10 spôsobov, ako sa rýchlo zbaviť stresu: Skúste ich aj vy

Muž

thinkstockphotos.com

Poznáte najčastejší príznak toho, že ste v strese? Občas sa stane, že nás rôzne veci vyvedú z rovnováhy a zvýši sa nám tep a začnú potiť ruky. Keď sme v strese, naše telo zaplavujú hormóny ako kortizol, ktoré spôsobujú, že nám začne búšiť srdce, dýchame sťažka a cievy sa stiahnu. Kým našim predkom mala táto reakcia pomôcť uniknúť pred predátormi, my sa nachádzame v úplne inej situácii a stres zhoršuje kvalitu našich životov i niektoré ochorenia, napríklad astmu alebo chronickú nespavosť. Našťastie, na stresové situácie existuje riešenie – relaxačné metódy, ktoré spomalia dýchanie, znížia krvný tlak a upokoja tep srdca.

1. Choďte na 10-minútovú prestávku

Akákoľvek krátka prestávka vám pomôže prečistiť si hlavu a nakopne endorfíny, ktoré redukujú stresové hormóny. Najlepšie je prechádzať sa v parku, alebo inom mieste plnom zelene, ktorá vám umožní lepšie meditovať.

2. Zhlboka dýchajte

Dychové cvičenia, alebo len pravidelné hlboké a pomalé nádychy, redukujú napätie a uvoľňujú stres vďaka zvýšenému príjmu kyslíku. Plytké dýchanie – príznak stresu – stimuluje sympatický nervový systém, zatiaľ čo hlboké dýchanie má opačný účinok – stimuluje parasympatický nervový systém, ktorý nám pomáha upokojiť sa. Naviac tieto dychové cvičenia pomáhajú znižovať vysoký krvný tlak.


Mohlo by vás zaujať: Odbúrajte napätie a stres: Naservírujte si tieto druhy ovocia


3. Snívajte

Nie je nič zlé na tom, keď si predstavíte príjemné veci, ktoré vás zrelaxujú. Jednoducho sa pohodlne usaďte a pokúste sa vybaviť si pokojnú scénu: budúcu dovolenku, alebo vaše obľúbené miesto. Môžete si predstaviť aj to, ako dosiahnete svoj budúci cieľ, alebo vec či osobu, ktorú máte radi.

4. Zajedzte si

Ale s rozumom. Jedenie v strese nemusí byť nevyhnutne negatívne. Vyberte si drobnosť, ktorá vás zasýti – napríklad jablko, banán, hrsť orieškov alebo natvrdo uvarené vajíčko – pretože nič nie je pre váš mozog stresujúcejšie, ako pocit, že ste hladní. Nejedzte ho však v práci pri počítači, ale nájdite si nerušené miesto, kde sa sústreďte na jedlo. Žujte pomaly, vychutnávajte si jeho chuť a textúru. Takto z obyčajného jedla spravíte meditáciu.

5. Zaobstarajte si rastlinku

Bytové rastliny nie sú len úžasní čističi vzduchu, pomáhajú vám upokojiť sa. Výskum z Washingtonskej štátnej univerzity ukázal, že už len samotná prítomnosť rastlín navodzuje relaxáciu. U skupiny vystresovaných ľudí, ktorí vošli do miestnosti plnej rastlín, došlo k výraznejšiemu poklesu krvného tlaku, ako u ľudí, ktorí kvety nevideli.


Mohlo by vás zaujať: Stres, vysoký krvný tlak či osteoporóza? Skúste doplniť draslík


6. Odstúpte od obrazovky

Nepretržité používanie počítača sa spája so stresom, poruchami spánku a depresiou. Zabezpečte si časté a pravidelné prestávky od počítača a vypnite ho aspoň hodinu pred spaním.

7. Pustite si hudbu

Klasická hudba má obzvlášť upokojujúci efekt – spomaľuje tep, znižuje krvný tlak a znižuje hladinu stresových hormónov. Akákoľvek hudba, ktorú zbožňujete, zaplaví váš mozog hormónmi šťastia, napríklad dopamínom. V prípade, že nemáte poruke slúchadlá alebo rádio, skúste si hmkať vlastnú melódiu. Aj táto metóda vám pomôže znížiť stres a chráni pred syndrómom vyhorenia.

8. Zasmejte sa

Smiech je zdravý – zväčšuje príjem kyslíka, stimuluje srdce, pľúca a svaly a zvyšuje množstvo endorfínov, ktoré produkuje váš mozog. Smiech najskôr aktivuje stresovú reakciu vášho tela, no potom ju vypne, čo vedie k relaxácii.


Mohlo by vás zaujať: Stres, problémy a priberanie: Ako sa dostať z bludného kruhu von?


9. Zrelaxujte svaly

Začnite s palcami na nohách a postupujte vyššie. Zatínajte svaly na nohách tak silno, ako len dokážete a potom ich uvoľnite. Takto pracujte s každým svalom, až kým neskončíte pri tvári. Možno sa to zdá banálne, ale týmto spôsobom sa zbavíte úzkosti a stresu a často sa dokonca odporúča pacientom trpiacim depresiou.

10. Nájdite si záľubu

Opakované pohyby ako štrikovanie, výroba šperkov alebo vyšívanie zmiernia prejavy úzkosti a stresu. Práve štrikovanie spĺňa kritérium relaxačnej techniky – neustále sa opakujúci zvuk, slová a pohyb zaplnia vašu myseľ tak, že nedokážete myslieť na nič iné a zabudnete na rušivé vplyvy. 


Čo najlepšie v boji so stresom pomáha vám? Napíšte a poraďte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Eva S.

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close