Biele krvinky tvoria vašu imunitu: Zvýšte ich počet a ubráňte sa chorobám

Potraviny

thinkstockphotos.com

Biele krvinky, alebo aj leukocyty, sa tvoria v kostnej dreni a predstaviť si ich môžete ako agentov imunitného systému, ktorí nastupujú do akcie vždy, keď ochoriete. Za predpokladu, že je organizmus zdravý, má telo dostatok bielych krviniek na to, aby dokázali bohovať s akoukoľvek chorobou. Za optimálny počet považujeme 4500 až 10 000 krviniek na mikroliter krvi. Keď však počet leukocytov klesne pod 4500, niečo s vaším telom nie je v poriadku.

Tento stav sa nazýva leukopénia. Medzi príčiny jej vzniku radíme akútne vírusové infekcie ako je nádcha alebo chrípka, nedostatok medzi a zinku v organizme, týfus, horúčku dengue, maláriu či tuberkulózu. Ohrození sú však aj ľudia trpiaci rakovinou kostí, pri ktorej dochádza k poškodeniu kostnej drene a teda aj obmedzeniu produkcie bielych krviniek. Chemoterapia a rádioterapia rovnako narúša aktivitu kostnej drene, preto sú onkologickí pacienti náchylnejší na rôzne choroby, keďže touto liečbou je ich imunitný systém poškodený.

Nedostatok bielych krviniek oslabuje imunitný systém, takže organizmus sa tažšie bráni rôznym rôznym baktériám a vírusum. Ak nedostatok leukocytov nie je včas liečený, dochádza k posilneniu symptómov chorôb, s ktorými neskôr už telo nedokáže adekvátne bojovať.


Mohlo by vás zaujať: Rýchla zdravotná prehliadka pre mužov: Ktoré časti tela treba kontrolovať pravidelne?


Zrejme vám chýba meď

Zdravý dospelý človek má v krvi od 50 do 80 mg medi. Jej deficit vedie k množstvu zdravotných ťažkostí, vrátane leukopénie. Lekári upozorňujú, že toto ochorenie je často nesprávne diagnostikované. Zvyčajne si ho zamieňajú s myelodysplastickým syndrómom, ktorý nesúvisí s nedostatkom medi, a teda ani nie je liečený jej doplnením. Podľa Thomasa P. Stossela, významného lekára a odborníka zaoberajúceho sa hematológiou, by však pacienti s leukopéniou mali byť v prvom rade testovaní na obsah medi v tele, pretože práve jej nedostatok je v mnohých prípadoch hlavnou príčinou ochorenia. K potravinám bohatým na meď patria morské plody ( ustrice, homáre, kraby), huby, ľanové a tekvicové semená, vlašské orechy, pistácie, strukoviny, sušené ovocie a avokádo.

Mačací pazúr zvýši tvorbu bielych krviniek

Mačací pazúr (Uncaria tomentosa) je rastlina rastúca v amazonských dažďových pralesoch a podľa odborníkov predstavuje značné výhody pri posilnení imunitného systému. Odborníci zo Švédskeho medicínskeho inštitútu, ktorí skúmajú účinky vzácnych rastlín, vykonali test, počas ktorého dospelým ľuďom dvanásť týždňov podávali extrakt z mačacieho pazúra. Po tejto dobe zistili, že u pacientov došlo k zvýšeniu tvorby bielych krviniek. Pacienti s rakovinou by sa však o užívaní prípravkov s výťažkom z tejto exotickej rastliny mali poradiť so svojim lekárom, pretože bolo zistené, že v laboratórnych podmienkach zároveň podporuje prežitie leukemických buniek. Rovnako sa neodporúča pacientom, ktorí užívajú lieky na riedenie krvi, nakoľko v kombinácii s nimi môže dôjsť ku krvácaniu.


Mohlo by vás zaujať: Dajte bolesti kĺbov červenú: Doprajte si tieto čaje a potraviny


Echinacea stimuluje aktivitu leukocytov

Na rozdiel od vakcín, ktoré sa zameriavajú na konkrétne ochorenie a antibiotík, ktoré priamo útočia na baktérie, echinacea stimuluje aktivitu bielych krviniek, ktoré bojujú proti chorobám prostredníctvom procesu nazývaného fagocytóza. Pri pravidelnej konzumácii prípravkov z tejto byliny dochádza k nárastu celkového počtu bielych krviniek a stimulácii ich aktivity. Neodporúča sa však pacientom, ktorí trpia ochorením pečene alebo diabetom. Rovnako sa nesmie užívať zároveň s tabletami na riedenie krvi.

Zvýšte príjem omega-3 mastných kyselín

Tie totiž v tele zvyšujú produkciu fagocytov, čo je druh bielych krviniek, ktoré pohlcujú škodlivé látky ako napríklad baktérie. Konzumáciou rýb, ľanového oleja, rybieho tuku, chia semienok, orechov, špenátu alebo sóje dochádza k zvýšeniu hladiny bielych krviniek a podpore činnosti tzv. B-buniek, zvláštneho druhu leukocytov.


Mohlo by vás zaujať: Reumatoidná artritída trápi množstvo ľudí: Čo všetko o nej potrebujete vedieť?


Zinok

Zinok totiž patrí k látkam, ktoré výdatným spôsobom posilňujú imunitný systém. Japonskí vedci v roku 2009 vydali publikáciu s názvom Journal of Nutritional Science and Vitaminology, podľa ktorej vykonali niekoľko testov, pri ktorých zistili, že konzumácia potravín s nedostatkom zinku spôsobuje zníženie hladiny monocytov a granulocytov v krvi. Nedostatok zinku je priamo spojený s radom porúch imunitného systému, vrátane rakoviny. K potravinám s vysokým obsahom zinku patrí múka, chlieb, strukoviny, ryby, jahňacie mäso, hovädzia pečeň, arašidy, vlašské orechy, horká čokoláda, tekvicové semená, pšeničné klíčky, semená melónov.


Máte skúsenosti s nedostatkom bielych krviniek? Napíšte o nich ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: thinkstockphotos.com, thinkstockphotos.com, Lucia

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close