Vyšportovaná postava aj s pribúdajúcimi rokmi? Poradíme vám, ako na to

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Darí sa vám udržiavať vašu svalovú hmotu?

Dostatočný príjem tekutín a minerálov počas fyzickej aktivity je veľmi dôležitý

Kto z nás by netúžil mať postavu ako za mlada? Vek je však neúprosný a s ním prichádzajú aj rôzne fyziologické zmeny, okrem iného aj ubúdanie svalovej hmoty. Poradíme vám, ako tento neželaný dôsledok krížikov na chrbte môžete aspoň sčasti eliminovať.


Pomer tukovej a svalovej hmoty sa s pribúdajúcimi rokmi mení. Nedá sa zastaviť, ale ubúdanie svalovej hmoty sa dá spomaliť. Dostatok svalstva je veľmi dôležitý pre metabolické procesy zabezpečujúce  plnohodnotné fungovanie organizmu. Je to najcennejší majetok človeka, vďaka ktorému si bunka dokáže udržať vitalitu.

Svalový úbytok je ovplyvnený hladinou horčíka - magnézia  v organizme. Žiaľ, doposiaľ bol tento ión podceňovaný. Zatieňovali ho informácie o potrebe vápnika a draslíka. Ale ak chýba v organizme horčík, automaticky chýba aj draslík, lebo sa nemá na čo naviazať. S pribúdajúcim vekom výrazne stúpa nedostatok horčíka v organizme a organizmus prirodzene starne. Deficit sa najčastejšie prejavuje bolesťami hlavy, poruchami srdcového rytmu (keďže pri nedostatku horčíka dochádza k vzostupu vnútrobunkového obsahu vápnika), celkovou únavou, nedostatočnou sústredenosťou, bolesťami a kŕčmi svalov, problémami so zápchou alebo náchylnosťou k stresu,“ podčiarkol prof. MUDr. Zdeněk Zadák, CSc., vedúci  Centra pre výskum a vývoj Lekárskej fakulty a Fakultnej nemocnice v Hradci Králové.


Mohlo by vás zaujímať: Únava, zlá nálada či nechuť do jedla: Horčík tieto neduhy môže poraziť


Regenerujte správne

„Počas aktívnej športovej činnosti, ktorá je pre organizmus nesmierne dôležitá, dochádza vo zvýšenej miere k spotrebe minerálov. Dostatočný príjem tekutín a minerálov počas športu napomôže celkovej regenerácii organizmu a najmä svalov,“ vysvetlil PaedDr. Vlado Zlatoš, PhD., športovec, kondičný tréner a špecialista na výživu. Po namáhavom tréningu je vhodné doplniť horčík. Jeho absencia totiž pribrzďuje proces delenia buniek, ktorý je potrebný na ich obnovu a regeneráciu. Veľa ho nájdete napríklad v niektorých minerálnych vodách, celozrnnej múke, slnečnicových semiačkach, pšeničných klíčkoch, lieskových orechoch, mandliach, kešu orechoch. Dostatok horčíka je dôležitý aj pre udržanie svalovej hmoty.

Vyhnite sa úbytku svalovej hmoty

Pri inaktivite denne ubudne až 300 a viac gramov svalovej hmoty. V extrémnom prípade tak za desať dní nečinnosti môžeme prísť až o tri kilogramy svalovej hmoty. O vzácnu svalovú hmotu pritom ľudia najčastejšie prichádzajú aj pri nesprávnom chudnutí – ak z jedálnička vyradia príjem proteínov, alebo pri pohybe nedodržiavajú správnu pulzovú frekvenciu. Vtedy organizmus nespaľuje tuky, ale začne ubúdať práve zo svalov.


Všetko pre zdravé telo a dušu nájdete na www.vysetrenie.sk


Zdravé stravovanie vám pomôže

Bunka žije len z toho, čo všetko zjeme a vypijeme. Bunková výživa je dôležitá pre správne fungovanie nášho tela. Určite nejeden z vás zažil bežný jav – mentálnu hmlu. Ide o útlm, ktorý nastáva po jedle. Podpísala sa pod ňu nesprávna skladba a množstvo skonzumovaných potravín. Žiaľ, v našich končinách príliš často konzumujeme rýchle sacharidy, ktoré majú negatívny dosah – inzulín vysáva z buniek minerály. Priemyselne spracované potraviny sú síce chutné a rýchle na podanie, ale majú nízku biologickú hodnotu, v strave chýbajú kvalitné tuky – omega 3 a ďalšie,“ dopĺňa Vlado Zlatoš. Tu nachádzame aj odpoveď, prečo treba denne myslieť na pravidelné dopĺňanie, pričom výživa je úzko prepojená s fyzickou aktivitou.


