Teraz, alebo nikdy: Začnite športovať, vonku je na to ideálne počasie

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto
Ani vo vyššom veku na športové aktivity nesmieme zabúdať

Pre správne fungovanie tela a dobré zdravie je okrem zdravej stravy dôležitý aj pravidelný pohyb. Práve ten je prevenciou viacerých chorôb, ku ktorým patrí cukrovka, infarkt či mŕtvica. Pokiaľ so športom len začínate, vyskúšajte ho práve teraz. Je na to, aspoň čo sa týka počasia, najlepšie obdobie v roku. Pozor však na to, že nie každý druh športu vám môže prospieť, ale naopak, aj uškodiť.


Začnite pomaly

Ak ste doteraz nikdy aktívne nešportovali, začnite s pohybom postupne. V opačnom prípade sa môže stať, že si náhle zaťažíte kĺby a svaly, ktoré potom budú bolieť. Pomalý štart je teda základným pravidlom, ktoré musíte dodržať, ak chcete, aby ste to kvôli zdravotným ťažkostiam so športom nevzdali.

Predtým, než začnete aktívne športovať, skúste najprv chôdzu. Každý dospelý človek by mal denne prejsť ideálne desaťtisíc krokov. Kúpte si preto krokomer, ktorý nestojí veľa a vďaka ktorému zistite, ako na tom ste a či túto normu spĺňate. Postupne počet krokov zvyšujte a potom plynule prejdite k behu či inému športu.

Každý pohyb sa ráta

Každá činnosť, pri ktorej sa hýbete, sa ráta a prospieva vášmu zdraviu. Ak sa teda necítite na to, aby ste začali pravidelne behávať či navštevovať posilňovňu, skúste aspoň výťah vymeniť za schody. Alebo vždy, keď pôjdete z práce autobusom, vystúpte o zastávku skôr a prejdite sa. Každý takýto pohyb vám pomôže nielen spáliť kalórie, ale aj si vybudovať silu, precvičiť svaly a udržať zdravé telo.


Mohlo by vás zaujímať: Športovať v horúčavách sa vám nemusí vyplatiť: Čo všetko vám vlastne hrozí?


Po päťdesiatke to ide ťažšie

Ak patríte k ľuďom, ktorí celý život aktívne športovali, určite ste si všimli, že vaša kondička a výkonnosť už nie je taká, ako bývala. Je to však úplne normálne. Treba myslieť na to, že úpadok kondície môže byť spôsobený najmä nepravidelnosťou športu. V tomto veku je totiž najdôležitejšie cvičiť pravidelne a udržiavať si tak stálu kondíciu.

Ideálnymi športami po päťdesiatke sú plávanie a bicyklovanie. Výhoda plávania spočíva v tom, že nezaťažuje kĺby. Bicyklovanie je zas výborné v tom, že pri správnom nastavení výšky sedadla nezaťažíte chrbticu, ale naopak, posilníte srdcovocievny systém.

A čo po šesťdesiatke?

Rovnako ako po päťdesiatke, aj po šesťdesiatke sú najvhodnejšími športami plávanie, bicyklovanie a rýchla chôdza. Práve rýchla chôdza má nespočetné množstvo výhod, pretože sa pri nej spaľuje takmer rovnaké množstvo kalórií, ako pri behu.

Do pohybu zapájate celé telo. Navyše, tento šport nemá takmer žiadne negatíva, pretože nezaťažujete len jednu časť tela, ale pracujete všetkými časťami. Odrazy od zeme tiež nie sú pri chôdzi tak výrazne, ako pri behu.


Mohlo by vás zaujímať: Zimou športovanie nekončí: 7 zaručených tipov, ako prežiť chlad na bicykli a zostať fit


Športovať môžete aj po prekonaní infarktu

Ak ste prekonali infarkt alebo bojujete s cukrovkou, neznamená to, že sa športu musíte vzdať. Podľa lekárov je práve šport ideálnym riešením horšieho zdravotného stavu a dokáže pacientov stav rapídne zlepšiť a dostať ho do starých koľají. Stačí sa poradiť s lekárom, aký druh je pre vás vhodný a začať s ním postupne.

Nezabúdajte na to, že dôležité je aj druhy športu obmieňať, pretože ak budete dlhodobo vykonávať ten istý, telu môžete uškodiť. A takisto vás po čase znudí.

Týmto druhom športu sa vyhnite

Ak sa bojíte športu, pretože si myslíte, že by vám mohol zaťažiť kĺby alebo chrbticu, máte čiastočnú pravdu. Niektoré športy sú naozaj pre ľudí v pokročilom veku nevhodné a môžu skôr uškodiť ako prospieť. Medzi takéto druhy patrí napríklad:

  • Basketbal a volejbal: vyžadujú príliš veľa úsilia a takisto sú tieto športy nevhodné kvôli rýchlemu štartu a prudkým zmenám smeru.
  • Dvíhanie ťažkých činiek: pre starších ľudí je takýto druh športu úplne nevhodný, kvôli náročnejšiemu dýchaniu pri jeho vykonávaní.
  • Extrémne a súťaživé športy: takisto sú nevhodné športy, ktoré vyvolávajú stres a pocit súperenia, pretože to môže viesť k problémom s krvným tlakom.

Ktorým druhom športu sa venujete vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdielať na Facebooku
  • Autor: Lenka
  • Foto: gettyimages

Diskusia (0)

Žiadne komentáre


Pridať komentár