Ako sa vám podarí schudnúť s kalkulačkou? Počítanie kalórií je účinné, má však aj svoje nástrahy

Foto: Gettyimages

Foto: Gettyimages

Každý, kto sa aspoň raz za život pokúšal schudnúť, natrafil určite na metódu počítania kalórií. Zatiaľčo v minulosti išlo o pracnú činnosť a zapisovanie do zošita, dnes máme k dispozícii viacero aplikácií, vďaka ktorým môžete mať svoj príjem pod kontrolou. No má vôbec váženie jedla a jeho prepočítavanie na energetickú hodnotu zmysel? Tí, ktorí túto metódu vyskúšali tvrdia, že výsledok stojí za námahu. My sme sa na počítanie kalórií pozreli z vedeckého hľadiska.

Nie je kalória ako kalória

Čo je to kalória?  Je to množstvo energie potrebnej na zahriatie 1 gramu vody zo 14,5 °C na 15,5 °C. Väčšinu sa kalorický príjem a výdaj počíta v kilokalóriách (kcal) alebo v kilojauloch (kJ). Napríklad jablko s hmotnosťou 100 gramov má energetickú hodnotu 57 kcal, čo je približne 238 kJ. Sacharidy a bielkoviny obsahujú približne 4 kcal/gram, tuky 9 kcal/gram, pričom alkohol obsahuje až 7 kcal/gram.

Metóda samotného počítania vychádza z jednoduchého princípu. Počet prijatých kalórií by nemal presiahnuť ich výdaj. Ak teda prijmeme viac, než vydáme, začneme priberať. Telo si začne energetický nadbytok ukladať vo forme tuku.

Časť prijatých kalórií však potrebujeme na takzvaný bazálny metabolizmus. Je to výdaj energie potrebnej na udržiavanie základnej funkcie mozgu, obličiek, pľúc, srdca či nervového systému. Okrem toho, nemálo energie sa spotrebuje aj na trávenie či bežnú aktivitu. Pri celkovom energetickom deficite začíname chudnúť.

Jednou z hlavných nevýhod počítania kalórií je ich výživová hodnota. Môžete prijať 200 kcal z mrkvy alebo aj z torty, ich energetická hodnota bude rovnaká. Tá výživová je však diametrálne odlišná.


Mohlo by vás zaujať: Zabudnite na počítanie kalórií: S týmito 10 tipmi pôjdu kilá nadol jednoduchšie!


Poriadna dávka odhodlania a vytrvalosti

Ak sa chcete pustiť do počítania kalórií, skúste dopredu zvážiť, či vás bude baviť neustále zaznamenávať každé jedlo, ktoré vložíte do úst. Aby bola táto metóda správna, mali by sme vážiť každú potravinu. To je niekedy dosť náročné, najmä, ak sa nachádzame mimo domova. Mnohí odborníci ukazujú práve na dlhodobú neudržateľnosť takéhoto spôsobu stravovania sa. Položte si otázku, ako dlho vás bude baviť chodiť na dovolenky s digitálnou váhou?

Na druhej strane, ak udržíte kalorický deficit, určite schudnete. No ak sa (skôr či neskôr) opäť vrátite k starému spôsobu stravovania, s veľkou pravdepodobnosťou opäť priberiete. Pri neustálom počítaní kalórií môžete stratiť pôžitok z jedla. Nedáte si ďalšie sústo, pretože to je už mimo vašich výpočtov. Takto sa ľahko môže nástroj, ktorý vám má pomôcť v chudnutí, zmeniť na posadnutosť.

Každý je iný

Pomocou rôznych výpočtov na webe či v mobilných aplikáciách si môžete približne vypočítať, koľko kalórií spálite pri chôdzi či inej aktivite. Avšak, treba myslieť na to, že každý z nás má iné potreby. Taktiež sa nie vždy naše dni podobajú ako vajce vajcu, a preto by ani náš kalorický príjem nemal byť stále rovnaký. Počas záťaže potrebujeme vyšší kalorický príjem, naopak keď sme chorí, vystačíme si aj s nižším kalorickým príjmom.


Mohlo by vás zaujať: Účinné chudnutie bez veľkej driny: Stačí si osvojiť týchto 10 pravidiel


Zistíte, že zjete toho oveľa viac, než ste si mysleli

Ak sa len predsa pustíte do počítania kalórií, určite tým získate viacero výhod. Táto metóda je vhodná najmä pre tých, ktorí potrebujú mať pevný režim v stravovaní. Základom úspešného chudnutia je celkový kalorický deficit, pričom, ako dosvedčujú štúdie, nezáleží, či držíte nízkosacharidovú alebo inú diétu. Čím presnejšie budete zapisovať to, čo zjete, tým lepšie výsledky dosiahnete.

Na druhej strane, ak si budete takto podrobne zapisovať kalorický príjem, možno budete nemilo prekvapení z toho, že zjete viac, než ste si mysleli. Mnohí ľudia sú totiž presvedčení, že „takmer nič nejedia“, no práve počítanie kalórií ich môže presvedčiť o opaku. To môže predstavovať štartovací bod, ktorý vás môže motivovať k zmene. Ktovie, možno práve počítanie kalórií bude pre vás tým impulzom, vďaka ktorému sa zbavíte nadbytočných kilogramov. Dôležité je však poznať zdravú mieru a nestať sa otrokom kalorických hodnôt.


Sledujete si energetickú hodnotu prijatých potravín počas dňa? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close