Poskytujete vášmu organizmu dostatok horčíka? Darí sa vám udržiavať vašu svalovú hmotu? Napíšte do diskusie pod článkom.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (4)

  • Júlia 50 29.04.2013, 20:22

    Športujem rekreačne, v zime lyžujem trochu, korčuľujem trochu, pravidelne plávam raz za týždeň 1 km- 40 bazénov 25m. V lete chodím na hríby, ak rastú, plávam 3 krát týždenne a ešte trochu pomáham v záhradke cez prázdniny,celý rok chodím do práce pešo-15 min. a cítim sa v na svoj vek veľmi dobre. Musím sa ráno rozhýbať,ale po 7 m/ toaleta, hygiena/ som už OK, pekný pracovný deň začína! Som zástanca hesla- pomaly ďalej zájdeš!!, takže športujem primerane a dúfam, že mi to vydrží dlho!

  • matus 28.04.2013, 11:21

    pokial nedokazete spravit drep, tak hranie tenisu na takej urovni by som ani nepovazoval za sport. skor by som zaradil plavanie, dlhsie prechadzky, casom bicykel atd. klbova vyziva a mineraly su v takom veku nevyhnutnost, a kazde rano strecing? to je uplna hlupost, natahovat svaly ktore nie su zahriate, je asi taka blbost ako vytacat dieslovy motor pri - 20°C ihned po nastartovani, ideal na natihanutie svalu... strecovat iba dokonale zahriate svaly. drzim palce

  • Milan 28.04.2013, 09:36

    Peter, pravidelny sport nie je pre kazdeho. V 66 uz vobec nie. Rekreacny ano, ale na pravidelny treba mat aj geneticke predispozicie. Ziadne zazracne mineralky, tabletky, naplaste, bandaze a pod. v takom veku zdravie, svalovu hmotu, ubytok maziva v chrupavkach....neprinavratia. Pre telo, tak isto ako pre stroj plati, ze bud pomaly a dalej, alebo rychlo a na kratsiu dobu. Aktivny sport nici telo, rekreacny, nenamahavy, oddychovy mu naopak pomaha. Davkovanie ma byt so stupajucim vekom nizsie. Aj u tych rekreacnych. Len skoda, ze si ludia nedaju poradit. Vzdy oponuju tym, ze "sused je starsi, ale zvlada toho viac ako ja"... Nikoho nenapadne, ze sused na ine geneticke predispozicie, pripadne to, ze sused v minulosti menej (pripadne vobec) spotroval a teda ma zakonite viac usetrene telo. Mam kolegu byvaleho vrcholoveho sportovca. V 40 je mrzak odkazany na lieky proti bolesti, ma rozmlatene klby, chrbticu a take "bezne" problemy sportovcov. Dakujem, neprosim. Bezne chodim plavat, na prechadzky, na huby, na strelnicu, turistiku....a citim sa vyborne. Kedze sa nechcem v truhle vynimat ako krasna svalnata mrtvola, ku stastiu a zdravemu telu mi to staci. Zmierte sa s tym, ze mlady, zdravy a silny....sme uz boli. Bolesti mensie, vacsie su sucastou vyssieho veku. Moja rada, oddych, zmena aktivit, prechod na lahky rekreacny rezim, zmena stravy. Je tu o tom dost clankov, staci si ich vyhladat a precitat. (hrat tenis, ktory je sam o sebe velka zataz na klby, svaly, slachy a potom sa na ne stazovat, je mierne povedane....divne)

  • Peter Ormis 28.04.2013, 08:45

    Mám podobný problém.Mám 66 rokov, pravidelne športujem /tenis 2x týž./ každé ráno strečing. Pociťujem bolesti nôh, najmä po telesnej aktivite. Spájam to s úbytkom svalov na nohách. Beriem občas analgetikum . Drep urobím len s pomocou rúk. Poraďte Vdaka.

1

Pridať komentár