Nedarí sa vám skoncovať s fajčením? Pri odvykaní robíte tieto chyby

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Podľa údajov Európskej komisie fajčí na Slovensku až 21 percent obyvateľstva

Asi netreba pripomínať nakoľko je fajčenie škodlivým nezvykom. Podľa údajov Európskej komisie fajčí na Slovensku až 21 percent obyvateľstva. V porovnaní so zvyškom EÚ je to o 5% pod priemerom, no stále ide o alarmujúce číslo. Ak túžite s fajčením skoncovať a stále sa vám nedarí, robíte niekde chybu. Možno vám preto pomôžu nasledujúce rady.


Treba si veriť

Odložiť cigaretu je záväzok, ktorý vyžaduje vôľu, úsilie a utrpenie. Zásadnou chybou, ktorej sa musíme vyvarovať, je neveriť si. "Za žiadnu cenu si nesmieme hovoriť, že to nedosiahneme, alebo že potrebujeme pomoc. Je veľmi dôležité veriť svojej intuícii. Ak chce fajčiar radšej prestať fajčiť naraz a nie postupne, nech tak urobí. Na to neexistuje jednotné pravidlo," zdôrazňuje Brigitte Métadieuová zo združenia Charonne, ktoré pomáha závislým osobám.

Nájdite si kouča

Odvykanie je výzva, ktorá vyžaduje podporu okolia. "Nesmiete počúvať porazenecké názory svojho okolia, napríklad osobu, ktorá vám radí dať si cigaretu, pretože ste nervózny," hovorí expertka. Môžete aj požiadať niekoho tretieho, aby vám na začiatku odvykania robil kouča. "Prvý mesiac je veľmi ťažké obdobie, cigareta chýba a morálka môže klesať. Ak toto obdobie prekonáte, máte v priemere 85-percentnú šancu, že vydržíte nefajčiť," upresňuje ďalej špecialistka.


Mohlo by vás zaujímať: Elektronická cigareta: Môže pomôcť k zdravšiemu životu aj vám?


Tri druhy závislosti

"Zásadnou chybou je myslieť si, že keď ste prekonali závislosť na nikotíne, prekonali ste všetky prekážky. Bývalý fajčiar nikdy nebude nefajčiarom. Cigareta sprevádza mnoho ľudí po celý život," hovorí expert na odvykanie od fajčenia Joseph Osman z Národného úradu pre zdravie. Musíme si byť vedomí toho, že fajčenie predstavuje tri závislosti: prvá je fyzická, teda závislosť na nikotíne, druhá je rituálna a tretia je afektívna. Musíme potlačiť všetky tri, aby sme dokázali cigaretu odložiť.

Nenechajte sa odradiť priberaním

V prvej dobe po vysadení cigariet sa spomaľuje metabolizmus, teda vydávame menej kalórií, čo platí hlavne o ženách. Výsledkom je viac či menej výrazné zvýšenie hmotnosti. "Počas roka sa tá nadváha vyrovná. Nikotín znižuje chuť do jedla, preto je vhodné pri odvykaní od fajčenia používať náhradky, ako náplasti alebo žuvačky. To obmedzuje váhový prírastok," pripomína Métadieuová. Odborníčka radí dávať si pozor na to, čo jeme, napríklad nahradiť biele pečivo celozrnným, obmedziť konzumáciu syra a dávať prednosť proteínom, ktoré viac zasýtia.

V spoločnosti potom Métadieuová radí vyhnúť sa označeniu "bývalý fajčiar" a radšej sa vyhlasovať za nefajčiara. "Nezabudnime, že nikto nebude ponúkať cigaretu tomu, kto nikdy nefajčil, zatiaľ čo niektorí môžu bývalého fajčiara pokúšať," hovorí.


Mohlo by vás zaujímať: 10 geniálne vtipných a kreatívnych reklám: Ak vás toto neodradí od fajčenia, potom už nič


Navštevujte miesta, v ktorých sa nefajčí

Pokiaľ ide ale o návštevy miest, kde sa fajčí, experti nie sú zajedno. Ak sa cítime byť schopní čeliť pokušeniu, prečo by sme mali zostávať doma? "Prvé štyri týždne je závislosť ešte silná a ísť do spoločnosti, kde sa pije alkohol, znamená zjavne pascu, ktorá môže otriasť naším odhodlaním," pripomína Métadieuová. Ak nechceme zostať odrezaní od sveta, môžeme navštevovať múzeá, kiná či divadlá.

Neriskujte a verte si

Niektorí ľudia, ktorí prestali fajčiť pred mnohými mesiacmi či rokmi, si niekedy dajú jednu dve cigarety na večierku alebo na dovolenke. Čo tým riskujú? V danej chvíli nič, ale oveľa horšie je to potom. "Nie je to fajčiar, kto rozhoduje, ale jeho mozog. Nikotínové receptory miznú počas prvého mesiaca bez tabaku, ale akonáhle si bývalý fajčiar zapáli, dožadujú sa svojej dávky," varuje Joseph Osman.

Naopak je zbytočné si pri najmenšom poklesku nadávať. Experti sa zhodujú, že odvykanie od fajčenia vyžaduje trpezlivosť a vytrvalosť. "Musíte sa stále chváliť, to vám dá energiu pokračovať. A ak to znamená počítať dni bez cigarety, počítajte ich," vyzýva Métadieuová.


Máte skúsenosti s odvykaním od fajčenia? Napíšte ich ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (2)

  • Maros 26.07.2017, 15:01

    Ja nefajčím už viac ako 3 roky a to som predtým cez 25 rokov ťahal jednu od druhej. Dnes keď si vedľa mňa niekto zapáli sa mi obracia žalúdok a sám sebe sa čudujem že ako som mohol toľko rokov fajčiť . A ako som prestal jednoducho raz ráno som vstal a povedal som si že stačilo odvtedy som nedal cigaretu do úst. A áno fajčenie ide do peňazí začal som si odkladať peniaze čo by som minul na cigarety a po roku to bola celkom zaujímavá čiastka. Deckam som kúpil nový PC a sebe k zrkadlovke objektív za 500€ . Nepoužil som žiadne podporné veci ani žuvačky a ani e-cigarety , najviac mi asi pomohla rodina a priatelia.

  • Julo 16.07.2017, 20:41

    Tak ja uz nefajcim 527 dni a usetril som 1187,-EUR. Presiel som na elektroniku a takmer okamzite som skoncoval s cigaretami. Objavil som celkom novy ovela vacsi svet roznych chuti... a to bez nejakeho odriekania ci pevnej voli. A v pohode som aj medzi fajciarmi. Vobec mi na normalnu cigaretu nepride chut, skor ked si predstavym ten vsadepritomny zapach a pachut tam mi je skor zle... PLNE ODPORUCAM!!! Avsak treba si kupit nejake poriadne nadobicko a nie nejake lacne smejdy. Ja som zacinal na Presa TC75W VW Box + Joyetech CUBIS Atomizer a teraz mam este k tomu Authentic Joyetech Elitar Pipe 75W VW TC Kit. Avsak mnohe informacie okolo elektronickych cigariet sa dozviete na fore el-cigareta.eu

1

Pridať komentár