Ak vás trápia depresie, nevzdávajte sa: Možno vám len chýba kyselina listová

Žena

freedigitalphotos.net

Kyselina listová – možno ste si mysleli, že je to len nejaký bezvýznamný vitamín vo vašom tele. No nie je. Kyselina listová je pre telo naopak veľmi dôležitá, o čom mnohí nevedia a preto jej prísun podceňujú. Narobiť to však môže poriadnu „galibu“. Aké sú príznaky jej nedostatku a v ktorých potravinách sa nachádza?

Metabolizmus bielkovín aj tvorbu červených krviniek – to sú len niektoré procesy, ktoré sa bez kyseliny listovej nezaobídu. Okrem spomenutých sa podieľa aj na syntéze DNA, funkcii buniek v tele, ale aj na raste tkanív a vývoji bielych krviniek. Kyselina listová hrá dôležitú úlohu aj pri tvorbe žalúdočnej kyseliny a podporuje chuť do jedla.

B9 – citlivá na svetlo a teplo

Podľa staršieho označovania je kyselina listová známa ako vitamín B9, ktorý je rozpustný vo vode, citlivý na teplo a svetlo. Z tela sa vylúči väčšinou už do 24 hodín. Tento vitamín je veľmi dôležitý aj pre ženy, ktoré chcú otehotnieť, alebo sa nachádzajú v prvom trimestri tehotenstva. Odporúčaná denná dávka je 400 – 600 mg za deň, maximálne 1 g. U tehotných žien sa táto hranica zvyšuje na dvojnásobok.


Tiež by vás mohlo zaujať: Červená repa: Smelý bojovník za krásu a proti rakovine


Máte jej málo?

Nedostatkom kyseliny listovej môžete trpieť bez toho, aby ste o tom vedeli, ak sa u vás objavili tieto príznaky:

  • chudokrvnosť,
  • zlá nálada, depresie,
  • hnačka,
  • šednutie vlasov,
  • zápal jazyka a vredy v ústach,
  • rastové problémy,
  • problémy otehotnieť,
  • peptické vredy,
  • pri nadmernom príjme je zas problémom: nespavosť, tráviace problémy, psychické problémy, alergie.

Nájdete ju v strukovinách, aj v citrusoch

Kyselina listová sa nachádza najmä v týchto druhoch potravy:

  • kvasniciach,
  • fazuli,
  • citrusoch a produktoch z nich, napríklad v citrusových šťavách,
  • listovej zelenine, špenáte, šaláte, karfiole, brokolici, špargli, ale aj v paradajkách, hrášku, či červenej repe,
  • hydine, jahňacine,
  • celozrnných výrobkoch a pšeničných otrubách,
  • bravčovom mäse,
  • hovädzích vnútornostiach,
  • pečienke,
  • vajciach,
  • mlieku, plesňovom syre, mäkkých syroch.

Všetko pre zdravé telo a dušu nájdete na www.vysetrenie.sk


Nechajte depresiu za dverami

Z mnohých výskumov sa zistilo, že depresia má úzky vzťah s nedostatkom vitamínov skupiny B. A to najmä s nedostatkom dvoch z nich – kyseliny listovej (B9) a vitamínu B12 (kobalamínu). Táto súvislosť sa prejavuje najmä u starších ľudí nad 50 rokov. Z tohto dôvodu by mali ľudia so sklonom ku depresiám zvýšiť príjem kyseliny listovej na 800 mg. denne. Pridať by si mali tiež vitamín B12, ktorého množstvo by malo byť 1 mg. denne.


Trpeli ste niekedy nedostatkom kyseliny listovej? Akými príznakmi sa u vás jej nedostatok prejavoval? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom .

Zdroj: freedigitalphotos.net, freedigitalphotos.net, Oliver

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close