Krásne nohy čo najdlhšie: Ako sa ubrániť metličkám a kŕčovým žilám?

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto
Hladké nohy bez sfarbených či dokonca vystupujúcich žiliek sú túžbou mnohých žien

Hladké nohy bez sfarbených či dokonca vystupujúcich žiliek sú túžbou mnohých žien. Ani mužov však kŕčové žily nepotešia. Čo môžeme robiť, aby naše dolné končatiny boli zdravé a pekné aj na pohľad?


Nepekné čiary na nohách sú nielen estetickým, ale aj zdravotným problémom. Zväčša totiž signalizujú začínajúce chronické žilové ochorenie, ktoré patrí do rúk odborníka, v prvom rade všeobecného lekára, neskôr aj angiológa či chirurga. Ak vás zatiaľ tento problém netrápi, výborne. Už dnes je však čas na prevenciu, vďaka ktorej sa budete z krásnych nôh tešiť ešte dlhšie.

Kedy zbystriť pozornosť?

Prvé príznaky hroziaceho chronického žilového ochorenia pôsobia pomerne nevinne, nie sú totiž na pohľad viditeľné. Neoplatí sa ich však podceňovať. Patrí medzi ne pocit ťažkých nôh, bolesti, svrbenie kože, opuchy či kŕče. Ak sa týkajú aj vás, je na čase zbystriť pozornosť – najmä ak spĺňate aj niektoré neovplyvniteľné faktory, ktoré riziko zvyšujú. Patrí medzi ne dedičnosť, vek nad 65 rokov, ženské pohlavie, tehotenstvo, väčšia výška či prekonaná žilová trombóza. Samozrejme, ani v týchto prípadoch sa neoplatí hodiť flintu do žita, ale o to viac sa zamerať na vhodnú prevenciu. Aj vďaka nej môžete mať tento problém pod kontrolou a vyhnúť sa nepríjemným a na pohľad viditeľným príznakom.


Mohlo by vás zaujímať: Kostný výrastok na palci nohy trápi takmer polovicu z nás: Čo sa s ním dá robiť?


Tipy pre krásne a zdravé nohy

  • Obmedzte dlhotrvajúce  státie a sedenie. Ak už musíte počas dňa dlho sedieť či stáť, robte si krátke prestávky, prejdite sa, či  aspoň krúžte nohami v členkoch.
  • Hýbte sa. Venujte sa vhodným športom, pri ktorých sa rytmicky hýbe členkový kĺb v kombinácii s prácou svalov lýtka  - vhodná je turistika, beh alebo plávanie plávanie.
  • Obmedzte nevhodné pohybové aktivity. Vyhnite sa zjazdovému lyžovaniu, futbalu, či tenisu, alebo sa im venujte len príležitostne.
  • Ak máte nadváhu, schudnite. Obmedzte kalorický príjem a zaraďte do svojho života viac pohybu.
  • Dbajte na vhodné zloženie stravy. Mala by obsahovať dostatok vlákniny a menej nasýtených tukov. Dodržiavajte tiež pitný režim, predchádzate tak zápche.
  • Noste voľné oblečenie. Tesné odevy, najmä korzety a úzke nohavice a sukne tlačia na žily a bránia žilovému návratu.
  • Nenoste obuv s vysokými opätkami, ani bez opätkov. Ideálna obuv je s nízkymi, 3 – 4 centimetrovými opätkami, ktorá poskytuje dostatočný tlak k podpore žilového návratu.
  • Sprchujte si nohy chladnou vodou. Teplo je absolútne nevhodné pri problémoch so žilami. Vyhýbajte sa saune, opaľovaniu i horúcim kúpeľom.

Cviky, na ktoré nezabudnúť

Doprajte svojom nohám správne cviky. Mnohé z nich môžete robiť aj pri práci s počítačom, len na ne nemožno zabúdať. Ideálne je nastaviť si pripomienku na telefóne, alebo si spojiť ich precvičovanie s konkrétnou pravidelnou činnosťou – napríklad odpisovaním na emaily, vypĺňaním tabuľky a pod. To isté platí aj o cvikoch na doma. Spojte si ich napríklad s pozeraním televíznych novín alebo inou pravidelnou činnosťou.

  • Chodidlom hore-dole pohybujeme tak, že sa striedavo dotýka zeme iba pätou alebo iba špičkou.
  • Chodidlo oprieme o zem iba pätou a špičkami pohybujeme do strán.
  • Chodidlo sa dotýka zeme pätou a špička krúži najskôr jedným, potom druhým smerom.
  • Pomáha chôdza po rôznych častiach chodidla – po pätách, špičkách, pravej ši ľavej časti chodidla.

Mohlo by vás zaujímať: 8 žien s najdlhšími nohami sveta: Nechýba ani Sklenaříková a iné slovenské prekvapenie


Účinné sú aj cviky v ľahu:

  • simulujte jazdu na bicykli,
  • zdvihnite nohy do pravého uhla a krčte a naťahujte prsty,
  • v ľahu krúžte nohou v členku s natiahnutou špičkou,
  • napínajte a krčte špičku striedavo jednej a druhej nohy.

Ak ste spozorovali prvé príznaky a chcete si dať vyšetriť žily, máte možnosť tak urobiť aj v rámci tour „Zaostrite na svoje nohy“.


Ako sa svoje nohy snažíte udržať krásnymi vy? Napíšte a poraďte ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (0)

Žiadne komentáre


Pridať komentár