Bataty či sladké zemiaky: Prečo ich zaradiť do jedálnička a ako chutia najlepšie?

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto
Aj sladké zemiaky by ste mali zaradiť do svojho jedálnička

Podľa odborníkov má byť náš jedálny lístok čo najpestrejší. To znamená, že by sme mali pravidelne do jedálnička pridávať potraviny, ktoré ho oživia a dodajú telu živiny. Medzi ne, rozhodne, patria aj bataty. Prečo je dobré naservírovať si ich na tanier?


Sú nabité betakaroténom a ďalšími karotenoidmi

V 100 gramoch pečených sladkých zemiakov sa nachádza viac ako 380 % odporúčanej dennej dávky provitamínu A, čo činí 19 217 IU. Betakarotén je antioxidant, ktorý chráni bunky pred poškodením – ochraňuje zrak, pokožku a aj sliznice. Podieľa sa aj na zvýšení imunity.

Červeno-oranžová farba napovedá, že okrem betakaroténu obsahujú sladké zemiaky aj ďalšie karotenoidy. Podľa odborníkov z The University of Harvard, ktorí uskutočnili štúdiu na 124 000 ľuďoch, pravidelná konzumácia potravín bohatých na karotenoidy, teda aj batatov, znižuje riziko vzniku rakoviny pľúc až o 32 %.

Obsahujú aj vitamíny skupiny B a C

Skupina vitamínov B je nevyhnutná pre správne fungovanie nervovej sústavy a aj metabolizmu. Dominuje vitamín B6, ktorý okrem iného znižuje hladinu homocysteínu spájaného so vznikom viacerých chorôb, vrátane kardiovaskulárnych. Podľa databázy potravín SELFNutritionData je v 100 g pečených zemiakov 19,6 mg vitamínu C, čo  činí 33 % odporúčanej dennej dávky. Vitamín C patrí medzi najsilnejšie antioxidanty, posilňuje obranyschopnosť, urýchľuje hojenie rán, podporuje vstrebávanie železa a stimuluje tvorbu kolagénu potrebného pre udržanie elasticity pokožky. Samozrejme, nemožno mu uprieť ani to, že napomáha k lepšiemu zvládaniu stresu.

Sú slušným zdrojom mangánu

Konkrétne, v stogramovej porcii tepelne upravených sladkých zemiakov sa nachádza 25 % odporučenej dennej dávky. Podľa výskumov sa mangán spája s prevenciou diabetu a je kľúčovým prvkom pre vybudovanie silného imunitného systému. Jeho deficit môže prispieť k vzniku osteoporózy, vysokého krvného tlaku, anémie, duševných ochorení, kožných chorôb a k poruchám reprodukčných funkcií.


Mohlo by vás zaujímať: Pri dobrom zdraví až do stovky: Tieto potraviny vám v tom pomôžu


Zastúpený je aj draslík a horčík

Konzumáciou 100 g batatov doplníme do tela 14 % odporúčanej dennej dávky draslíka a 7 % horčíka. Draslík je dôležitým elektrolytom a spolu so sodíkom sa zúčastňujú funkcií týkajúcich sa hospodárenia s telesnými tekutinami. Takisto draslík znižuje vysoký krvný tlak. Horčík je prevenciou svalových kŕčov, prispieva k duševnej pohode, podieľa sa na zlepšení kognitívnych funkcií a chráni pred vznikom zubného kazu.

Majú nižší GI a obsahujú vlákninu

Ak si bataty uvaríme v šupke, ich glykemický index sa pohybuje v rozmedzí 45 – 50.  V prípade, že ich upečieme, je GI okolo 60. To znamená, že patria medzi potraviny s nižším glykemickým indexom, ktoré nespôsobujú príliš prudké výkyvy krvného cukru. Pozitívom je aj obsah vlákniny (3,3 g/100 g), ktorá zasýti a prispieva k správnemu fungovaniu trávenia.

Tipy na prípravu sladkých zemiakov

Chutia výborne pečené, grilované, varené alebo pripravené v parnom hrnci. Ak je to možné, konzumujte ich so šupkou, pretože v nej a tesne pod ňou je zastúpených najviac živín. Hodia sa do polievok i na prípravu pyré, ktoré možno podávať ako prílohu. Zvýšia výživovú hodnotu i sýtiacu schopnosť zeleninových šalátov. Použiteľné sú aj do koláčov.


Mohlo by vás zaujímať: Stravovacie návyky, ktoré vás spravia silným, svalnatým a namakaným!


Extra tip 1: Pečené bataty so šupkou

Potrebujeme:

  • sladké zemiaky,
  • maslo ghí,
  • himalájsku soľ,
  • čierne korenie,
  • kurkumu,
  • cesnak,
  • bylinky podľa chuti

Postup: Bataty dôkladne umyte a pokrájajte na kolieska. Potom maslo ghí zmiešajte so soľou, korením, kurkumou, cesnakom a bylinkami, a kolieska v zmesi poriadne „obaľte“. Zemiaky poukladajte na plech vystlaný papierom na pečenie a pečte dozlatista.

Extra tip 2: Batatový šalát

Potrebujeme:

  • bataty,
  • baby cibuľku,
  • šťavu z limetky,
  • olivový olej,
  • himalájsku soľ

Postup: Bataty uvarte domäkka a po ochladnutí ošúpte, a pokrájajte na ľubovoľné tvary. Potom si pripravte zálievku z olivového oleja, limetkovej šťavy a soli. Nakoniec zemiaky zmiešajte s nakrájanou cibuľkou a zálievkou.


Máte radi sladké zemiaky? Na aké spôsoby si ich pripravujete? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (0)

Žiadne komentáre


Pridať komentár