5 jednoduchých tipov, ako mať dostatok energie: Vyskúšať sa ich určite oplatí!

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto
Od úrovne energie závisí nielen výkon v práci či doma, ale aj psychické naladenie

Za nedostatkom energie počas dňa môže byť veľa príčin od deficitu spánku cez nevyvážený jedálny lístok až po psychické ťažkosti. Ak patríte medzi tých, ktorí sa pasujú s únavou, v prvom rade pátrajte po príčine a snažte sa ju odstrániť.


Nápomocné v tomto smere vám môžu byť aj nižšie uvedené rady, ktoré rozhodne stoja za vyskúšanie. Veď od úrovne energie závisí nielen výkon v práci či doma, ale aj psychické naladenie. Na čo si dať pozor, ak pravidelne pociťujete nedostatok energie?

1. Dajte si pozor na príliš veľké množstvo sacharidov

Odborníci z University of Illinois na základe svojho výskumu upozorňujú na to, že neprimeraná konzumácia sacharidov (hlavne rýchlych) môže, paradoxne, viesť k nedostatku energie. Hoci krátko po ich skonzumovaní máme opačný pocit, ten rýchlo pominie, pretože v dôsledku vylúčenia inzulínu dochádza k opätovnému prudkému poklesu energie a chutiam na sladké. Štúdia bola uskutočnená na ženách, ktoré vo svojom jedálnom lístku znížili množstvo sacharidov a, naopak, zvýšili príjem bielkovín a vďaka tomu bol u nich zaznamenaný príliv energie.

Podľa odporúčaní by denný príjem sacharidov mal tvoriť 50 až 70 percent celkového denného energetického príjmu. Avšak podstatné je aj to, aké sacharidy konzumujeme. Dôležité je v jedálnom lístku preferovať komplexné sacharidy v podobe zeleniny, celých zŕn, celozrnného pečiva či strukovín.


Mohlo by vás zaujímať: Neviete sa zbaviť únavy? Obmedzte týchto 5 vecí a budete plní energie


2. Nepodceňujte kofeín

Po kofeíne väčšinou siahneme vtedy, keď sa potrebujeme „nakopnúť“, prekonať únavu alebo sa lepšie sústrediť. Avšak pokiaľ ho prijímame v neprimeranom množstve a v neskorších popoludňajších hodinách, môže byť za problémami so zaspávaním a spánok skrátiť. Na túto skutočnosť by si mali dať pozor hlavne ľudia, ktorí sú na účinky kofeínu citliví.

Za primeranú dennú dávku kofeínu je považované množstvo 200 až 300 mg, čo sú približne 2 až 3 kávy denne. V závislosti od intenzity kávy sa kofeín odbúrava 4 – 8 hodín. Myslite na tom pri načasovaní popoludňajšej kávy – káva neskoro popoludní môže viesť do neželaného začarovaného kruhu. Nebude sa vám dobre spať a výsledkom bude opäť len únava počas ďalšieho dňa.

3. Pite dostatok tekutín

Jedným z príznakom nedostatku tekutín je práve únava a nedostatok energie. Napriek tomu, že o tom vieme, príjem tekutín stále podceňujeme. Človek by mal denne vypiť 0,3 – 0,4 deci tekutín na každých aj začatých 10 kg váhy. Ak teda máte napríklad 60 kg, mali by ste si dopriať 1,8l – 2,4l. Za najlepší zdroj tekutín je považovaná čistá voda, pričom pitný režim možno obohatiť o minerálne vody (môžu tvoriť 1/3 pitného režimu), bylinkové čaje, riedené ovocné a zeleninové šťavy.


Mohlo by vás zaujímať: Prečo sa cítite unavený? 5 dôvodov, ktoré vám dajú odpovede na otázky


4. Denne si doprajte aspoň 20 minút na čerstvom vzduchu

Niekedy je ťažké prekonať sa a ísť napríklad na prechádzku či športovať, keď pociťujeme deficit energie. Ak sa však prekonáme a absolvujeme aspoň krátky pobyt na čerstvom vzduchu, prejaví sa to nielen lepšou náladou, ale aj prívalom energie. Dôkazom tohto tvrdenia je aj štúdia, ktorú vykonali odborníci z University of Rochester. Podľa nej študenti, ktorí boli 20 minút denne vonku, mali viac energie ako tí, ktorí tak nerobili. Zodpovedné môže byť za to slnečné svetlo, ktoré spúšťa produkciu serotonínu, ale aj čerstvý vzduch a samotný pohyb.

5. Obohaťte svoj jedálny lístok o orechy a semená

Oriešky a semienka sú zdrojom viacerých biologicky aktívnych látok. Vedci z University of Barcelona upozorňujú na to, že orechy poskytujú síce  veľa energie, ale nevedú k zvýšeniu BMI, teda k priberaniu na váhe. Naopak, sú zdrojom makroživín hlavne v podobe zdravých tukov a bielkovín. Vedci z tejto univerzity považujú konzumáciu orieškov aj za prevenciu kardiovaskulárnych chorôb.

Denne si s pokojom doprajte jednu až dve hrste rozličných orechov, alebo primerané množstvo semiačok. Môžete tak urobiť napríklad na desiatu, keď bežné sladkosti nahradíte práve týmito potravinami – výborne vás zasýtia a nespôsobia výkyvy cukru v krvi.


Ako sa snažíte udržať plní energie vy? Napíšte ostatným čitateľom svoje tipy do diskusie pod článkom.

Zdielať na Facebooku
  • Zdroj: Mirka
  • Foto: thinkstockphotos.com

Diskusia (1)

  • adamko 12.05.2017, 16:30

    Všetko toto dáva zmysel. len mi tu chýba šťavnatá trtkačka zakončená mokrým orgazmom.

1

Pridať komentár