Bryndza: Probiotikum, národná pochúťka alebo iba mýtus?

Predstava, že v jednom hlte konzumujeme niekoľko miliárd mikroorganizmov je dosť desivá. Mnohí z nás denne a vedome prijímajú kvantá baktérií, čo sa môže na prvý pohľad zdať ako čin, hraničiaci so zdravotným hazardom. Avšak, už lepšie znie zistenie, že milióny nepatogénnych baktérií sa nachádza v jednom čerstvom jogurte či v acidofilnom mlieku. Nazývame ich probiotikami.

Keď sa naruší črevná mikrobiota

Tráviaci trakt človeka je osídlený obrovským počtom mikroorganizmov. Niektoré nám neškodia, no ani neprinášajú úžitok. Avšak nájdu sa aj také, ktoré nám síce neškodia za bežných podmienok, ale pri určitých záťažových stavoch môžu spôsobovať zdravotné problémy. „Hrubé črevo dokáže v sebe udržať zhruba 1 a pol kila mikróbov bez toho, aby nám škodili. Teda aspoň za normálnych okolností,“ povedal Dr. Igor Bukovský. Málokto si však uvedomuje, že nadmerným príjmom sladkostí, alkoholu či stresom, môže človek potlačiť rast prospešných probiotických baktérií. Zloženie črevnej mikrobioty sa môže zmeniť taktiež v dôsledku užívania antibiotík. A tiež častým jedením a vyjedaním počas dňa.

„Ak celú mikrobiálnu komunitu (to znamená: mikrobiota) tvoria optimálne druhy baktérií v primeranom počte, zvyčajne je všetko v poriadku. Ak sa však vplyvom zlej stravy, častého jedenia, stresu, alkoholu, niektorých liekov, spánkového deficitu alebo podivných praktík ako napríklad črevné sprchy a rôzne preháňacie, či „detoxikačné“ kúry naruší niečo z tej krehkej a zložitej harmónie medzi sliznicou, ochranným hlienom, baktériami, bielymi krvinkami a črevným nervovým systémom, máme problém,“ dodal Dr. Bukovský.

Nafukovanie a kŕče sú to najmenej. Ak si človek dlhšie obdobie udržiava v hrubom čreve chronický zápal, trpí celé telo. Zdravý životný štýl a dostatok vlákniny v strave je alfou a omegou zachovania prospešných baktérií, ktoré udržia črevá zdravé a tým aj bolesti a nafukovanie na uzde.

Najviac baktérii žije v tráviacom systéme, kde ovplyvňujú nielen procesy trávenia. Čo sa vlastne deje v tráviacom systéme a aké to môže mať dôsledky pre naše zdravie? Najnovší pohľad na príčiny porúch trávenia a stavov, ktoré môžu mať trvalé následky, vám prinesie odpoveď!

Odkiaľ získať probiotické kultúry?

V súčasnosti na náš organizmus neustále vplývajú rôzne rizikové faktory, ktoré spolupôsobia pri rozvoji ochorení. Nabádajú nás vyhľadávať účinné a ľahko dostupné prostriedky, ktoré sú schopné chrániť zdravie človeka. K takýmto ochrancom patria aj potraviny s obsahom živých „priateľských“ – probiotických baktérií. Ozdravujú ľudský organizmus, majú blahodarný vplyv na črevnú mikrobiotu a imunitný systém. Priaznivo pôsobia na žalúdok, črevá i pečeň. Sú skvelými pomocníkmi pri znižovaní hladiny cholesterolu v krvi, chránia pred rakovinou a taktiež podporujú trávenie.

Probiotiká majú zásadný význam pri udržiavaní rovnováhy črevnej mikrobioty, pretože znižujú výskyt nežiaducich mikroorganizmov. Podporiť rast týchto prospešných baktérií je možné zaradením určitých potravín do jedálnička. Acidofilné mlieko, kefír, zákys, sójový tempeh, kvasená kapusta, kórejská fermentovaná kapusta kimči, miso a kombucha sú prirodzeným zdrojom probiotík, zatiaľ čo jogurty a iné kvasené mliečne výroby sú o ne obohatené. Rast probiotických baktérií podporujú zelenina, ovocie, strukoviny a obilniny s väčším obsahom rozpustnej vlákniny. Pravidelná a primeraná stolica prispieva k rozvoju prospešných baktérií. „Skôr je jej prejavom,“ dopĺňa Dr. Bukovský. „Vetry a stolica by nemali mať nepríjemný hnilobný alebo nakyslý zápach, pretože to je zvyčane dôkazom zlého zloženia mikrobioty.“

Bryndza? Naozaj?

