Budia vás zo sna nočné mory? Zistite, čo môže byť príčinou a privolajte späť pokojný spánok

Spánok

gettyimages

Niektorým ľuďom sa občas stáva, že vo sne letia a padajú z výšky dolu. Tento častý jav je spojený s bojom medzi mozgovými centrami bdenia, ktoré sa vypínajú, a centrami spánku, ktorá prevažujú a zahajujú svoju činnosť. V mladosti sa mi o tom často snívalo, ale myslela som si, že už to prešlo. Teraz sa mi však znova stáva, snáď preto, že mám veľa práce, že sa mi zase sníva, že padám a budím sa prudkým trhnutím. Vo sne padám aj z malých výšok, ale ten pocit, že letím, je tak hrozný, že sa prebudím. Manžel hovorí, že pri zaspávaní trhám rukami alebo nohami,opisuje svoj stav jedna žena.

Mohlo by vás zaujímať: Koniec desivých nočných môr? Existujú techniky na kontrolu vlastných snov

Sny o padaní má väčšina z nás

Tento stav nie je v skutočnosti spojený so snovou aktivitou, pretože prichádza v polospánku, ale často je sprevádzaný pocitom padania z výšky. S tým súvisia aj svalové zášklby nohami. Tento symptóm je veľmi častý: prejavuje sa u 70 80 percent populácie. Netreba sa toho obávať, je to úplne neškodné. Na vine sú nedostatok spánku, stresová situácia či príliš veľa kávy.

Nočné mory môžu narušiť spánkový režim

Útek pred nebezpečenstvom, pád z výšky paláca, autonehoda, napadnutie Také sny vedú k tomu, že sa prudko prebudíte uprostred noci, spotení, udychčaní a s búšiacim srdcom. tieto znepokojujúce sny sa objavujú najčastejšie počas spánkovej fázy REM, typické predovšetkým pre skoré ranné hodiny. Častejšie sú u detí. Zlé sny sa objavujú u dvoch ôsmich percent dospelých a bránia posilňujúcemu spánku. Nie je vylúčené, že sa za noc niekoľkokrát opakujú a že majú tú istú tému. Môžu byť spontánne, ale tiež môžu byť vyvolané niektorými zlými návykmi, liekmi alebo chorobami.

Mohlo by vás zaujímať: Trápia vás nočné mory či neschopnosť večer zaspať? Možno jete nevhodné potraviny!

Čo môže byť na vine?

  • Bohatá večera

Korenené jedlá alebo večera so štyrmi chodmi aktivujú metabolizmus, zvyšujú telesnú teplotu a stimulujú aktivitu mozgu. To vedie k nekľudnému spánku. Aby sme lepšie spali, experti odporúčajú znížiť spotrebu kofeínu popoludní a ísť spať najmenej dve hodiny po jedle. Ak sa vám stane, že máte neskoro večer hlad, vezmite si banán alebo vypite pohárik mlieka, ktoré obsahujú tryptofán, esenciálnu aminokyselinu, ktorá pomáha zaspať.

  • Filmové horory alebo čítanie thrillerov

Posledná vec, ktorú robíte pred odchodom na lôžko, hrá hlavnú úlohu. Hudba, ktorú ste počúvali, kniha, ktorú ste čítali, televízny seriál, ktorý ste sledovali, alebo konverzácie, to všetko ovplyvňuje spánok. Keď pred spaním pozeráte horor alebo si čítate thriller, je pravdepodobné, že budete mať zlé sny. Preto nezhasínajte hneď po čítaní či sledovaní filmu, ale pokúste sa vyvolať pozitívne myšlienky tak, aby ste mozog upokojili.

  • Nedostatok spánku
K nočným morám môže viesť aj nedostatok spánku. Keď sa málo vyspíte, je pravdepodobné, že nasledujúcu noc bude fáza REM predĺžená a prinesie živšie a intenzívnejšie sny.

  • Napätie a úzkosť z celého dňa

Podľa posledných výskumov nemusia zlé sny len škodiť: majú tú funkciu, že reprodukujú náročné scenáre, ktoré môžu v živote nastať, aby nás naučili, ako reagovať a rýchlo nájsť riešenie.

  • Choroby

Zlé sny bývajú často registrované u pacientov s niektorými chorobami, napríklad psychickými, ale aj pri epilepsii, syndróme nepokojných nôh či spánkovom apnoe. Môžu byť tiež jedným z vedľajších účinkov liekov, a to najmä antidepresív. Tiež náhle vysadenie niektorých liekov, najmä benzodiazepínov, môže viesť k nočným morám. Pokiaľ máte zlé sny po užívaní niektorého lieku, je vhodné zaklopať na dvere lekára, ktorý zváži zmenu medikácie.

Náš tip: Zažite unikátnu nočnú prehliadku hradu Strečno! Vstupenky nájdete na Predpredaj.sk.

Zdroj: Zora, ČTK/Corriere della Sera, gettyimages

Odporúčame

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close