6 tipov proti jesennej únave: Dajte im šancu, doslova vás zodvihnú z postele!

Únava

gettyimages

Väčšinou nastupuje ruka v ruke s daždivým a chladným počasím. Studený vietor, nepríjemné ranné vstávanie a skorý západ slnka nám veru nepridávajú na dobrej nálade.

Ale nevešajte hlavu – všetko sa dá zmeniť. Aj vy môžete bez problémov vyhrať nad sezónnou ospalosťou a užiť si jeseň naplno. Áno, bude si to vyžadovať trochu námahy. No môžete si byť istý, že jednoznačne stojí za to!

1. Pozrite sa na to inak

Všetci máme obľúbenú pesničku, na ktorú nedáme dopustiť. Ak sa cítite pod psa, schuti si zaspievajte. Pridajte hlasitosť na rádiu, začnite tancovať a ukážte, že ste plní energie. Nepomohla hudba? Tak si zoberte hárok papiera a pokúste sa na jeseň pozrieť inými očami. Čo vás na nej zaujalo? V čom je toto ročné obdobie jednoducho neprekonateľné? Všetko je uhol pohľadu. A aj vy sa môžete naučiť dívať na jeseň úplne inak. Veď konečne nie je až tak horúco a farebnej škále listov padajúcim zo stromov sa niečo vyrovná len ťažko.

2. Nadopujte sa slnkom

V chladnejšom období pociťujeme v dôsledku nadprodukcie hormónu melatonínu väčšiu ospalosť. Aby sa jeho produkcia znížila, je dôležité čo najviac sa vystavovať teplým lúčom, aj keď ich býva už čoraz zriedkavejšie. Pretože práve z nich dokáže náš organizmus syntetizovať najviac vitamínu D. Keď tma prichádza akosi priskoro, je nutné ho doplniť stravou, prípadne prostredníctvom výživových doplnkov. Zvýšte príjem rýb, vajec a mlieka a poobede si naplánujte aspoň pár minútovú prechádzku, počas ktorej si vychutnáte jesenné slniečko.

Náš tip na zaujímavé podujatie: Hudba v kruhu: Marc Ribot (USA)

3. Sledujte, čo máte na tanieri

Jedlo, ktoré konzumujeme, vo veľkej miere ovplyvňuje to, koľko máme energie. Ak si na obed dáte vyprážaný rezeň, pravdepodobne nebudete mať chuť na žiadnu aktivitu. Miesto toho si doprajte si dostatok sezónneho ovocia a zeleniny, ktorej je na výber viac než dosť. Ponúka sa nám napríklad úroda jabĺk, tekvica, repa, koreňová zelenina, orechy, kapusta či gaštany. Dodajú vám silu, zasýtia a zbytočne vám nezaťažia trávenie. Že nemáte záhradu? Skúste si nájsť dodávateľa zeleniny a ovocia, prípadne vybehnite na trh. Možnosti, ako si zabezpečiť kvalitné produkty, je viacero.

4. Pravidelne cvičte

Počas tmavých rán na pravidelný beh asi len tak nepomyslíte. Našťastie je na výber viacero športových aktivít, ktoré vám pomôžu rozprúdiť krv. Vyskúšajte jogging, vyberte sa na plaváreň alebo sa zapíšte na kurz cvičenia, ktoré vám bude najviac vyhovovať. Nezáleží na tom, čo si vyberiete. Je dôležité, aby vás daná aktivita bavila a aby ste sa k nej vracali pravidelne. Nútiť sa do behu, keď k nemu cítite skutočný odpor nemá zmysel. Radšej si doprajte jemný strečing alebo posilňovanie s vlastným telom. Je to len na vás.

Mohlo by vás zaujať: Nastal čas jesennej únavy: Pomôže pohyb, bielkoviny aj čokoláda

5. Do postele sa uložte skôr

Naši predkovia nezvykli zbytočne ponocovať. Nebolo nič neobvyklé, že chodili spať so sliepkami. Napriek tomu, že takáto predstava v nás vyvolá úsmev, ich zvyk mal niečo do seba. Výdatným spánkom dopriali telu na regeneráciu dostatočne dlhý čas. Práve vďaka tomu dokázali po celý deň fungovať a nepociťovali sezónnu únavu.

6. Určite si cieľ

A môže byť úplne banálny, malý a každý deň iný. Keď nebudete mať ani chuť vstať z postele, práve váš cieľ vám pomôže spomenúť si, čo túžili urobiť. Môže to byť hocičo. Navštíviť deti, vrátiť knihy do knižnice alebo sa pustiť do upratovania komory, ktorú už tak dlho odkladáte. Ciele by mali mať v našom živote kľúčovú úlohu. Pomáhajú nám poraziť lenivosť, ktorá býva častokrát našim najväčším nepriateľom.

Ako sa s jesennou únavou snažíte bojovať vy? Napíšte ostatným čitateľom svoje tipy v diskusii pod článkom.

Zdroj: Michaela, gettyimages

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close