Trvá vám zaspávanie pridlho? Skúste naše tipy a ponorte sa do ríše snov

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto
Kvalitný spánok je základom každého aktívneho dňa

Kvalitný spánok je základom aktívneho dňa. Bez neho nemáme náladu, chuť ani energiu. Máte problém v noci rýchlo zaspať? Hodiny strávite ležaním na posteli a spánok stále neprichádza? Nie ste sami. Existujú však riešenia ako sa s týmto problémom vyrovnať.


Vypnite všetku elektroniku

Tvorba hormónu s názvom melatonín je pre zaspávanie kľúčová. Pre jeho vylučovanie je dôležitá tma, preto sa tesne pred spaním určite vyhnite používaniu počítačov, mobilov či tabletov. Okrem toho ide o typ svetla, ktorý pôsobí na spánok vyslovene rušivo.

Vytvorte si tiché prostredie

Ak vás bude pri zaspávaní niečo rušiť, či už to je hučiaci kotol, štekot psa, alebo iné zvuky, asi ťažko zaspíte. Snažte sa vytvoriť si čo najtichšie prostredie. Môžete skúsiť spať v inej izbe, prípadne vyskúšajte štuple do uší. Z dlhodobého hľadiska sa oplatí investovať do kvalitných okien. Možnosťou je tiež pred spaním počúvanie jemnej inštrumentálnej hudby.


Mohlo by vás zaujímať: Keď spánok neprichádza a neprichádza: Poznáme možnú príčinu!


Udržujte nízku teplotu

Chladnejší vzduch blahodarne vplýva na zaspávanie. Ideálna teplota je okolo 18 stupňov. V posteli by vám však samozrejme nemala byť zima. Preto zvoľte adekvátnu prikrývku a pyžamu.

Dajte si horúcu sprchu

Zvýšená teplota vášho tela v momente, keď sa ponoríte do horúceho kúpeľa dokáže robiť divy. Dokonca vás aj uspať. Doprajte si preto teplý kúpeľ alebo sprchu predtým, než sa vyberiete spať.

Čítajte knihy

Čítanie je vynikajúci spôsob ako stres nechať bokom a upokojiť sa. Vyhnite sa hororovým či akčným knihám. Rovnako dajte prednosť radšej klasickým papierovým pred elektronickými. Ich negatívny vplyv na zaspávanie potvrdila aj štúdia z Brigham and Women᾿s Hospital.


Mohlo by vás zaujímať: Nemôžete spávať? Pozrite sa na 5 osvedčených trikov, ktoré vám zaručene pomôžu


Večerajte skôr

Vaše telo potrebuje viac času na to, aby stravu spracovalo. Lepšie sa mu trávi, ak sedíte alebo stojíte. Keď si hneď po večeri ľahnete, trávenie je komplikovanejšie. Pokúste sa preto posledný raz najesť približne tri hodiny pred plánovaným spánkom.

Ak máte problém zaspať,  po 14-tej hodine sa radšej vyhnite káve, čaju či kolovým nápojom. Ak si návrat z práce bez dobrej kávičky neviete predstaviť, skúste bezkofeínovú verziu.

Večer necvičte 

Cvičenie v neskorých hodinách sa neodporúča. Zvyšuje krvný tlak, čo organizmus nakopne, pričom je potrebný presný opak. Rovnako ako pri jedení, aj fyzickú aktivitu naplánujte tak, aby ste skončili približne tri hodiny pred spánkom.  Nájdu sa však aj ľudia, ktorých fyzická aktivita utlmuje. Ak patríte k nim, pokojne sa rozhýbte aj večer.

Počítajte ovečky

Ak nepomáha nič z vyššie uvedených rád, nezúfajte. Vykonávanie nudnej, neustále sa opakujúcej činnosti, akou je počítanie ovečiek, myseľ unaví a uspí. Odporúča sa tiež počítať mierne komplikovanejším spôsobom. Napríklad násobkami čísla tri alebo hovoriť len nepárne čísla.


Čo pri zaspávaní najviac pomáha vám? Napíšte a poraďte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (0)

Žiadne komentáre


Pridať komentár