Doprajte si ovocie i zeleninu s mierou: Chudnutie s nimi môže byť o niečo ťažšie

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Jete 5 kusov ovocia/zeleniny denne?

Aj sladké ovocie si treba dopriať len s mierou

Ovocie a zelenina sú synonymom zdravej stravy. To sa nám logicky spája s tým, že ak chceme stratiť nejaké kilá navyše, mali by sme ich jesť čo najviac. Nie je to však celkom pravda. Sladké ovocie či produkty zo zeleniny treba tiež jesť s mierou.


Na záhrade vášho domu sa po zjedení melóna a dvoch marhúľ cítite tak zdravo na tele i na duši, ako ste sa predtým nikdy necítili. Avšak pozor! Konzumovať hromady ovocia nemusí byť práve ten najlepší nápad. Rovnako ako mandle a olivy, ktoré nahradili naše obľúbené zemiakové lupienky.

Zeleninové čipsy nie sú zdravšie

Nielen v lete a na jeseň na nás číha množstvo falošných priateľov. Na prvom mieste sú to zeleninové čipsy. Akonáhle ste ich raz ochutnali, neprestávate vychvaľovať ich nutričné prednosti pred každým, kto sa odváži rozhodnúť sa pre zemiakové lupienky. Avšak skutočnosť je vcelku iná.

"Zeleninové čipsy sú energetická bomba. Dehydratáciou sa zelenina zbaví všetkej vody a ostanú sacharidy, teda cukr, a tuky, ktoré v nich zanechá olej, v ktorom boli smažené," hovorí nutričná poradkyňa Florence Waxinová. A výsledok? Vaše čipsy z červenej repy sa už vôbec nepodobajú pôvodnej zelenine a sú len nezanedbateľným zdrojom kalórií. Sto gramov zeleniny obsahuje zhruba 20 až 30 kalórií, zatiaľ čo sto gramov zeleninových čipsov má 430 kalórií. 


Mohlo by vás zaujímať: VIDEOTIP Môžete ich jesť bez výčitiek: Z týchto čipsov určite nepriberiete!


Ovocie ako zdroj jednoduchých cukrov

Ovocie je v lete a na jeseň našim obľúbeným spojencom. Akonáhle sa objavia čerešne, doprajme si ich trochu. Ovocie je síce zdrojom vitamímov, vlákniny a minerálov, ale tiež zdrojom jednoduchých cukrov. "Obsahuje okolo 15 až 25 percent cukrov, preto ho nemôžeme jesť toľko, koľko by sme si priali, inak telo cukry ukladá. Dávajte teda prednosť ovociu, ktoré nie je príliš sladké. V malom množstve je potrebné konzumovať banány, hroznové víno a čerešne," varuje Florence Waxinová.

Tri porcie denne

Zabudnite na tradičné pravidlo päť kusov ovocia a zeleniny denne. Obmedzte sa na tri porcie ovocia, do ktorých započítajte aj džúsy. Jedna porcia čerešní znamená dvanásť plodov a jedna porcia hroznového vína je dvanásť guličiek.

Všetci už ochutnali sorbet alebo granitu, ktorá sa skladá zo sirupu, cukru a drveného ľadu, namiesto tradičnej zmrzliny v domnení, že tak prospievajú svojej línii. To je chyba: "Zmrzlina obsahuje mlieko a cukor vo veľkom množstve, ale granita je cukrami priam nabitá," hovorí Florence Waxinová. Porciu ovocia však môžu nahradiť sorbety bez cukru. Na ich zloženie si musíme dávať pozor.


Mohlo by vás zaujímať: Jednoduché, chutné a pritom zdravé: Pozrite si VIDEO s 3 receptami na smoothie


 

Pri smoothies záleží na množstve

Rovnako ako pri ovocí je aj u smoothies hlavnou otázkou množstvo. "Ak skonzumujete smoothie s broskyňou, tromi marhuľami a jedným pomarančom, rovná sa to trom porciám ovocia. Preto je potrebné sa obmedziť na jedno smoothie za deň," radí Florence Waxinová. Všetko zas závisí na zložení. Ak nápoj obsahuje ovocie, cukor a mlieko, je potrebné to vyvážiť nasledujúcim jedlom, aby ste neskonzumovali za jeden deň príliš veľa cukru.

Desať olív denne

Olivy. Často na ne zabúdame, ale tieto plody sú veľmi bohaté na tuky, veď sa z nich vyrába olej. "Napríklad sto gramov olív, teda asi dvadsať guličiek, predstavuje jeden a pol lyžice olega. Ak si pridávate olivu do aperitívu, kalorický príjem rýchlo stúpa," upozorňuje Florence Waxinová. Ideálne je obmedziť sa na najviac desať olív denne.

S orechmi to netreba preháňať

"Je potrebné pripomenúť, že orechy a mandle sú pre telo prospešné. Orechy sú bohaté na omega 3 nenasýtené mastné kyseliny a mandle obsahujú veľa vápniku. Nie je však vhodné konzumovať ich vo väčšom množstve, pretože sú veľmi kalorické," zdôrazňuje nutričná poradkyňa. Ideálne je obmedziť sa na desať až dvanásť mandlí alebo orechov denne.


Ktoré zo spomínaných potravín si doprajete vy a ako často? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (0)

Žiadne komentáre


Pridať komentár