom prípade nahromadená stolica uvoľňuje nepríjemné výpary. Skúste do svojho stereotypu zaradiť viac pravidelného pohybu a na tanier si naservírujte dostatok vlákniny. Uvidíte, že vaše hrubé črevo sa vám poďakuje.


Mohlo by vás zaujať: Plynatosť a vetry sú ľudské, no veľmi nespoločenské: Ako sa im vyhýbať?


Ako sa pred unikajúcimi vetrami účinne brániť?

Najjednoduchšou alternatívou je vyhýbať sa všetkým potravinám, ktoré nadmernú plynatosť spôsobujú. Aby vás ale nezaskočila nepríjemná situácia, nie je na škodu mať poruke prípravok z lekárne na zníženie obsahu plynov v čreve. V prípade, že si väčšinu jedál pripravujete pre seba a svoju rodinu sami, doplňte zásoby nasledových byliniek:

  • rasca
  • fenikel
  • majorán
  • bazalka
  • aníz
  • rozmarín

Najdôležitejšie je, aby ste únik plynov nezadržiavali, pretože riskujete bolestivé kŕče v oblasti brušnej dutiny. K nim, samozrejme, prispieva aj dlhé sedenie po ťažšie stráviteľnom jedle.


Máte vlastný recept, ako predchádzať plynatosti? Podeľte sa oň v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (6)

  • Etela 18.01.2017, 15:51

    Veľmi dobrým a účinným prostriedkom proti nadúvaniu a poprdkávaniu je sezamové semeno. Stačí užiť pol kav. lyžičky. A pridávať do jedál. Je to zdravšie ako prostriedky z lekární.

  • fenikel 02.01.2017, 20:43

    Prehnaná slušnosť , spoločenská etiketa a puritánstvo človeku len zťažuje život. Kedysi bol hriech keď žena ukázala koleno. Teraz sa v tangáčoch chodí v lete do najbližšieho obchodu a nič sa nedeje. Popŕdať v autobuse nikdy nebude charakterné. Ale malo by byť bežné , že na ulici , na chodbe , na schodišti , alebo v hypermrkete si môže človek uťať. A nerobiť s toho preblémy. Myslím , že zdravotne je pre druhých horší je fajčiar , než poprdák. Až na to otepľovanie planéty s CO2.

  • AndrejTab 02.01.2017, 11:22

    Ja si prdnem ked je preplneny autobus a hned mam miesta dost.

  • trader 02.01.2017, 11:21

    Hadicku do konecnika a plyny odvadzat do zasobnika pripevneneho ako ruksak na chrbte.Plyny predavat SPP.

  • Gugu 02.01.2017, 04:50

    Vyborny clanok...kto ho pisal a kde nastudoval teoriu?

  • matko segedin 02.01.2017, 00:02

    ja som si raz chcel prdnut potichu v autobuse a posral som sa z toho ten smrad donutil vodica zastavit lebo mu prislo nevolno

1

Pridať komentár