9 tipov na lepšie sústredenie aj efektivitu v práci: Začnite už dnes!

Žena

thinkstockphotos.com

Priznajme si – sústrediť sa na prácu môže byť neuveriteľne náročné, ba niekedy takmer nemožné. Ak nemáte mimoriadne odolnú vôľu, všetko vo vašom okolí môže byť rozptýlením, ktoré vám kradne počas dňa produktivitu. Keď si chcete udržať pozornosť a sústredenie, vyskúšajte niekoľko tipov, ktoré vám uľahčia pracovný deň.

1. Robte si prestávky

Možno to znie kontraproduktívne, ale funguje to. Pravidelné striedanie plného pracovného nasadenia a prestávok je pre vašu produktivitu rozhodujúce. Ideálna dĺžka prestávky by podľa odborného periodika Daily Muse mala byť 17 minút po 52 minútach práce, podľa čoho si môžete naplánovať úlohy. Nezabudnite, že počas spomínaných 52 minút by ste ale mali pracovať na maximum.

2. Jedzte citrusy

Voňavé ovocie ako pomaranče a citróny zlepšuje vašu bdelosť. Prekvapivo, už len vôňa týchto citrusových plodov účinkuje ako budíček. Navyše si vďaka nim doplníte dennú dávku vitamínu C, o ktorého zdravotných výhodách sa netreba zmieňovať.

3. Postavte sa

Sedieť niekoľko hodín na tom istom mieste je dozaista zabijak vášho sústredenia a navyše je mimoriadne nezdravé. Postavte sa vždy, keď je to možné, aby ste si rozprúdili krv. Skúsiť môžete aj jednoduché cviky na naťahovanie svalov.


Mohlo by vás zaujať: Zmáha vás vyčerpanosť a nič vás neteší? Možno máte syndróm vyhorenia


4. Metóda 20-20-20

Pri množstve impulzov, aké musí dennodenne spracovať, sa ľahko stane, že mozog je zavalený stresom. Mentálne prestávky sú preto kritické. Svojej hlave uľavíte tak, že použijete pravidlo 20-20-20. Znamená to, že každých 20 minút by ste mali hľadieť na predmet vzdialený 20 stôp (približne 6 metrov) najmenej 20 sekúnd. Okrem svojej mysle tak uľavíte i preťaženým očiam, ktoré sa unavia pri dlhom hľadení na počítač.

5. Naplánujte si stretnutia na 3 hodinu popoludní

Nikto nemá rád ranné schôdzky, na ktoré sa pripravujeme často v panike a veľmi narýchlo. Najideálnejší čas, kedy naplánovať poradu alebo stretnutie, je o tretej poobede. Je to dosť neskoro na to, aby ste mali svoje denné povinnosti už splnené, ale stále dosť skoro na to, aby ste mali energiu niečo dokončiť.

6. Dýchajte zhlboka

Známa technika na upokojenie, ktorú poľahky uplatníte v ktorejkoľvek situácii. Nádych, výdych a zopakovať. Hlboké dýchanie nielenže uvoľňuje stres, ale tiež vám prináša pokoj. A nezabúdajte, že pokojná a vyrovnaná myseľ rovná sa produktívna myseľ.


Mohlo by vás zaujať: 7 krokov k ideálnej kancelárii: Pre lepšie výsledky a väčšiu pohodu


7. Vypnite si upozornenia

Najjednoduchší spôsob, ako sa rozptýliť od práce, je venovať pozornosť práve upozorneniam. V dnešnej modernej dobe sa zdá, že zvládneme robiť viac vecí naraz, ale kvôli tomu nikdy nedokončíme jednu prácu poriadne. Už len malé zmeny – vypnutie upozornení na telefóne, sociálnych sieťach či počítači – vám pomôžu dokončiť projekt načas a sústrediť sa na podstatné veci.

8. Prerobte zoznam toho, čo treba urobiť

Naplánujete si, čo budete v daný deň robiť. Aj napriek tomu na vašom zozname stále ostáva jedna otravná položka, ktorá vám pripomína, že ste ešte nestihli všetko, čo ste chceli? Ak sa vám to stáva často, nastal čas, aby ste vyskúšali novú metódu na usporiadanie povinností. Prichystanie a prerozdelenie práce dopredu je oveľa efektívnejšie ako odfláknuť ju. Donúti vás totiž zamyslieť sa nad tým, koľko času reálne máte a koľko ho budete potrebovať. Keď sa na svoj pracovný čas pozriete ako na celok, uvidíte miesta, kde môžete počas dňa pridať.

9. Nechajte prácu v práci

Telefóny a počítače postupne zotreli rozdiel medzi prácou v kancelárii a doma, čo môže potichu ničiť vašu dennú produktivitu. Ak si neustále kontrolujete prijaté správy, poštu, alebo dorábať drobné úlohy, ste vysoko náchylní na syndróm vyhorenia. Snažte sa preto nenosiť si prácu domov a striktne oddeľovať pracovné povinnosti od tých domácich. Lepšie sa tak sústredíte počas pracovného dňa. 


Čo najviac pomáha lepšie sa sústrediť a efektívne pracovať vám? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Eva S.

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close