Staré dobré zemiaky: Prospievajú pokožke, črevám aj postave

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto
Zemiaky dobyli naše taniere a sú bez pochýb mimoriadne výživnou základnou potravinou

Zemiakové odrody sa dnes pýšia zvučnými menami ako Ambra, Hera, Saskia alebo Nicola. Časy, keď volali túto hnedú hľuzu „ovocie temnôt“ a podozrievali ju, že je otravou ľudí, sú dávno preč. Zemiaky dobyli naše taniere a sú bez pochýb mimoriadne výživnou základnou potravinou. Napriek tomu existujú ľudia, ktorí sa im vyhýbajú a to zo strachu z priberania. Pritom však robia chybu.


Zoznámte sa bližšie

Zemiaky objavili v 16. storočí Španieli u Inkov v juhoamerických Andách. Tam dobre poznali túto rastlinu už pred 2 000 rokmi. Španieli si ju vzali ako potravu na spiatočnú cestu, a tak ju dopravili do Európy. Postupne sa rozšírili aj do ďalších krajín tohto svetadielu a dnes sú základnou potravinou v celej strednej Európe.

Vyznáte sa v nich?

Podľa odhadov existuje na svete asi 5 000 odrôd zemiakov, z toho na Slovensku sa pestuje okolo 130. Bataty, sladké zemiaky, sú zložením a spôsobom prípravy podobné klasickým zemiakom. Z botanického hľadiska však nie sú spríbuznené.


Mohlo by vás zaujímať: Zemiaky sú doma v každej kuchyni: Vyskúšajte naše tipy na ich prípravu


Všeobecne rozlišujeme tieto typy zemiakov:

  • pevné, ktoré sa počas tepelnej úpravy nerozpadnú
  • zemiaky, ktoré sa rozvaria čiastočne
  • takzvané múčne zemiaky

Podľa toho, čo máte v pláne z nich pripraviť, treba si v obchode vybrať vhodný typ. Varný typ A a B sú pevnejšie zemiaky, ktoré sa hodia do šalátov a ako príloha. Zemiaky typu C a D sa viac rozvárajú, sú vhodné na prípravu zemiakovej kaše, halušiek, pirohov alebo lokší.

Bohatstvo účinných látok

Zemiak je tvorený z troch štvrtín vodou. Je dôležitým dodávateľom vlákniny a sacharidov v podobe škrobu, ktorý zodpovedá za sýtiaci účinok. Podiel bielkovín je asi dvojpercentný a obsah tukov takmer žiadny.

Prostredníctvom tejto potraviny dostáva telo mnoho vitamínov – hlavne vitamín C, betakarotén a vitamíny skupiny B. Medzi ďalšie cenné zložky patria minerálne látky a stopové prvky: draslík, horčík, sodík, vápnik, fosfor, železo, mangán, zinok a meď.


Mohlo by vás zaujímať: Zemiaky a vaše zdravie: Môžu pre vás spraviť naozaj dosť


Potecha pre zdravie

Bohatstvo vitamínu C v zemiakoch posilňuje obranyschopnosť a pomáha predchádzať rakovine. Stará sa o dobrý stav kože i ďasien, pozitívne ovplyvňuje aj hojenie rán. Účinky vitamínu C pritom ešte podporí zinok.

Draslík prispieva k posilneniu svalstva, predovšetkým srdcového svalu. Kladne pôsobí na znižovanie krvného tlaku. Okrem toho prispieva k redukcii zvýšených hodnôt kyseliny močovej, čo môže zlepšiť stav pacientov postihnutých dnou.

Zemiaky pomáhajú prirodzene prečistiť črevo. Vysoká koncentrácia vlákniny zabezpečuje, že sa telo rýchlejšie zbaví jedovatých látok. Hravo si poradí aj s lenivým črevom, ktoré zaktivizuje k činnosti.

Pomáha voda, šťava aj plátok

Na zdravie pôsobí priaznivo aj voda z uvarených zemiakov. Odporúča sa piť 1 pohár jedenkrát do týždňa. Vďaka horčíku a draslíku má odvodňujúce, odkysličujúce a krv prečisťujúce účinky.

V ľudovej medicíne je známa šťava zo surových zemiakov. Pomáha pri tráviacich ťažkostiach, žlčových kameňoch alebo poruchách pečene. Zároveň zmierňuje zápaly a podporuje liečbu kožných infekcií a poranení. Aj plátky surového zemiaka sa využívajú ako obklad na opary a omrzliny. Ak ich priložíte na spánky, pomôžu zahnať bolesť hlavy.


Mohlo by vás zaujímať: Zaspomínate si so slzou v oku alebo vás rovno napne: Pozrite na neuveriteľné fotky zo školskej jedálne


Priberania sa nebojte

Keďže táto výživná potravina nemá skoro žiadny tuk, priberania sa báť nemusíte. Niektorí ľudia ju však v strave obmedzujú kvôli vysokému podielu škrobu. Zemiaky boli dlho mylne zaraďované medzi potraviny s vysokým glykemickým indexom.

Štúdia, ktorá bola publikovaná v časopise British Journal of Nutrition, však tento mýtus vyvrátila. Ukazovateľ závisí od spôsobu prípravy. Nízku až strednú hodnotu dosahujú zemiaky varené v šupke. Ak sú doplnené minimálnym množstvom tuku, sú dobrodením pre postavu a posilňujú imunitný systém. Pre alergikov sú ideálnou zložkou diétnej, no plnohodnotnej stravy.

Zachovanie výživných látok

Keďže príprava zemiakov vedie k strate živín, mali by sme s nimi zaobchádzať šetrne. Väčšina vitamínov a minerálnych látok sa nachádza priamo pod šupou, preto sú najzdravšie varené v šupke. Môžete ich tiež dusiť alebo pripraviť pod tlakom. Hlavne ich nedávajte ošúpané do vody, nekrájajte na malé kúsky a nevarte pridlho.

Pri pôsobení svetla sa na nich môžu objaviť zelené miesta. Obsahujú jedovatý alkaloid solanín, preto ich treba ihneď vyrezať. Zemiaky je vhodné skladovať na tmavom a chladnom mieste.


Máte radi zemiaky? Ako často si ich doprajete? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (1)

  • adamko 25.04.2018, 13:18

    Zemiaky sú zdravé. Ale najviac pokožke a črevám prospeje šťavnatá trtkačka.

1

Pridať komentár