Ako podať daňové priznanie elektronicky? S našim šikovným návodom to zvládnete to rýchlo a ľahko

Foto: GettyImages

SFoto: GettyImages

Termín na podanie daňového priznania sa nezadržateľne blíži – 31.3.2020. Ak je vašou povinnosťou komunikovať s Finančnou správou elektronicky, je na čase skompletizovať všetky dôležité dokumenty a prílohy, aby ste tento proces úspešne a najmä včas zvládli. Prinášame vám krátky postup, ako podať daňové priznanie k dani z príjmov fyzickej osoby za rok 2019 elektronicky.

Musíte s Finančnou správou komunikovať elektronicky?

Povinnosť komunikovať s Finančnou správou elektronicky sa od 1.7.2018 rozšírila na fyzické osoby – podnikateľov, ktorí sú registrovaní pre daň z príjmov. Pridali sa tak k právnickým osobám, ktoré túto povinnosť mali už od 1.1.2018. Ak ste začali s podnikaním po tomto termíne, platí, že je vždy lepšie si elektronickú komunikáciu vybaviť čo najskôr a nečakať. Už pred podaním daňového priznania sa totiž môže stať, že budete potrebovať uskutočniť iné papierové formuláre odovzdané osobne na daňovom úrade nemusia byť akceptované.

Podávate daňové priznanie elektronicky prvýkrát?

Nevyhnutným krokom je registrovať sa na portáli Finančnej správy. Nenechajte si preto daňové priznanie na poslednú chvíľu. Samotný proces registrácie, autorizácie a prihlásenia totiž môže trvať aj niekoľko dní. Na výber máte tri spôsoby registrácie:

Registrácia s využitím občianskeho preukazu s elektronickým čipom (eID)
Registrácia s využitím kvalifikovaného elektronického podpisu (KEP)
Registrácia vyplňovaním registračného formulára – priame presmerovanie nájdete tu

Registrácia prebehla úspešne – čo ďalej?

Po úspešnej autorizácii a prihlásení na portáli Finančnej správy sa dostávate do svojej „Osobnej internetovej zóny“, kde si v poli prehľadne usporiadaných sekcíí nájdete Katalóg formulárov.

Foto: Finančná správa
Foto: Finančná správa

Následne prejdete k výrazne vyznačenej časti Daň z príjmov, kde sa vám po kliknutí na ikonku trojuholníka rozbalia podkategórie.

Z ponuky môžete vybrať „Daňové priznanie k dani z príjmov fyzickej osoby“, alebo „Oznámenie daňovníka o predĺžení lehoty na podanie daňového priznania“, ak si chcete podať odklad podania daňového priznania o maximálne 3 mesiace (do 30.6.2020), respektíve o najviac 6 mesiacov, ak ste v roku 2019 mali aj príjmy zo zahraničia.

Foto: Finančná správa
Foto: Finančná správa

Mohlo by vás zaujať: Podanie daňového priznania sa blíži: Toto sa zmenilo oproti minulému roku


S formulárom sa pracuje dobre

Samozrejme, najmä v prípade, ak viete, čo do ktorého riadku patrí a aké sumy sú tie správne. Údaje o daňovníkovi sú vopred vyplnené. Formulár upozorňuje aj na chýbajúce alebo chybné hodnoty. Nezabudnite si na prvej strane vybrať zo zoznamu svoju hlavnú, prevažnú činnosť (SK NACE) a dopísať telefonický kontakt alebo mailovú adresu. Po vyplnení daňového priznania k dani z príjmov si môžete dať formulár skontrolovať systémom, uložiť do súboru, ale aj uložiť ako koncept a neskôr sa k nemu vrátiť. Nájdete ho v sekcii „Podania – rozpracované“.

Nezabudnite na prílohy

Dôležitou súčasťou daňového priznania sú prílohy. V ľavej časti online prostredia môžete vidieť panel a v ňom sekciu „Prílohy“. Po kliknutí na „Správa príloh“ sa zobrazí okno, do ktorého môžete všetky dôležité dokumenty načítať priamo z vášho počítača alebo externého disku. Môže to chvíľu trvať, pretože prílohy sa dajú označovať a načítať iba po jednom. Následne, ako sú všetky prílohy načítané, zapíšte ich koncový počet do riadku č. 143 vo formulári daňového priznania a samozrejme – nezabudnite uviesť dátum.

Foto: Finančná správa
Foto: Finančná správa

Na záver zopár dôležitých informácií

Od odoslania daňového priznania vás delí už iba zopár kliknutí.

– Po úspešnej kontrole správnosti jeho vyplnenia sa celý proces finalizuje podpísaním prostredníctvom kvalifikovaného elektronického podpisu (možnosť „Podpísať KEP-om“) alebo formulár podpíšete elektronickou značkou (možnosť „Podpísať a podať EZ-ou“).
– Tieto dôležité tlačidlá nájdete v ľavom paneli.
– Po odoslaní daňového priznania do elektronickej podateľne Finančnej správy, navštívte sekciu „História komunikácie“, kde by ste mali vidieť všetky svoje odoslané dokumenty.
– V krátkom časovom horizonte si zase v prijatých dokumentoch nájdete aj informáciu o podaní.


Máte skúsenosti s elektronickým podávaním daňového priznania? Napíšte ich ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: Lucka
Odporúčame