Tipy na cvičenia vhodné pre ľudí v zrelom veku: Možností je viacero

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Myslíte si, že šport zlepšuje kvalitu života?

Joga je vhodná pre ľudí všetkých vekových kategórií

Pravidelná pohybová aktivita je jednou z najzdravších vecí, ktoré môžete pre seba urobiť. Je dokázané, že aj keď začnete s pohybom v neskoršom veku, eliminujete tým riziko vzniku osteoporózy, Parkinsonovej či Alzheimerovej choroby a celkovo zmiernite príznaky starnutia.


Podľa NIH Senior Health fyzická aktivita a pravidelné cvičenie pomáhajú predísť, alebo oddialiť vznik mnohých ochorení. Dokonca ľudia s artritídou, ochoreniami srdca, cukrovkou, vysokým krvným tlakom či poruchami koordinácie môžu z pohybovej aktivity vyťažiť mnoho pozitívneho a tým skvalitniť svoj život. Pričom sa ráta aj chôdza, práce na záhradke, prechádzky so psom či používanie schodov namiesto výťahu.

Čo konkrétne radia odborníci? National Institute on Aging odporúča ľuďom v zrelom veku štyri hlavné typy pohybových aktivít. Ide o aeróbne cvičenia, ktoré precvičujú kardiovaskulárny systém. Sem môžeme zaradiť rýchlu chôdzu, džoging, plávanie či bicyklovanie. Samozrejme, dôležité sú aj posilňovacie a balančné cviky a cviky zlepšujúce flexibilitu svalstva.

Čo stojí za vyskúšanie?


Mohlo by vás zaujímať: Posilňovanie je vhodné aj po štyridsiatke: Ako začať a na čo si dať pozor? 


Joga

Joga je vhodná pre ľudí všetkých vekových kategórií, ľudí v zrelom veku a seniorov nevynímajúc. Pomáha lepšie zvládať stres a bolesť, eliminuje únavu, posilňuje svalstvo i kosti. To znamená, že blahodarne pôsobí na telo i psychiku – jej cieľom je dosiahnutie harmónie medzi telom, dušou a mysľou.

Pri joge je veľkou výhodou to, že aj ľudia v zrelom veku a seniori si môžu vybrať štýl, ktorý im bude sedieť. Napríklad pre ženy v klimaktériu je výbornou voľbou hormonálna joga. V mnohých mestách aj na Slovensku sa špeciálne cvičí joga pre seniorov alebo wellness joga, pri ktorej si človek oddýchne a načerpá energiu.


Mohlo by vás zaujímať: Dajte si do tela presne podľa vášho veku: Aký šport je šitý pre vás?


Pilates

Pilates je pôvodne rehabilitačné cvičenie, ktoré vzniklo v prvej polovici 20. storočia. Jeho tvorcom je J. H. Pilates, ktorý celý systém pilatesu postavil na niekoľkých princípoch. Ide napríklad o centrum tela, dýchanie, kontrolu, precíznosť, plynulosť a ďalšie. Jednou z hlavných výhod pilatesu je to, že aktivuje svaly hlbokého stabilizačného systému, ďalej odstraňuje svalovú nerovnováhu, eliminuje bolesti chrbta a kĺbov, zlepšuje kondíciu a takisto priaznivo ovplyvňuje psychické rozpoloženie človeka.

Okrem toho pilates pomáha aj pri osteoporóze. Odborníci z Turecka urobili pokus, do ktorého zapojili ženy vo veku 45 – 65 rokov s osteoporózou. Boli rozdelené do dvoch skupín. Jedna cvičila doma strečingové cviky a druhá sa venovala pilatesu. Po roku zhodnotili, že u žien, ktoré cvičili pilates, boli výsledky týkajúce sa stavu osteoporózy významne lepšie ako u skupiny dám vykonávajúcej strečing. Záver štúdie teda znel nasledovne – pilates môže byť bezpečným a úspešným alternatívnym prostriedkom liečby osteoporózy. Seniorom môže pomôcť napríklad pilates na strojoch alebo lekcie, na ktorých sa využívajú rozličné balančné pomôcky, ako napríklad fitlopta.


Mohlo by vás zaujímať: Caroline je skvelou reklamou na cvičenie: Ploché bruško? Rovno pekáč buchiet!


Spirals

Ak vás nezaujala joga ani pilates, z kategórie body and mind cvičení stojí za vyskúšanie ešte spirals. Výhodou tohto cvičenia je to, že sa cvičí na motivujúcu hudbu a nechýbajú choreografie. Spirals  je vlastne kombináciou jogy, pilatesu a tanca. Ak toto cvičenie porovnáme napríklad s pilatesom, je oveľa hravejšie a dynamickejšie. 

Severská chôdza

Chôdza s palicami je čoraz populárnejšia aj medzi staršími, pretože spája pohyb, prírodu a pobyt na čerstvom vzduchu. Podľa propagátorov severskej chôdze sa do pohybu zapája až 90 % svalov celého tela, teda posilňuje pohybový aparát a zlepšuje vytrvalosť bez toho, aby neprimerane zaťažovala kĺby. Navyše sa jedná o aeróbnu aktivitu v miernej intenzite, ktorá posilňuje srdce, eliminuje vznik infarktu, mŕtvice, diabetu i astmy. 


Ktoré zo spomínaných aktivít ste už vyskúšali? Napíšte ostatným čitateľom svoje skúsenosti v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku
  • Zdroj: Mirka
  • Foto: thinkstockphotos.com

Diskusia (1)

  • adamko 22.03.2017, 18:47

    Cvičiť, necvičiť? Necvičiť. Trtkať, netrtkať? Trtkať treba!

1

Pridať komentár