Enzýmy v našom tele: Načo nám slúžia a v ktorých potravinách ich nájdeme?

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Myslíte si, že jete dostatok čerstvého ovocia a zeleniny?

Potraviny obsahujúce dôležité enzýmy sú pre správne fungovanie nášho organizmu veľmi dôležité

Každý z nás sa narodí s určitou zásobou enzýmov a väčšinu si telo nepretržite vytvára. S pribúdajúcim vekom to však ide pomalšie. Dopláca na to celé telo. Bez dobre fungujúcich enzýmov ľahšie podliehame prechladnutiu, virózam či zápalom. Prirodzené, telom vyprodukované enzýmy, ochraňujú organizmus pred chorobami a ak chýbajú, treba ich dopĺňať.


Každý z nich je špecialista

Enzýmy sú katalyzátormi zložitých biochemických reakcií, riadia a urýchľujú ich vo všetkých bunkách tela. Ide o špeciálne bielkoviny, ktoré kontrolujú rast a delenie buniek, pomáhajú štiepiť potravu, starajú sa o prečistenie krvi, tkanív a tiež správnu činnosť orgánov.

V našom organizme je niekoľko tisíc druhov enzýmov, pričom každý z nich špecificky pôsobí len na určitú látku. Ak napríklad chýba či zle pracuje enzým laktáza, ktorý štiepi mliečny cukor (laktózu), konzumácia mlieka a výrobkov z neho spúšťa tráviace ťažkosti. Enzýmy tiež zodpovedajú za farbu našich očí alebo zásoby pigmentu v tele.

Pomocníci pri trávení

Nech jeme čokoľvek, takmer vždy tým prijímame bielkoviny, tuky a sacharidy. Aby sme ich premenili na využívateľné živiny, v tele prebiehajú zložité chemické reakcie. Na to slúžia tri skupiny enzýmov: enzýmy, ktoré štiepia bielkoviny – proteázy, ďalej lipázy štiepiace tuky, a amylázy štiepiace sacharidy.

V potrave však prijímame aj minerálne látky, stopové prvky či vitamíny, ktoré sú zvlášť dôležité pre budovanie enzýmov. Nedostatok vitamínov môže viesť až k narušeniu premeny základných makroživín.


Mohlo by vás zaujímať: Aloe vera pre telo zvonku aj zvnútra: Vypestujte si ju jednoducho u vás doma


Oplatí sa mať ich dostatok

Čím viac vysoko aktívnych enzýmov prijímame, tým viac podporujú tvorbu nových zdravých buniek. To znamená väčší energetický potenciál, lepšiu vytrvalosť, silnejšiu imunitu a správnu činnosť žliaz. S tým súvisí dobrá regulácia hmotnosti, skvelá očista krvi od odpadov, a teda lepšia ochrana pred chorobami.

Ako získať viac enzýmov?

Prítomnosť týchto špeciálnych bielkovín v strave má pre nás zásadný význam. Druh a množstvo enzýmov závisí od konkrétnej potraviny a jej stavu. Napríklad čerstvý, v prírode vyzretý ananás je bohatý na enzým bromelaín, štiepiaci bielkoviny. V ananáse z konzervy by ste ho však hľadali márne.

Zo surovej stravy majú najviac enzýmov pšeničné klíčky a iné klíčiace semená, orechy, mladá zelenina a zrelé ovocie. Pri vysokej teplote a chemicky upravenej strave sa enzýmy prakticky zničia.

Telo sa vyčerpáva a musí si enzýmy vyrábať. Pomôžete mu napríklad tak, že si dáte pred hlavným jedlom šalát s mrkvou, feniklom, pórom, cviklou či zelerom. Ak budete zeleninu krátko dusiť a k mäsu podávať surovú kyslú kapustu, cibuľu, cesnak alebo čerstvé bylinky, enzýmy v nich obsiahnuté podporia trávenie.


Mohlo by vás zaujímať: Zázrak menom kvasená kapusta: Ochráni pred chorobami a hodí sa aj pri chudnutí


Vykvasené potraviny

Od Japoncov sa naučme tomu, že k mäsu začneme podávať sójovú omáčku. Prastarý enzýmový prípravok podporuje trávenie a štiepi mäsové bielkoviny. Prírodná fermentovaná sójová omáčka sa používa až po niekoľkoročnom kvasení. Alternatívou je známa worcesterská omáčka.

Viac pozornosti si zaslúži aj čerstvé pivovarské droždie. Dodáva mnoho vitamínov, minerálov i stopových prvkov, ktoré spúšťajú v črevách aktivitu enzýmov. Z tela sú odstránené škodlivé baktérie a ich miesto môžu zaujať iné, zdraviu prospešné.

