Pozor na cukrovku: Čím si sladíte život vy?

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto
Ilustračné foto

Nie je osladiť ako osladiť! Dávate do kávy či čaju tri a viac kocky cukru? V tom prípade verte, že si ho osladzujete v oboch zmysloch tohto slova. Ak cukrom, naopak, šetríte, môžete si predĺžiť život o 8 až 10 rokov!


Práve nesprávna životospráva máva totiž v staršom veku na svedomí úroky v podobe cukrovky II. typu. Takto nám telo zráta to, že sme ho roky nesprávne kŕmili a nenašli si čas na pravidelný pohyb. Naše bunky po rokoch jednoducho prestanú vládať. A hoci budeme mať dostatok inzulínu, ktorý je zodpovedný za spracovávanie cukrov v tele, nezvládneme ich spracovať. Bunky inzulín odignorujú – budú proti nemu jednoducho odolné.

Utečte „stareckej“ cukrovke

Začať treba od taniera. Ak patríte k tým, čo si naň radi naložia mastné mäso a potom to ešte zaklincujú zákuskom, tak sa majte na pozore. Práve mastné a slané jedlá sú priam magnetom na cukrovku 2. typu. V kombinácii s nedostatkom pohybu a so sladkosťami máte vysokú pravdepodobnosť, že ju dostanete s prvým dôchodkom. Takáto porucha časom môže zaútočiť aj na cievy a krvný tlak a obličky či zvýšiť riziko infarktu. V najkomplikovanejších prípadoch hrozí amputovanie nohy či ruky.

Čím ju odplašíte

  • Udržiavajte si optimálnu hmotnosť – znížite si riziko až o 43 %. Ak bojujete s nejakým kilom hore-dole, nič sa nedeje. Ale nedovoľte, aby hmotnosť navyše prekročila povolený limit päť kíl. Ak ich máte na sebe „poschovávaných“ viac, nemilosrdne ich vyžeňte.
  • Nepodceňujte pohyb – polhodinová prechádzka trikrát za týždeň znížuje riziko až o 50 %. Nebráňte sa jednoduchým športom, ku ktorým patrí bicyklovanie či plávanie. Môžu byť príjemným rodinným programom alebo dôvodom na stretnutie s kamarátmi.

Proticukrovkové menu:

        ✔ obmedzte mastné a slané jedlá
        ✔ nezabúdajte na nenápadné tuky v pochutinách (napríklad v čipsoch a arašidoch)
        ✔ sladkosti jedzte s mierou
        ✔ dajte pozor na sladené nápoje a kompóty
        ✔ pravidelne konzumujte zeleninu a strukoviny

Oslaďte si život inak

Pamätáte si ešte na vyhrážku „veď počkaj, ako ti to osladím“? Čo takto vyskúšať ju aj naopak? Oslaďte si život peknými chvíľami s rodinou a blízkymi! Vyskúšajte napríklad dobroty svojich vnúčat z hračkárskej kuchynky. Isto vám budú chutiť a zaručene z nich nepriberiete! Navyše chvíľka strávená s deťmi vás nabije pozitívnou energiou a verte, že na sladkosti ani nepomyslíte. Detský smiech je podľa odborníkov liekom takmer na všetko. Ak si predsa len chcete na tanier naložiť niečo skutočné, vyskúšajte koláčiky zo zeleniny (napr. z mrkvy, či červenej repy) a miesto cukru použite glukózu.
 

Zdielať na Facebooku

Diskusia (1)

  • piko 17.04.2012, 13:52

    Čo hovoria odborníci na sladenie medom? Ja si ráno do bielej kávy dávam lyžičku medu. Mám pritom cukrovku 2.typu.

1

Pridať komentár