Superpotraviny ako ochranný štít proti rakovine: Doprajte si ich každý deň!

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Sú superpotraviny súčasťou vašej dennej výživy?

Paradajky, strukoviny, brokolica a čučoriedky patria k najvýznamnejším superpotravinám

Doba, v ktorej momentálne žijeme, prináša okrem neistoty aj zvýšené nároky na kondíciu človeka. Znečistené ovzdušie, nezdravá strava a stres, ohrozujú vaše telo viac ako si možno myslíte. A na zmenu stačí pritom tak málo. Zaraďte do svojho jedálnička tzv. superpotraviny, ktoré obsahujú tie najlepšie a najsilnejšie kombinácie vitamínov, minerálov, antioxidantov a fytochemikálií a môžete si byť istí, že pre svoje zdravie tak urobíte maximum.


Súčasnosť je plná chorôb, vznikajúcich na základe reakcií organizmu na zhoršené podmienky pre život. Ako sa proti nim brániť aby ste sa cítili zdraví, plní životného elánu a energie? Pomôcť vám v tom môže strava, ktorá sa celosvetovo považuje za takzvané superpotraviny. Ktoré to sú?


Mohlo by vás zaujímať: Potraviny pre zdravší životný štýl: Zaraďte ich do jedálnička čo najskôr!


Najvýznamnejšie superpotraviny sú:

  • paradajky – obsahujú karotenoidy, lykopén, kyselinu p-kumarovú. Majú veľmi silné protirakovinové účinky a jednou z ich výhod je, že tepelnou úpravou sa ich účinok neznehodnocuje, ale naopak ešte zvyšuje. Doprajte si ich teda na akýkoľvek spôsob a čo možno najčastejšie.
  • brokolica (špenát, zelené listy a vňate) – je nesmierne bohatá na fytochemikálie, ktoré sú známe významným protikarcinogénnym účinkom. Pomáha odstraňovať rakovinový odpad z tela a bráni väzbe karcinogénov na genetický kód.
  • čučoriedky, brusnice, goji – tieto plody obsahujú množstvo antioxidantov, vitamínov a iných živín, ktoré sú veľmi prospešné nielen v boji s rakovinou.
  • strukoviny (sója, fazuľa, šošovica) – obsahujú silné izoflavóny, ktoré bránia vzniku nových ciev, ktoré by zásobovali nádory. Okrem toho sú vynikajúcim zdrojom vlákniny, bielkovín a sacharidov.
  • ovos, špalda, pohánka, jačmeň, pšenica – tieto obilniny sú cenné pre množstvo vitamínov, minerálov, bielkovín a sú dôležitou energetickou a vitamínovou bombou, ktorá je ešte stále nedocenená.
  • olivový olej – alebo aj olej olejov, ako ho zvyknú mnohí nazývať. Obsahuje až 80% nenasýtených mastných kyselín, množstvo vitamínov, minerály a fytochemické látky, ktoré účinne zabraňujú vzniku rakoviny.
  • jablká – skutočná superpotravina. Jablká sú výnimočné pre svoje skvelé účinky na imunitu, odvodnenie tela, nakoľko obsahujú celý rad vitamínov a minerálnych látok. Taktiež sú zdrojom vlákniny, ktorá prečisťuje črevá a vhodné sú aj pri diéte. Majú výrazné protirakovinové účinky.
  • cesnak a cibuľa – tradične konzumované superpotraviny, obsahujúce alylové sulfidy, ktoré chránia pred rakovinou kože, pažeráka a žalúdka. Rozkladajú karcinogénne látky a pomáhajú aj pri problémoch s krvným tlakom.
  • ľanové a tekvicové semienka – sú zdrojom nenasýtených esenciálnych mastných kyselín (omega-3), vitamínov skupiny B, E, A, C, D a minerálnych látok (draslík, vápnik, horčík, fosfor, mangán, sodík, zinok). Sú bohaté na fytochemikálie, biotín, fenolové kyseliny, flavonoidy, lignany, fytoestrogény a tiež vlákninu.
  • orechy – obsahujú 50 % kvalitných olejov, minerálne látky - vápnik, horčík, fosfor, množstvo vitamínov, 20 % bielkovín, ale aj nenasýtené mastné kyseliny a sacharidy.
  • zelený čaj – obsahuje polyfenoly, látky známe ako fytochemikálie, ktoré majú výrazný antioxidačný účinok.

Mohlo by vás zaujímať: Chýba vám draslík, horčík alebo železo? Nájdete ho v týchto potravinách!