Mnohí ju ospevujú a prirovnávajú k bielemu zlatu. Je považovaná za bombu plnú probiotík so zdraviu prospešnými účinkami na ľudský organizmus. Avšak, „nie je všetko zlato čo sa blyští“! Ako upozorňuje Dr. Bukovský, každá bryndza obsahuje veľa soli, ktorá môže vyvolať riziko zvýšeného krvného tlaku, odvápňovania kostí, rakoviny žalúdka, migrény, ale taktiež môže zhoršovať alergie, autoimunitné ochorenia a chronický zápal. Navyše, pasterizovanú bryndzu nemožno označiť za probiotickú potravinu. Nepasterizovaná má síce veľký obsah probiotických bakteriálnych kmeňov, ale ide o vysoko rizikovú potravinu, ktorá môže nakaziť človeka, okrem iných prenosných ochorení, kliešťovou encefalitídou.

„Slovenskí výrobcovia bryndze, ktorá je definovaná ako „výrobok z ovčieho syru“, najprv bojujú za to, aby im európske úrady schválili bryndzu ako „národné špecifikum“. Potom si dajú „doma“ schváliť „národnú normu“, ktorá dovoľuje vyrábať bryndzu takto: „…musí obsahovať 50 percent ovčieho hrudkového syra v prepočte na sušinu…“ – teda už nemusí byť výlučne a iba z ovčieho syru. Takže je to taká karikatúra bryndze,“ vysvetľuje Dr. Bukovský.

Slovenskí výrobcovia však nedodržiavajú túto „normu“ pre výrobu „karikatúry“ bryndze, čo čom svedčí dôkaz analýzy z roku 2010, ktoré ukázali, že len dve z jedenástich testovaných bryndzí, ktoré sa predávajú v obchodných reťazcoch na Slovensku, dosiahli v testoch 50 percentný podiel ovčieho syra, ako to predpisuje potravinový kódex. „A kto je na vine? Výrobcovia? Pochybujem. Podľa môjho názoru sú tí vinníci dvaja: 1) štát, ktorý nedokáže „ustrážiť“ svoje vlastné pravidlá a 2) ľudia, ktorí si chcú kúpiť bryndzu za takú nízku cenu, že to už nemôže byť bryndza. Je ťažké si predstaviť, že by národná hrdosť dovolila Švajčiarom alebo Talianom masovo kupovať lacné náhrady a podvody švajčiarskej čokolády alebo parmezánu. Nie, nie je to otázka peňazí. Teda prinajmenšom v prípade „národnej pochúťky“ by nemala byť,“ dodal Dr. Bukovský.

Ako si vybrať výživové doplnky?

Probiotické kultúry môžeme užívať nielen v potrave, ale aj formou probiotických výživových doplnkov. Trh ponúka nespočetné množstvo rôznych prípravkov s obsahom probiotických baktérií. Je ťažké zorientovať sa a vybrať správny druh, ktorý by nám pomohol. Pozrite sa predovšetkým na počet baktérií v jednej tabletke. Ak obsahuje minimálne 4 miliardy prospešných baktérií, siahnite po nej. Obsahuje prípravok viac druhov baktérií? Žiadny problém, no skontrolujte si, či podiel aspoň jedného druhu predstavuje polovicu celkového množstva baktérií v jednej tabletke. Doba expirácie taktiež zaváži. Uskladňuje lekáreň probiotiká v chladničke? Zelený bod pre prípravok!

Úprava stravovania a svojho spôsobu života dokážu divy! Ak vás trápi nejaký zdravotný problém, ktorý ste riešili so svojím lekárom, môžete využiť aj pomoc webovej stránky Ambulancie klinickej výživy www.encyklopedia.akv.sk. Očakávajte spoľahlivé a overené informácie, ktoré vám môžu uľahčiť život s rôznymi diagnózami.

Zdroj: reklamná správa

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close