Enzýmová terapia

Jesť veľa zeleniny a ovocia, je, samozrejme, zdravé. Sú to zásobárne enzýmov. Hlavný problém spočíva v tom, že ich prijímame spolu s potravou. Pôsobia a spotrebovávajú sa už v žalúdku alebo v tenkom čreve. Ak by sme ich chceli dopĺňať len týmto spôsobom, museli by sme ich konzumovať kvantum a napriek tomu by to nestačilo.

Osvedčený spôsob získavania enzýmov je užívanie enzýmových zmesí. Podávajú sa pred alebo neskoro po jedle. Tabletky sú ošetrené tak, aby ich účinný obsah nerozložil kyseliny v žalúdku. Z neho putujú cez tenké črevo do krvi, ktorá ich roznesie tam, kde sú najviac žiadané.


Mohlo by vás zaujímať: Skryté zápaly, boľavé kĺby, či zle hojace sa rany: Vyskúšajte liečbu enzýmami


Nezastupiteľné miesto v medicíne

Enzýmy majú už dlho svoj význam pri liečbe a prevencii chorôb. Podporujú prirodzenú obranyschopnosť organizmu, ktorou telo samo bojuje proti chorobám. Ak nemáme dostatok enzýmov, sme na ne viac náchylní, kvôli oslabenej imunite. Najmä starším ľuďom enzýmy často chýbajú. Telo vtedy potrebuje pomoc zvonku.

Enzýmy pôsobia komplexne. Majú široké využitie pri zápalových ochoreniach, poruchách imunity, cievnych a lymfatických ochoreniach. Urýchľujú proces hojenia, čím sú užitočné pri úrazoch, poraneniach i pooperačných stavoch.

Enzymoterapiu odporúčajú lekári onkologickým pacientom po rádioterapii a chemoterapii, aby sa skôr zbavili nepríjemných opuchov. Enzýmy nemajú vedľajšie účinky, no napriek tomu by ste sa vždy mali poradiť s lekárom. To platí najmä pre ľudí, ktorí majú problémy so zrážanlivosťou krvi.


Ktoré druhy ovocia a zeleniny si najčastejšie doprajete vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (1)

  • Bullshit Analyzer 22.05.2018, 17:31

    Tento článok je BS. Akosi ste pozabudli na ovocie s najväčším obsahom enzýmov, kiwi a ananás. Sója je jedovatá rastlina, v jedálničku ľudí nemá čo robiť. Sóji sa v prírode vyhýbajú nie len zvieratá, ale aj škodci. No i napriek tomu ju geneticky modifikujú a postrekujú glyfosátmi. Sója spôsobuje zväčšenie štítnej žľazy a znefunkčňuje ju. Keď v súvislosti so sójou spomínate Japoncov, tak povedzte nie len A ale aj B. Japonci konzumujú sóju, no nie každý deň, iba pár krát do mesiaca. Ich strava je bohatá na jód, ktorý chráni štítnu žľazu. Oni ju fermentovali v keramických nádobách po dobu niekoľkých mesiacov. Potravinársky priemysel ju ale fermentuje iba po dobu 2-3 týždňov v hlinníkových nádobách. Máte problémy so štítnou žľazou a k tomu aj zabúdate, máte choroby centrálneho nervového systému, Parkinsona, Alzheimera? Tak teraz viete prečo. Poďakujte sa sóji a hlinníku. Sója je všade, takmer vo všetkých potravinách, sladkostiach. Je aj tam, kde by ste ju nehľadali. Čítajte etikety na výrobkoch. Sója, sójový lecitín, HVP ... to všetko je sója. A len tak na okraj ku pšenici. Tá bola za posledné pol storočie geneticky upravená zhruba 300x. Tak ak si niekto v dnešnej dobe ešte myslí, že konzumuje takú istú pšenicu, ako konzumovali naši starí rodičia, je na veľkom omyle. Ľudia s chorobami tráviaceho ústrojenstva (Crohn, IBS a pod.) musia prestať konzumovať obilniny. Všetky. Aj tie gluten free, alebo ak chcete tak bezlepkové. Bezlepková obilnina je geneticky upravená obilnina, kde geneticky odstránili bielkovinu lepok. Aby toho nebolo málo, všetky obilniny sa postrekujú chemickými prípravkami, glyfosátmi. Ak sa niekto inšpiruje týmto článkom a konzumuje sóju a obilniny, koleduje si o veľký zdravotný problém.

1

Pridať komentár