To  nie je všetko

Keďže nikde vo svete nie je ustálený presný zoznam superpotravín, niektorí odborníci za ne považujú napríklad aj: pomaranče, kivi, čili papričky, olejnaté ryby, morčacie mäso, jogurt, mrkvu, petržlen, kokosový olej, konopné semienka, med, surové kakaové bôby, horkú čokoládu, chlorellu, spirulinu, aloe vera, echinaceu, kapucínku či rakytník.

Stačí si len vybrať

Ako vidíte, na výber máte skutočne bohatú ponuku. Ak sa teda nechcete aj naďalej cítiť unavení, mať neustále zlú náladu a predovšetkým sa chrániť pred rakovinou a inými civilizačnými ochoreniami, neváhajte a zaraďte čo najviac zo spomenutých superpotravín do svojho každodenného jedálnička.


Na ktoré superpotraviny nedáte dopustiť a sú pravidelnou súčasťou vašej dennej stravy? Podeľte sa o svoj názor s ostatnými čitateľmi v diskusii.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (10)

  • Baša 28.02.2017, 19:29

    ja telo pravidelne detoxikujem a 3 mesiace kazdy den si doprajem vitaminovy doplnok tree3chlorellu, je to ochranny stit pre vsetky choroby, nastartuje organizmus a precisti ho

  • Anička 02.11.2012, 08:17

    Moja neboha mamka velmi lúbila jesť rajčiny, cibulu, cesnak, jedavala to surove, s chlebom aj fazulove polievky a podobne. Ale rajčiny nechybali nikdy... zomrela na rakovinu mozgu. Takže nielen jedlom si chranime život, sú tu aj iné faktory, ktoré ovplyvňujú naše zdravie. Keby to bolo iba jedlom, ake by to bolo jednoduché.

  • Mikonopa 31.10.2012, 22:52

    Na jednu tradicnu superpotravinu sa zabuda: konopne semiacko. Vsetko o nom sa dozviete na: http://www.konopa.sk/clanky/konopne_potraviny/

  • Milka 31.10.2012, 20:43

    Článok sa mi páči, chcem ešte dodať, že vynikajúce účinky má i ľanový olej, ráno nalačno 1 čl oleja, tiež večer tesne pred spaním 1 čl, pridávam si k tomu po lyžičke medu. Môžem potvrdiť zlepšenie imunity, čo sa mi po mesačnom užívaní prejavilo na nechtoch, cítim sa plná energie a sily.

  • eva 31.10.2012, 16:20

    zaujimave informacie z oblasti zdravia a mediciny najdete aj na http://mediceye.blogspot.sk/

  • Ica 31.10.2012, 14:58

    Dnes je naša strava bohužiaľ len kalorická a nemá vysokú výživovú hodnotu, ktorú ovplyvnila hlavne dostupnosť "vo veľkom" pestovaných plodín ovocia a zeleniny. Sú o tom dokonca aj preukázané výskumy, že to čo bolo napr. v paradajkách pred 20-timi rokmi, tak dnes o tom tie paradajky môžu len snívať. Ľudia siahajú po náhradách vitamínov a ďalších suplementoch, aby mohli "spravne fungovať" a necítiť sa unavený a chrániť sa pred civilizačnými ochoreniam. Som hrdá, že poznám spoločnosť, ktorá ľudom aj na Slovensku ponúka riešenia ako zabezpečiť svoje zdravie.

  • Mirec 31.10.2012, 14:47

    Idealne je najsť si pestovateľa ktorému dôverujete a neokalme Vás. Druhá možnosť je dopestovať si podľa možností svoje. Mne sa takto podarilo zatiaľ hrozno , marhule a paradajky, ktoré absolutne nestriekam a deti si ich trhajú priamo zo stromu alebo kríka. Dobrý pocit.

  • Pepe 31.10.2012, 12:26

    Síce článok je dobrý ale nepovedal bz som že to sú všetko superfoods. :) Tie sú najmä spomenuté v druhej polke článku :)

  • A6 31.10.2012, 12:02

    Super clanok, len tam chyba info o tom kde zakupit chemicky neosetrovane ovocie a zeleninu. V nasich obchodoch take su a tie narobia v organizme viac skody ako osohu ako sa pise v clanku. Dokonca ani na trzniciach nemame istotu ze produkty su "ciste" a zdrave. Ked som vedla trznice zbadala obaly od paradajok ktore pochadzali z Polska mala som dost.... clovek si mysli ze konzumuje zdravé ovocie a zeleninu pritom opak je pravda.

  • Ludka 31.10.2012, 09:13

    wow, dobrý návod ako žiť zdravšie, super téma, dobrý nápad, prehľadné, páči sa mi vaša stránka

1

Pridať komentár