Nekupujte výživové doplnky ako cukríky: Možno ich vôbec nepotrebujete

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto
Doplnky výživy nemusia vždy byť nášmu zdraviu len na prospech

Ľudia, ktorých premohla choroba sa snažia všemožne nájsť možnosti rýchlej a účinnej pomoci. Tak je to správne. Ale spôsob, akým to robia, často k ničomu nevedie. Pre koho teda môžu byť doplnky výživy prospešné a komu môžu, naopak, uškodiť?


Zdravý životný štýl je základ

U prevažnej väčšiny ochorení je nevyhnutná úprava životosprávy a celková zmena životného štýlu. Vyžaduje to veľa úsilia, ktoré nie je každý ochotný podstúpiť. Ak je niekto zvyknutý na určitý životný štandard, len ťažko ho opúšťa. Radšej zvolí ľahšiu cestu. Dopuje sa liekmi a výživovými doplnkami v nádeji, že mu okamžite zaberú.

Ak však nedbá na zdravý spôsob života, tak sa lieči márne. Chorobu, obzvlášť, ak sa vyvíjala dlhé roky, nemožno len tak „vyhnať“ prípravkami. A už vôbec nie za pár dní. Doplnky tak nemôžeme kupovať a brať ako cukríky.

Nevyrovnajú sa vyváženej strave

Potravinové doplnky nie sú náhradou za stravu s množstvom ovocia, zeleniny a ďalších dôležitých potravín. Svedčí o tom aj ich názov. Do organizmu majú len dopĺňať živiny, ktoré mu chýbajú. Ak sú vitamíny, minerály a iné výživné látky obsiahnuté v strave v dostatočnom množstve a telo ich vie optimálne využiť, nemusíme ich užívať v doplnkoch.

Kto ich naozaj potrebuje?

Existujú však určité skupiny, ktorým sa doplnky stravy odporúčajú. Užitočne môžu poslúžiť ľuďom so zvýšenými nárokmi na živiny alebo tým, ktorí majú ich nedostatočný príjem zo stravy. Ide teda najmä o namáhavú prácu, nadmerný stres, športové výkony či diétu.


Mohlo by vás zaujímať: Výživové doplnky vám môžu pomôcť: Ale nie sú náhradou za lieky


Podstatné dôvody užívania sú:

- Chudobný jedálny lístok: Časté vynechávanie jedla alebo príliš jednostranné stravovanie vedie k tomu, že škála prijímaných živín je málo pestrá. Typickým príkladom obmedzovania prísunu potravy je diéta. Ak sa určitým druhom potravín zámerne vyhýbame, hrozí nám vážny nedostatok výživných látok.

- Tráviace problémy: Zaraďujeme sem rôzne ochorenia čriev, napr. celiakia, alebo ďalšie tráviace ťažkosti.

- Chronické ochorenia: Niektorým ľuďom môžu účinne pomôcť pri zmiernení či spomalení postupu ochorenia, napr. osteoporózy.

- Vek: Potrebné množstvo a typ živín ovplyvňuje aj vek. U starších ľudí sa môže prejaviť nedostatok živín kvôli zhoršenému vstrebávaniu z potravy.

Vitamínové doplnky

Vitamíny sú nevyhnutné pre správne fungovanie organizmu. Existujú skupiny ľudí, ktorým môže prospieť podávanie vhodného multivitamínu. Všeobecne sa odporúča ako doplnok vitamín D a vápnik pre starších ľudí s osteoporózou. Isté štúdie naznačujú, že ich súčasné užívanie môže spomaliť úbytok kostnej hmoty, špeciálne u žien v menopauze.

Doplnky minerálov

Tieto výživné látky potrebujeme na udržanie zdravých telesných funkcií. Zúčastňujú sa tiež na tvorbe pevných svalov a kostí. Pravdepodobne najbežnejším doplnkom je vápnik. Ostatné minerály väčšinou nie je potrebné dopĺňať. Len ak to odporučí lekár alebo odborník na výživu.


Mohlo by vás zaujímať: Nadbytok vitamínu C: Môže ohrozovať vaše zdravie - viete ako?


Vitamínmi a minerálmi to nekončí

Okrem vitamínov a minerálov je voľne dostupný celý rad iných doplnkov: aminokyseliny, esenciálne mastné kyseliny a rastlinné výťažky.

Rybí tuk je bohatý na nenasýtené omega-3 mastné kyseliny. Predáva sa v tekutej podobe alebo vo forme kapsúl.

Glukozamín je látka, ktorá sa nachádza v chrupavke. Existujú dôkazy, že glukozamínové doplnky zo schránok krabov, langúst či zo zvieracích chrupaviek môžu zmierniť bolesti pri artritíde. Glukozamín nie je bezpodmienečnou súčasťou výživy, preto nie je určená ani odporučená denná dávka. Obyčajne sa však užíva 1 500 mg denne.

Chondroitín je tiež prítomný v chrupavke. Pomáha do nej privádzať vodu, zvlhčovať ju a zmierňovať bolesti pri artritíde. Zvyčajná dávka je 800 - 1200 mg denne.

Poraďte sa o ich potrebe

Zbystrite pozornosť, ak si výživové doplnky „ordinujete“ sami. Niektorými z nich sa môžete aj predávkovať. Vitamíny rozpustné v tukoch, a to A, D, E a K, sa dokážu v tele ukladať. Ich nadbytok v organizme môže byť toxický.

Vysoké dávky niektorých vitamínov rozpustných vo vode môžu taktiež uškodiť. Napríklad nadmerný príjem vitamínu B6 môže blokovať vstrebávanie ďalších významných živín a zapríčiniť otravu.

Izolovaný vitamín C sa úplne inak správa v skúmavke a inak v ľudskom tele. Na základe mnohých štúdií sa potvrdila škodlivosť niektorých synteticky vyrábaných vitamínov a ich vplyv na výskyt nádorových ochorení.

Vyvarujte sa doplnkom, ak si nie ste istí, že ich vaše telo skutočne potrebuje. Zvlášť, ak užívate lieky, poraďte sa s odborníkom. Nielenže vám výživové doplnky nemusia pomôcť. Nerozvážnym užívaním môžu váš zdravotný stav aj zhoršiť.


Užívate výživové doplnky? Napíšte ostatným čitateľom svoje skúsenosti s ich užívaním v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (0)

Žiadne komentáre


Pridať komentár