Prírodná zbraň proti rakovine: Ochránia vás pred ňou tieto potraviny

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Doprajete si každý deň dávku čerstvého ovocia či zeleniny?

Dôležité fytochemikálie nájdeme predovšetkým v rozličných druhoch ovocia a zeleniny

Je to len pár rokov, čo vieme o ich existencii, no už za taký krátky čas sa o nich podarilo zistiť pomerne veľa. A najmä to, že svojou silou dokážu chrániť naše telo pred voľnými radikálmi, resp. rakovinou. Reč je o látkach, nachádzajúcich sa v ovocí a zelenine, tzv. fytochemikáliách. Ich účinky sú veľmi silné. Čo všetko dokážu a odkiaľ ich vlastne môžeme získať?


Jedna z najväčších nádejí na boj s rakovinou

V súčasnosti sú fytochemikálie jednou z najväčších nádejí ľudstva v boji proti mnohým chorobám vrátane rakoviny. Používajú sa aj ako súčasť liečby ak už daná choroba vznikne. Ich účinky sú veľmi silné a mnohé biomedicínske vedy, ktoré skúmajú všetky možnosti liečby a prevencie týchto chorôb, sú z ich účinkov nadšené.

Čo sú to fytochemikálie?

Ide o látky, ktoré sa nachádzajú v surovej strave, resp. zelenine a ovocí, orechoch, či dokonca rôznych koreninách. Nejedná sa o látky, ktoré by boli pre život človeka nenahraditeľné, ako napríklad bielkoviny či sacharidy. O to viac sú však pre vaše telo prospešné. Stretávate sa s nimi denne a ani si neuvedomujete, aké silné zbrane máte vlastne vo svojich rukách.


Mohlo by vás zaujímať: Najnovšie objavy v boji proti rakovine: Počuli ste už o nich?


Zaraďujeme ich do piatich skupín:

  1. terpény – aktivujú ochranné enzýmy tela, nachádzajú sa v červenej, žltej a zelenej zelenine a tiež v ovocí, orechoch, strukovinách, semienkach a obilí. Do tejto skupiny patria karotény, limonoidy a saponíny.
  2. sulfidy – podporujú činnosť enzýmov, ktoré zabraňujú vzniku rakoviny. Nájsť ich môžeme najmä v cibuľovitých či horčičných rastlinách.
  3. fenoly – do tejto skupiny patria polyfenoly, katechíny, izoflavóny, taníny a antocyanidíny. Sú to látky, ktoré chránia najmä pred rakovinou hrubého čreva. Nájdete ich v červenom víne, bobuľovinách, grepoch, sóji, bylinkách a v zelenom čaji.
  4. organické kyseliny a polysacharidy – do tejto skupiny patria laktózy, celulózy, arabinogalaktany, fruktany, glukany a pektíny. Všetky tieto fytochemikálie blokujú účinok nitrozamínov, ktoré sa nachádzajú v šunke či údeninách a pomáhajú rastu užitočných črevných baktérií. Taktiež zlepšujú imunitu a chránia pred rakovinou hrubého čreva. Nachádzajú sa v hubách, ovocí, koreninách a bylinkách.
  5. lipidy – sú prospešné najmä pri zlej zrážanlivosti krvi, ale sú dobré aj na autoimunitu a rôzne zápaly. Patria sem izoprenoidy, oleje, mastné kyseliny, či fytosteroly, ktoré môžeme nájsť hlavne v zelenej listovej zelenine, orechoch, klíčkoch, rastlinných olejoch, bylinkách a tiež aj v živočíšnych produktoch.

Surová strava sa nevyrovná syntetickým doplnkom výživy

Aj keď vás o opaku farmaceutické firmy, či rozliční výrobcovia výživových doplnkov denne presviedčajú, nie je tomu tak. Syntetický vitamín či iný doplnok nenahradí ten skutočný – „živý“. V rastlinách sa totiž nachádzajú tisícky medzi sebou pospájaných väzieb, čím sa ich pozitívny účinok znásobuje. Vedci napríklad dokázali, že len 4 mg vitamínu C, nachádzajúceho sa v jablku, pôsobí takou antioxidačnou silou, ktorej sa vyrovná len viac ako 1500 mg čistého vitamínu C vo forme rozličných farmaceutík.


Mohlo by vás zaujímať: Potraviny pre zdravší životný štýl: Zaraďte ich do jedálnička čo najskôr!


Ktoré potraviny patria medzi najbohatšie zdroje fytochemikálií?

