Ako si poradiť s prechladnutím? Takto sa vyliečite skôr a podporíte aj imunitu

Prechladnutie

gettyimages

Po železe má zinok v tele človeka druhé najbohatšie zastúpenie spomedzi minerálnych látok. Je súčasťou viac ako 300 enzýmov, v období rastu je nevyhnutný pri delení buniek, tkanív, orgánov aj kostí a podieľa sa na vstrebávaní makronutrientov (bielkovín a sacharidov). Ľudský organizmus nedokáže vytvárať zásoby zinku na horšie časy, preto je dôležitý jeho pravidelný príjem. Kde ho nájsť a prečo si ho dopriať?

Keď ho máme málo

Pozorovať ho môžeme na mnohých frontoch, no iba málokto si ťažkosti spája s nízkou hladinou zinku. Za najčastejšie prejavy sa považuje:

  • zhoršená kvalita pokožky, náchylnosť na akné, sťažené hojenie rán, atopický ekzém
  • slabé a lámavé vlasy, vypadávanie vlasov
  • lámavé nechty a prítomnosť bielych škvŕn
  • u žien problémy s menštruáciou, u mužov s prostatou a potenciou
  • sterilita, problémy s otehotnením
  • únava, problémy s pamäťou, ťažkosti s učením
  • zhoršenie zraku
  • vyššia chorobnosť, opakované infekcie, oslabená imunita

Náš tip na zaujímavé podujatie: Hudba v kruhu: Marc Ribot (USA)

Poklad pre imunitný systém

Zinok je dôležitým prvkom pre správne fungovanie imunitného systému a pre primeranú odpoveď na patogény, s ktorými prichádzame do styku. Podľa Európskeho žurnálu Imunológie ho telo potrebuje na aktiváciu T-lymfocytov, ktoré vytvárajú efektívnu protivírusovú obranu. Úlohou T-buniek je regulácia imunitných reakcií a napadnutie infikovaných a poškodených. Pri krátkodobom deficite riskujeme opakované prechladnutia a vyššiu náchylnosť na sezónne vírusy. Dlhodobý nedostatok zinku sa zase prejavuje rozvojom zápalových chorôb.

Zbohom prechladnutiu

Prechladnutie je v jesenných mesiacoch na vzostupe a najčastejšie sa šíri obyčajným kýchnutím – kvapôčkami. Ochorenia horných dýchacích ciest, bolesť dutín a hlavy či zvýšený sekrét z nosa vyvoláva široká škála respiračných vírusov. Tie, žiaľ, nezanechávajú žiadnu imunitnú stopu. To znamená, že ťažkosti vás môžu sprevádzať niekoľko týždňov bez náznaku zlepšenia a opakovane sa vracať.

Pripisujú sa mu dokázané liečebné účinky pri bežnom prechladnutí. Základom je zvýšiť príjem zinku do 24 hodín od prvých príznakov prechladnutia, čo vedie k ľahšiemu a kratšiemu priebehu ochorenia. Denná minimálna dávka je stanovená na 11 mg pre mužov, 8 mg pre ženy a 5-6 mg pre deti. Vo výskume Univerzity v Helsinkách sa potvrdilo, že užívanie pastiliek s obsahom 75 mg zinku viedlo ku skráteniu dĺžky prechladnutia až o 42 %.

Tým, že sa v ľudskom tele neukladá, nemusíte sa obávať predávkovania. Za mierne rizikové sa však považuje 20-násobné prekročenie dennej minimálnej hodnoty. Môže vyvolať nevoľnosť, kŕče, hnačku, zvracanie a zhoršenú vstrebateľnosť železa.

Mohlo by vás zaujať: Prechladnutie vás nemusí zložiť do postele: Zakročte včas účinnými zbraňami!

Najbohatšie potravinové zdroje

Najlepším spôsobom, ako udržať svoju obranyschopnosť v dobrej kondícii je dopĺňať cenné vitamíny a minerály výživnou stravou. Našťastie, zoznam potravín s vyšším obsahom zinku nie je chudobný a ani v našich končinách nedostupný. Patrí sem:

  • mäso (hovädzie, bravčové aj kuracie)
  • strukoviny (fazuľa, šošovica, cícer, hrach)
  • orechy (vlašské, mandle, kešu), arašidy, olejnaté semená (tekvicové a slnečnicové)
  • morské plody a ryby
  • mlieko, mliečne výrobky, vajcia
  • horká čokoláda
  • zemiaky, špenát

Čo v boji s prechladnutím najlepšie pomohlo vám? Napíšte ostatným čitateľom tipy v diskusii pod článkom.

Zdroj: Lucia, gettyimages

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close