Udržte si zdravé srdce: Pomôže vám s tým cvikla, pohánka i červené víno

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto
Červené víno preukázateľne zlepšuje funkciu srdca

Počet ľudí, ktorých trápia kardiovaskulárne ochorenia narastá z roka na rok. Väčšinou sú spôsobené klasickými “chorobami” dnešnej doby: stresom, dlhoročným fajčením, nezdravým stravovaním a nedostatkom pohybu. Srdce je však jedným z najdôležitejších orgánov v ľudskom tele a preto sa oň treba poctivo starať. Zaraďte tak do svojej stravy potraviny, ktoré vám s tým pomôžu.


Ovsené vločky vďaka omega-3

I keď ovsené vločky nepatria medzi mimoriadne obľúbené potraviny, mali by byť súčasťou každého zdravého jedálnička. Obsahujú mnoho omega-3 nenasýtených mastných kyselín, ktoré sú pre zdravé srdce nesmierne dôležité. Navyše, obsahujú aj veľa vitamínu B, vlákniny, draslíka či kyseliny listovej. Vďaka všetkým týmto látkam sú účinné v boji s vysokým cholesterolom a takisto pomáhajú udržiavať zdravé cievy. Ich konzumácia je vhodná najmä ráno, spolu s ovocím a orechmi.

Cvikla vďaka kremíku

Hypertenzia, alebo, ľudovo povedané, vysoký krvný tlak, je nebezpečná diagnóza, ktorá v mnohých prípadoch vyústi do infarktu. Ak vám ju váš lekár diagnostikoval vedzte, že nielen lieky, ale aj pohár odšťavenej cvikle aspoň raz týždenne, vám pomôže.

Cvikla totiž obsahuje dusičnany, ktoré rozširujú cievy a tým pádom zlepšujú celý krvný obeh. Takisto v nej nájdete kremík, ktorý je nevyhnutný pre pružnosť ciev a pevnosť väzív, ale aj vlákninu, ktorá znižuje cholesterol.

Náš tip: Najzdravšia je v surovom stave a preto sa odporúča piť najmä čerstvo odšťavená.


Mohlo by vás zaujímať: Chcete mať zdravé srdce? Tieto jedlá mu predĺžia životnosť!


Pohánka vďaka rutínu

Výnimočnou a veľmi zdravou potravinou je aj pohánka, ktorá pochádza z Ázie. Obsahuje veľa vlákniny, vitamínov skupiny B, rutínu, ale aj horčíku či železa. Kvôli týmto látkam prospieva srdcu, zlepšuje pružnosť ciev, znižuje vysoký cholesterol a zlepšuje zrážanlivosť krvi. Jesť by sa preto mala ideálne dvakrát do týždňa. Jej príprava vôbec nie je náročná a chutí výborne najmä v kombinácii so šampiňónmi a kuracím či morčacím mäsom.

Červené víno vďaka resveratrolu

Mnohí milovníci červeného vína sa potešia, pretože tento nápoj preukázateľne zlepšuje funkciu srdca. Spomedzi všetkých alkoholických nápojov preto patrí k tým najzdravším a najmenej kalorickým.

Obsahuje vitamíny B a C, vápnik, horčík či zinok, ale aj veľké množstvo antioxidantu, ktorý sa nazýva resveratrol. Práve ten zohráva dôležitú úlohu v boji s kardiovaskulárnymi ochoreniami, rakovinou a aj s cukrovkou. Nielen, že znižuje vysoký cholesterol, ale dokáže spomaliť aj rast nádorových buniek.


Mohlo by vás zaujímať: Správna výživa pre vaše srdce a cievy: Čo si treba dopriať?


Figy vďaka minerálom

Sú to práve figy, ktoré obsahujú množstvo minerálov, medzi ktoré patrí železo, horčík, mangán či draslík. Ten znižuje vysoký krvný tlak a aj riziko infarktu či mŕtvice.  Takisto v nich nájdete aj vitamín B6, ktorý celkovo posilňuje srdce i cievy a tiež vlákninu. Tá znižuje vysokú hladinu cholesterolu.

Náš tip: Čerstvé dlho nevydržia, no v sušenom stave sú tiež veľmi zdravé. Hodia sa napríklad ku koziemu syru, ovseným vločkám či grilovanému mäsu.

Orechy vďaka arginínu

K potravinám, ktoré zlepšujú stav srdca, patria neodmyslite aj orechy, či už sú to vlašské alebo napríklad mandle. Vo všetkých druhoch nájdete vlákninu, ktorá znižuje cholesterol, ale aj omega-3 a -6 nenasýtené mastné kyseliny. Tie znižujú riziko kardiovaskulárnych ochorení.

Rovnako v nich nájdete aj aminokyselinu arginín, ktorá prispieva k priechodnosti ciev zabraňuje ich upchávaniu. Vhodné je jesť ich na olovrant, ak však chudnete, nejedzte viac ako za hrsť denne, keďže obsahujú vyššie množstvo tukov.


Ako sa staráte o svoje srdce vy? Napíšte ostatným čitateľom tipy v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (1)

  • adamko 30.05.2018, 15:51

    Cviklu a pohánku mám rád. Keďže som abstinent pohár červeného vínka si nahradzujem šťavnatou trtkačkou.

1

Pridať komentár