Bojujte proti predčasnému starnutiu: Vymažte únavu z vášho života!

Únava

gettyimages

Zobúdzate sa ráno unavenejší, ako ste večer zaspávali, a závidíte ostatným ich vitalitu? Ako päťroční máme energiu, ktorú sme zdedili, ale ako päťdesiatroční disponujeme energiou, akú si zaslúžime. Mnohí ľudia premrhajú svoje právo viesť dlhý a plnohodnotný život. Stanú sa unavenými, chorými a predčasne starými. Všetci však máme možnosť rozhodovať sa v otázkach spôsobu života, výživy, návykov spánku, v rozvrhnutí svojej práce i voľného času.

Nevyhnutná obrana

Únava sa prejavuje dvomi základnými formami. Akútna reaktívna únava vzniká ako priama reakcia na ťažkú fyzickú námahu. Predstavuje prirodzenú reakciu a dôležitý obranný mechanizmus organizmu proti nadmernej námahe. Rýchlo sa odstráni oddychom a nevyžaduje špeciálnu liečbu.

Chronickú endogénnu únavu charakterizuje permanentné vyčerpanie, ktorého sa nemožno jednoducho zbaviť oddychom. Je príčinou rýchlejšieho starnutia a najrozšírenejšou chorobou dnešnej doby. Existuje množstvo patologických stavov, ktoré ju môžu spôsobovať. Ak máte vážne podozrenie, že vaša únava súvisí s určitým ochorením, poraďte sa so svojím lekárom.


Mohlo by vás zaujímať: Keď únava neodchádza ani po spánku: Čo sa to s vami deje?


Väčšinou je subjektívna

Únavu vnímame prevažne subjektívne. Vieme, že sme unavení, ak sú naše údy ochabnuté a chuť do práce slabne. Toto vyčerpanie však nemusí byť priamo úmerné vykonanej práci. Môže sa objaviť rovnako ráno po kvalitnom spánku, ako aj na konci náročného dňa.       
Vedci uskutočnili množstvo pokusov objektívne zmerať únavu: stanovili rôzne parametre, ako je nahromadenie kyseliny mliečnej v krvi, výkonnosť svaloviny či frekvenciu žmurkania očných viečok. Žiadne meranie však neposkytlo univerzálnu mieru pociťovanej únavy. 

Fyzické alebo psychické príčiny?

Únava len zriedka pochádza z čisto telesných príčin – zo zlej výživy alebo z nedostatku spánku. Častejšie pramení z psychických príčin, ako je nespokojnosť, stres či nedostatok motivácie. Analýzou 300 prípadov chronickej endogénnej únavy lekári zistili, že 20 percent pacientov bolo unavených najmä z psychických príčin a 80 percent prevažne z emocionálnych príčin.


Mohlo by vás zaujímať: Čo s organizmom robí nedostatok spánku? Strata chuti na sex, halucinácie i iné nepríjemnosti


Dostatok energie = predpoklad úspechu

Michael Korda vo svojej knihe Úspech uvádza: „Prvým a najdôležitejším predpokladom úspechu je dostatok energie.“ Ak chcete dosiahnuť šťastie, zdravie a blahobyt, musíte uvoľniť nahromadené rezervy energie vo svojom tele a využiť ich.

Rozviňte svoj potenciál

  1. Zbavte sa záťaže: Ak je vaša hmotnosť len o 10 percent vyššia ako ideálna váha, zdvojnásobuje sa riziko, že sa u vás objaví únava, dýchavičnosť, reumatické bolesti a iné ťažkosti. Nadbytočné kilogramy zmenšujú energetické rezervy a zhoršujú náladu.
  2. Hýbte sa: Únavu nepremôžete najlepšie tým, že budete energiou šetriť, ale tým, že sa unavíte častejšie. Plávaním, bicyklovaním, krátkym vytrvalostným behom alebo rýchlou prechádzkou. Prehĺbite tým dýchanie, čím sa zvýši prekrvenie mozgu. Pomôže vám to jasnejšie myslieť. Sami sa presvedčíte, že sviežosť tela vedie k sviežosti ducha.
  3. Otužovaním ku zdraviu: Slnečné lúče potrebujeme nielen v lete, ale po celý rok. Sú dôležité pre naše telesné i duševné zdravie. Pôsobia povzbudzujúco a vytvárajú pocit eufórie. Po náročnom dni sa rýchlejšie zotavíte vonku na čerstvom vzduchu. V prekúrenom byte sa môžete stať ľahko malátnym, preto často vetrajte. Denným sprchovaním sa studenou vodou podporíte prekrvenie celého tela a upevníte svoje zdravie.
  4. Dbajte na vyváženú stravu: Okrem vitamínov myslite aj na optimálny prísun minerálnych látok. V našom modernom stravovaní chýba najmä železo, vápnik, draslík, jód a horčík. Nedostatok každej z týchto minerálnych látok môže byť príčinou chronickej únavy.
  5. Primerane odpočívajte: Čím je náš život hektickejší, tým viac potrebujeme blahodarný účinok spánku. Ak sa naučíte na chvíľu si zdriemnuť, môžete predísť vyčerpaniu. V práci si robte pravidelné krátke prestávky a striedajte činnosti podľa náročnosti – zmena prospieva našej pohode.
  6. Zachovajte rovnováhu: Správne držanie tela je nielen pekné na pohľad, ale ušetrí aj veľa bolesti a energie. Čím chybnejší je postoj, tým viac musia svaly pracovať, aby udržali nezdravú nerovnováhu. Tým dochádza k plytvaniu energiou.
  7. Odstráňte zlozvyky: Nerozčuľujte sa nad maličkosťami a myslite pozitívne! Vyhýbajte sa zneužívaniu liekov, ktoré sú častou príčinou únavy. Pite s mierou a skoncujte s fajčením – fajčiari sa unavia oveľa rýchlejšie ako nefajčiari.

Čo v boji s únavou najviac pomáha vám? Napíšte ostatným čitateľom svoje tipy v diskusii pod článkom.

Zdroj: gettyimages, gettyimages, Vlaďa

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close