Hlávkový a 5 ďalších skvelých druhov šalátov: Ako chutia a s čím ich kombinovať?

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Pripravujete šalát aj ako hlavné jedlo?

Na rukole si užívame najmä jej výraznú chuť a arómu

Na trhoch či v záhrade nám rastie veľké množstvo šalátov. Tie môžu byť nielen skvelou prílohou, ale tiež počas letných mesiacov osviežujúcim a zdravým hlavným jedlom. Každý druh má svoju chuť, charakteristický tvar a hodí sa tiež k inému druhu jedla. Inšpirujte sa teda pri príprave a to nielen klasikami, ktoré rastú na Slovensku, ale aj o niečo menej známymi typmi.


Hlávkový šalát

Tento druh šalátu považujeme u nás za štandard. Hlávkový šalát je bohatý na vitamíny C, E, ale aj tie zo skupiny B a tiež beta-karotén, kyselinu listovú, železo, vápnik, horčík či fosfor. A to je iba zlomok hodnotných látok, ktoré sa v ňom nachádzajú. Jeho obľúbenosť vychádza najmä z chrumkavosti a tiež príjemnej chuti. Takisto sa mimoriadne jednoducho čistí. Nikdy pri ňom nesklame sladký citrónový alebo jogurtový dresing. Využiť sa dá aj v chutných polievkach.

Rímsky šalát

Ako napovedá názov, dlhé, kučeravé a na konci silno zelené listy, sú ideálne do šalátu Cézar. Rímsky šalát má výraznú chuť, ktorá sa skvele dopĺňa s krémovými dresingami, ako je práve kombinácia vajíčka, horčice a parmezánu zo známej pochúťky. Okrem toho je bohatý na vitamíny ako C, A, B či K, ale tiež na draslík, mangán, chróm alebo beta-karotén.


Mohlo by vás zaujímať: Doprajte si šalát: Bojujete ním proti rakovine aj kilám navyše


Rukola

Tento šalát sa stal mimoriadne populárny predovšetkým v posledných rokoch. Pôvodne totiž išlo skôr o divoko rastúcu bylinku. Dnes si na rukole užívame najmä jej výraznú chuť a arómu. Fantasticky chutí v úplne jednoduchej kombinácii s citrónom a olivovým olejom. Výborne však doplní aj pizzu či ozdobí vrch hustej polievky. Okrem vitamínov A, B, C, E, K obsahuje aj omega-3 a omega-6 kyseliny alebo luteín.

Valeriánka poľná

V Nemecku sa valeriánka začala prezývať “nüssli”. Dôvodom je výrazná oriešková chuť. Vďaka nej sa valeriánka poľná, inak druh šalátu, ktorý vyrastie aj počas neskoršej jesene, výborne hodí k slanine či údenej rybe. Okrem toho je bohatá na vitamíny A, C, kyselinu listovú a železo.


Mohlo by vás zaujímať: Čas šalátu je tu: Čo všetko vám jeho listy ponúkajú?


Červený šalát

Vo svete známy ako lollo rosso je šalát s horkastou a jemne orieškovou chuťou. Ideálne pasuje k vyprážaným jedlám. Jeho kučeravá štruktúra si zase pýta rôzne kombinácie dresingov, keďže sa výborne držia v záhyboch listov. Kvôli farbe je červený šalát mimoriadne bohatý na beta-karotén.

Čakanka šalátová

Čakanka je šalátová zelenina bohatá na vitamíny C , B, ale aj draslík, fosfor, vápnik a železo. Biele listové puky majú horkastú chuť. Špeciálne je čakanka obľúbená v zimnom a skorom jarnom období, keďže sa pestuje v úplnej tme a v chladných priestoroch. Ak chcete jej charakteristickú chuť vyvážiť v chutnom šaláte, pridajte doňho kúsky hrušky, ovčí syr alebo mandle.


Ktoré druhy šalátov máte najviac v obľube vy? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (0)

Žiadne komentáre


Pridať komentár