Ako poraziť vlčí hlad? Základom je pravidelnosť, voda a vyhnúť sa nude

Žena

thinkstockphotos.com

Ten pocit poznáme všetci veľmi dobre. Z brucha počujeme zvuky, pridávajú sa kŕče a mozog nám hovorí, že je na čase jesť. To by bolo všetko v poriadku, keby sa takýto vlčí hlad často nemenil na drancovanie chladničky a napchávanie sa až do momentu, kým už nevládzeme nič ďalšie zjesť. S tým potom súvisia zbytočné kilá navyše. Vlčí hlad sa však dá poraziť. Stačí sa inšpirovať tipmi, ktoré mimo iných potvrdzujú aj známe pravidlo, že hlad je vlastne prezlečený smäd.

Pite viac vody

Zamieňanie smädu s hladom je oveľa častejšie, než by sme si mysleli. Aj ľahká forma dehydratácie môže vyvolať pocit nekontrolovateľného hladu. Plnosť a pocit sýtosti dve úplne odlišné veci, vysvetľuje Stefano Erzegovesi z Centra pre poruchy príjmu potravy pri nemocnici Svätého Rafaela v Miláne. Prvá je prchavý fyzický pocit, zatiaľ čo druhý prípad je otázkou chémie súvisiacej s trávením jednotlivých potravín, a teda trvá dlhšie. Je preto dôležité dopriať si správne množstvo vody. Užitočný je pohár vody pred jedlom, a to pre zamedzenie dehydratácie, ale predovšetkým pre čo najlepšiu prípravu našich chuťových pohárikov na to, aby dobre zaznamenali chuť, ktorá je prvou podmienkou pre pocit sýtosti. Naopak prílišné množstvo vody, napríklad ak jej vypijeme liter v nádeji, že sa tak nasýtime, môže vyvolať túžbu po slaných potravinách. A všetci vedia, že solené zemiačiky nie sú diétne, uvádza.


Mohlo by vás zaujímať: Vyjedáte chladničku, hoci vôbec nie ste hladní? Vieme, ako s tým prestať!


Nevynechávajte jedlá

Ak si myslíme, že zvíťazíme nad hladom a vynecháme niektoré jedlo, spôsobíme si tým bumerangový efekt, pretože nakoniec budeme ešte hladnejší. Prevencia a plánovanie majú zásadný význam, upozorňuje dietologička Betsy Ramirezová z amerického Shreveportu. Je vhodné naplánovať si tri vyvážené jedlá v intervale asi piatich hodín, aby sme nenechávali žalúdok príliš dlho prázdny, hovorí. Samozrejme sa vyváženými pokrmami myslí správny pomer medzi proteínmi, tukmi a sacharidmi, aby sme si udržali pocit sýtosti a úroveň glykémie a stabilizovali tak aj náladu.

Úplné hladovanie znižuje bazálny metabolizmus a zvyšuje úroveň kortizolu, teda stresového hormónu, a tým sa stávame nervóznejšími a neskôr sa nás zmocní vlčí hlad. Ak nemáme práve čas sa najesť, dajme si aspoň trochu zeleniny s olivovým olejom, pretože ten dokáže mozgu vyslať signál sýtosti,hovorí Stefano Erzegovesi.

Desiata či olovrant s vlákninou

Doprajte si snacky bohaté na vlákninu. V okamihoch, kedy zvíťazí hlad, vyberte zdravú desiatu plnú vlákniny, ktorá utíši hlad, prinesie pocit sýtosti a nezvýši denný kalorický príjem. K takýmto snackom patrí nepochybne ovocie a zelenina, ale aj celozrnné potraviny, orechy a strukoviny. Takéto potraviny sú vhodné pre črevné baktérie, ktoré, keď sú v pohode, zaručujú správne fungovanie metabolizmu a predovšetkým imunitného systému a nervovej sústavy.

Proteíny dávajú signál sýtosti, ale tuky ešte viac. Preto sú ideálne snacky tie, kde sa spájajú proteíny a tuky, ako sú orechy, slnečnica, sezam. Treba si vopred odmerať porciu, aby sme to neprehnali s množstvom a nezjedli príliš veľa kalórií.


Mohlo by vás zaujímať: Stravovacie návyky, ktoré vás spravia silným, svalnatým a namakaným!


Jeme, keď sa nudíme

Keď máme hlad bez príčiny, môže to byť v skutočnosti tým, že sa len nudíme. Preto je potrebné sa rozptýliť. Choďte preč z kuchyne a doprajte si prechádzku na čerstvom vzduchu. To pomáha v tom, aby sme prestali myslieť na jedlo, hovorí newyorská dietologička Jessica Levinsonová. Niekedy stačí žuť žuvačku, skladať puzzle, čítať, pracovať na záhrade či klebetiť s priateľom.

Plnohodnotný spánok

Početné štúdie potvrdzujú, že nedostatočný spánok spôsobuje chuť na jedlo a hlad. Preto sa odporúča osem hodín spánku, aby tak mal organizmus čas si poriadne oddýchnuť. Dobrý spánok je dôležitý pre to, že sa udržuje pod kontrolou úroveň kortizolu. Nedostatok spánku spôsobuje, že sme nervóznejší a impulzívni a máme sklony viac jesť, hovorí Stefano Erzegovesi.


Ako sa s vlčím hladom darí popasovať vám? Napíšte ostatným čitateľom svoje tipy v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Milan, ČTK, Corriere della Sera

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close