Pohybom k lepšej postave aj zdraviu: Chráni aj pred rakovinou hrubého čreva

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Športujete pravidelne?

Odborníci sa zhodujú, že príležitostný šport nemá na chudnutie účinok

Slováci nepatria ku krajinám, kde by bola každodenná aktivita celkom bežná. Rovnako je u nás viac obéznych ľudí, ako je priemer Európskej únie. Odborníci sa zhodujú, že príležitostný šport nemá na chudnutie účinok. Základom je pravidelnosť a tiež prispôsobenie stravy.


Nepomer príjmu a výdaju

Za najčastejšiu príčinu nadváhy sa považuje najmä nepomer medzi príjmom a výdajom energie. ,,Nie zákazy a odriekanie, ale rozumné a vyvážené stravovanie, spolu s aktívnym životným štýlom vo forme pravidelného cvičenia, pohybu a športu, sú zárukou uchovania lepšieho súčasného i budúceho zdravia," hovorí gastroenterológ Peter Minárik.

Napriek tomuto faktu v súčasnosti skoro polovica Slovákov podľa prieskumov popri bohatom príjme energie zabúda na výdaj v podobe pohybu a viac sa venuje práve sedavým aktivitám. ,,Ideálne je športovať každý deň. Ak to nie je možné, tak aspoň každý druhý deň. Venovať sa športovaniu iba občas, alebo dokonca iba sporadicky, nedáva veľký zmysel,” pripomína Minárik.


Mohlo by vás zaujímať: Káva pred cvičením: Áno alebo radšej nie?


Šport znižuje riziko chorôb

Telesná aktivita, cvičenie a šport znižuje významným spôsobom riziko závažných chronických chorôb. ,,Medzi takéto choroby nepatrí len nadváha (obezita) a cukrovka, ale aj také ochorenia, akými je srdcový infarkt alebo mozgová mŕtvica. Pre mnohých bude možno k počudovaniu, že šport chráni aj pred zhubnými nádormi. Presvedčivo je to dokázané pri rakovine prsníka a rakovine hrubého čreva," zhrnul Minárik. 

Tréningu prispôsobte stravu

Okrem pohybu je tiež dôležité venovať pozornosť strave. ,,Počas vytrvalostných dlhších aktivitách sa snažte konzumovať jednoduché, ľahko stráviteľné sacharidy vo forme nápojov alebo gélov. Je vhodné vyhnúť sa konzumácii veľkých dávok vlákniny, proteínov a tukov, aby ste predišli žalúdočnej nevoľnosti a podráždeniu. Nemusí to platiť vždy, počúvajte svoje telo a zistíte, ktoré zdroje energie sú pre vás najlepšie," odporúča tréner Maroš Krivosudský. Odborníci odporúčajú športový nápoj, čokoládové mlieko či žemľu s džemom.


Mohlo by vás zaujímať: Stravovacie návyky, ktoré vás spravia silným, svalnatým a namakaným!


Slováci sú horší od priemeru

Ako vyplýva z údajov Eurostatu, za obézneho je považovaný jeden z troch Slovákov. Obéznych je 15,9 percenta mužov a 16,6 percenta žien. Na Slovensku je tak viac obéznych ľudí (16,3 percenta), ako je priemer Európskej únie (15,9 percenta). Zo štatistík vyplýva, že čím je Slovák starší, tým je aj ťažší.


Ako sa snažíte schudnúť vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (1)

  • Tibura 29.07.2017, 08:24

    Ja mám na záhrade zabudovanú takúto trampolínu http://www.garden-life.sk/kategoria/trampoliny/zabudovane-trampoliny/trampolina-exit-silhouette-ground-305-cm/ a skoro každý deň cvičím. Je to strašne zábavné a super na tvarovanie postavy, takže určite odporúčam vyskúšať

1

Pridať komentár