  • sója
  • brokolica
  • kapusta a kapustová zelenina
  • citrusy a bobuľoviny
  • paradajky
  • cibuľa a cesnak

Tepelnou úpravou sa neznehodnotia

Dobrá správa. Na rozdiel od niektorých vitamínov sa ich sila tepelnou úpravou nestratí, takže si ich môžete dopriať aj v rôznych iných úpravách ako len surové. Väčšina z nich je totiž termostabilná a nestratí sa pri vysokých ani nízkych teplotách. Poradie ich najvhodnejšej úpravy je nasledovné: surové, mrazené, varené v pare, varené vo vode, grilované, pečené a vyprážané.


Ktoré potraviny obsahujúce fytochemikálie máte v obľube vy? Podeľte sa o svoje názory s ostatnými čitateľmi v diskusii a vyhrajte víkendový pobyt alebo niektorú z ďalších cien v našej súťaži. Nezabudnite uviesť platnú emailovú adresu.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (13)

  • Tom 03.12.2012, 11:04

    pre Slavo. Trepes, ty si precitaj poriadne co pisu a nevypisuj hluposti tym ktori maju pravdu. ...Surová strava sa nevyrovná syntetickým doplnkom výživy Aj keď vás o opaku farmaceutické firmy, či rozliční výrobcovia výživových doplnkov denne presviedčajú, nie je tomu tak... Tie dve vety su jednoznacne zle, vyplyva z nich toto...farmaceuticke firmy nas presviedcaju o tom, ze surova strava sa vyrovna doplnkom (blbost) ale nie je tomu tak (druha blbost). Ak by bol nadpis taky, ako pisal Zuzana, potom je v poriadku ta druha veta. A ano, z dalsieho pokracovania podclanku vyplyva, ako to je skutocne. Ak si vsak niekto clanok necita a vsimne si len podnadpis, je to zavadzajuce.

  • Eva 29.11.2012, 09:54

    Dobrý večer , ja môžem zeleninu na každý spôsob:-))úplne najlepšie surovú , ale samozrejme vyhrávajú zeleninové šaláty - také "čo dom dá " tie sú neopakovateľné - nikdy dvakrát neurobím taký istý a to má svoje čaro:-).Ale aby to nebolo iba také všeobecné - tak musím vypichnúť kyslú kapustu - ktorú nielen v tomto období milujem a tým som známa v celej rodine , že na hocaké jedlo z kyslej kapusty nepoviem nikdy nie.

  • Vierka 29.11.2012, 09:52

    dobrý deň,som zo staršej generácie,takže najradšej mám kapustu,cesnak a cibulu.To môžem mať na tanieri aj každý deň.

  • OZZY 28.11.2012, 20:57

    najucinnejsie substancie proti rakovine: 4-ALICIN (CESNAK) 3- RESVERATROL (CERVENE VINO) 2- LYKOPEN (PARADAJKOVA STAVA) - NAJ NAJ NAJ- IZOTHIO KYANAT (KYSLA KAPUSTA)

  • Mima 27.11.2012, 20:13

    Zaujímavý článok, plynie z neho dobré ponaučenie...

  • Ivan P 27.11.2012, 18:42

    V článku sa píše, že tepelnou úpravou sa vitamíny neznehodnotia, ale v dokumente na Jedle záleží vravia, že upravou sa zničia až 50 % vitamínov. Nedávno zverejnili článok, že geneticky modifikované potraviny sú pre zdravie neškodné. Čo je uplna hluposť tak ako to čo som menoval.

  • Slavo 27.11.2012, 13:24

    po 1. pre Zuzanu - nadpis podclanku dala naschval taky,v nadvaznosti na samotny podclanok,precitaj si to poriadne,a ak nerozumies,tak nevypisuj hlupe pripomienky ;-))) .... a po druhe,ak som konzumoval takmer dennodenne vsetko z napisaneho,odporucaneho,tak potom preco mi na oblicke vyrastol 12cm zhubny nador??!!! ;-))

  • helena 27.11.2012, 12:14

    tekvicovy olej je super,zdravy a chutny

  • Zuzana 27.11.2012, 09:58

    autorka článku dosť zle napísala podnadpis . . . . Surová strava sa nevyrovná syntetickým doplnkom výživy . . . . tento nadpis prezentuje názor, že doplnky výživy sú lepšie. Nadpis mal byť Surovej strave sa nevyrovnajú doplnky výživy . . . alebo . . . Doplnky výživy sa nevyrovnajú surovej strave.

  • Anita 27.11.2012, 09:56

    Ja som doslova závislá na kapustovom šaláte, ktorý si doma robím a jedávam denne, niekedy aj viackrát za deň, až sa bojím, že to preháňam. Ale nemôžem si pomôcť. Kapustu nastrúham najemno, mierne osolím a ochutím len citrónom. Niekedy k tomu postrúham aj mrkvu.

1 2 >

Pridať komentár