Koľko musíme spať, aby sme sa zobudili svieži? Takto vás zmena času nerozhodí

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Obávate sa zmeny času?

Kvalitný spánok je náš život veľmi dôležitý

Opäť nastal ten čas v roku, keď si musíme upravovať ručičky v hodinách. A hoci tentoraz to je tým dobrým smerom a vyspíme sa o hodinu viac, stále to môže spôsobiť, že si rozhádžeme biorytmus. To môže spôsobiť problémy s koncentráciou, energiou do práce či prejaviť sa v celkovej nálade. Čo teda robiť, aby sa na nás zmena času nepodpísala? A ako dlho by mal vlastne dospelý človek spať?


Osem hodín nie je riešením

Najčastejšie sa v súvislosti so zdravým spánok spomína osem hodín. Nie je to však celkom pravda. Samozrejme, ide o komfortný čas, no človek môže spať aj o niečo menej, aby sa cítil ráno vyspatým.

Ľudský spánok sa totiž skladá z cyklov a tie zase z niekoľkých fáz. V skratke, každý cyklus trvá približne 90 minút. Počas neho ľudský organizmus prejde fázami zaspávania, ľahkého i hlbokého spánku aj takzvanej REM fázy. Ak je váš budík načasovaný tak, že vás zobudí v čase hlbokého spánku, môžete sa cítiť neprebudení a to aj v situácii, ak ste spali viac ako osem hodín. Každý z nás to pozná, je to ten pocit, ako keby vás niekto udrel mechom. Spája sa tiež s vysokým tepom a zmätenosťou.


Mohlo by vás zaujímať: Bolesť hlavy trápi každého z nás: Toto sú jej najčastejšie príčiny


90-minútové cykly

Práve preto si treba budík načasovať podľa zmieňovaných fáz. Keď vstávate bez neho, váš organizmus sa na tento cyklus načasuje samostatne. V dospelom veku, konkrétne v rozpätí od 26 do 65 roku života, je odporúčaná doba spánku medzi 7 až 9 hodinami, po 65 roku života medzi 7 a 8 hodinami.

Z toho vychádza, že ideálny čas na spánok a regeneráciu je 7,5 hodiny, ku ktorým si treba prirátať ešte 10-15 minút určených na zaspávanie, teda na čas, kým sme ešte celkom bdelí. Ak teda chodíte spať okolo 23. hodiny večernej, najlepšie je, ak vám budík zazvoní par minút po pol siedmej ráno.

Požičaná hodina

Zmena na zimný čas nie je tak problematická, keďže dostaneme vrátenú hodinku, ktorej sme sa na jar vzdali. Napriek tomu môže spôsobovať problémy a to špeciálne starším ľuďom. Ohrození sú však aj chronicky chorí pacienti, cukrovkári alebo ľudia postihnutí srdcovo-cievnymi ochoreniami. Zmena času môže vyvolať nervozitu, úzkosti, prehnanú únavu, bolesti hlavy a tiež problémy so samotným spánkom.


Mohlo by vás zaujímať: Túžite sa dobre vyspať? Pre kvalitný spánok je vraj rozhodujúca táto farba steny


Nerozbíjajte rutinu

Aj na zmenu sa však dá pripraviť. Ideálne je začať už niekoľko dní pred ňou. Ak si to môžete dovoliť, upravujte svoj čas zaspávania a vstávania tak, aby ste si ho každý deň posunuli približne o 10 - 15 minút. Po niekoľkých dňoch vyrovnáte jednu hodinu a budete navyknutí na aktuálny čas. Pre kvalitný spánok je totiž najhoršie nabúravanie spánkovej rutiny.

Pomôže šport i jedlo

Dobrým spôsobom, ako sa pripraviť na zmenu času, je tiež kvalitne sa vyspať. K tomu vás môžu nasmerovať aj úplné maličkosti. Konzumujte radšej ľahšiu a vyváženú stravu bohatú na bielkoviny, sacharidy a tuky. Nezabúdajte tiež dodržiavať pitný režim a jesť dostatok ovocia a zeleniny. Skúste trošku športovať, vybrať sa na prechádzku do lesa, zaplávať si, prejsť sa na bicykli a podobne. Vaše telo si tak vybije energiu a zároveň sa bude lepšie regenerovať.


Koľko hodín spánku si denne doprajete vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (0)

Žiadne komentáre


Pridať komentár