Dilema menom strečing: Pomáha náš výkon zlepšovať alebo skôr naopak?

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto
Strečing telu prospieva, treba si však zvoliť správny čas

Niektorí ho považujú za nevyhnutnosť, iní, naopak, za stratu času. Ďalší dokonca tvrdia, že je pred cvičením skôr nevhodný. Ako to s ním teda vlastne je?


Už dlhší čas sa o nutnosti tohto typu "rozcvičky" vedú rôzne polemiky. Kedysi sa tvrdilo, že bez poriadneho strečingu by sa cvičiť ani nemalo, dnes sú názory trochu iné.

Statický strečing pred posilňovaním vynechajte

Podľa štúdie v časopise The Journal of Strength and Conditioning Research je strečing pred posilňovacími cvičeniami skôr nevhodný, pretože sa človek po ňom cíti slabší. Tieto predpoklady potvrdil aj výskum univerzity v Záhrebe – ľudia, ktorí sa pred cvičením venovali statickému strečingu znížili svoj výkon o 5,5 percenta. Podobné výsledky mala aj porovnávajúca štúdia dvoch skupín – jedena strečing aplikovala, druhá nie – a výsledok? Tí, ktorí si na rozcvičke dali záležať zdvihli priemerne o 8,3 percenta nižšiu váhu ako ich kolegovia z druhej skupiny. ,,Intenzívny strečing sa pred cvičením neodporúča už dlhšiu dobu, pretože sa vie, že najlepšie je aplikovať ho až po cvičení, nie pred,“ vysvetľuje americký odborník na túto problematiku Richard Cotton.


Mohlo by vás zaujať:  Lepšie výsledky v kratšom čase: Moderný tréning pomôže k lepšej postave aj vám


Zraneniu vraj nepredchádza

Argument, ktorý počas uplynulých desaťročí presviedčal ľudí, aby sa takejto forme rozcvičky venovali spočíval najmä v prevencii úrazov počas cvičenia. ,,Strečing považujem za dôležitú časť cvičebného režimu, ale panujú o ňom určité mylné predstavy. Ľudia si myslia, že rozťahovanie pred cvičením je prevenciou zranení, ale neexistujú štúdie, ktoré by niečo také potvrdzovali,“ tvrdí Lynn Millar, profesorka z Winston-Salem State University v Severnej Karolíne.

Venovať by sa mu mali aj starší ľudia

Jeho výhodou však je, že dokáže ľuďom zabezpečiť širší rozsah pohybu a prospieva tak k správnemu držaniu tela aj počas bežných činností. Plusom je tiež kladný vplyv na udržiavanie rovnováhy a teda prevenciu proti pádu a ďalším zraneniam, ktoré neraz súvisia aj so starnutím a stratou obratnosti. Tieto pozitíva však ešte neznamenajú, že ho treba praktizovať tesne pred cvičením, naopak.


Mohlo by vás zaujať:  Chráňte si kĺby a svaly nielen pri športe: Pomôcť vám môže terapia páskami


Kedy áno a kedy nie?

Ak sa pripravujete na intenzívne cvičenie, je ideálne sa zamerať na zahriatie svalstva, nielen na jeho preťahovanie. Vhodné je napríklad k niekoľkým rozťahovacím cvikom pridať aj pár cvikov ako napríklad „jumping jack“ čiže skákanie, pri ktorom prinožujeme a roznožujeme a popri tom sa naše ruky hýbu nad hlavu a späť k telu. ,,Ak sa niekto chystá behať alebo chodiť, odporúčam jemné zahriatie, ktoré trvá menej ako minútu a je zamerané na pretiahnutie kvadricepsu, achiloviek a lýtok,“ odporúča Cotton, hoci priznáva, že ani takýto krátky strečing nie je povinný, ak sa mu niekto nechce venovať.


Aký je váš názor na strečing? Považujete ho za zbytočnosť alebo za nevyhnutnosť? Napíšte aj ostatným čitateľom do diskusie.

Zdielať na Facebooku
  • Autor: Maroš
  • Foto: SITA

Diskusia (6)

  • Joe 06.05.2013, 01:23

    Ondro, tu sa bavili o strecingu tesne PRED vykonom a jeho vplyvu na celkovy vykon, a je niekolko studii ze strecing sa PRED neodporuca pretoze znizuje vykon.

  • Hilda 05.05.2013, 21:52

    Ja som teda poriadne tučná s platničkovými problémami :-). Každé pretiahnutie mi pomáha :-). Myslím tým to vlastné, na koberci :-). .......Keď už to cudzie mi nehrozí.....:-).

  • Ondro 05.05.2013, 15:29

    Coze...... to su idioti..... strecing je na prevenciu proti urazu svalov z dlhodobeho hladiska.... nie ze raz za cas si zastrecujem lebo ma akosik boli koleno...... cim viac je clovek roztahanejsi, tym menej mu hrozi natiahnutie ci roztrhanie svalu.....

  • Milan 05.05.2013, 11:46

    To su tiez "vyskumy" len preto, aby sa vykazovala cinnost, minali peniaze a poniektri mal teple miestecko. Komu vyhovuje nech ho praktizuje, komu nie, tak nech to nepokusa. Staci posluchat a pocuvat SVOJE telo. Nikto okrem mna totiz nevie ako sa pri ktorej cinnosti citim, ci mi pomaha, skodi, zatazuje ma..... Ale naco sa vobec rozculovat. Ludia su ako opice. Opicia sa po druhych a malokto da na vlastny rozum. Ked sa v telke a vsade naokolo propaguje strecing, tak ho robia vsetci. Odrazu! Predtym on ani nezakopli a boli v pohode. Ked sa v telke zas objavi, ze nie je ucinny a ze ucinne je nieco ine, tak vsetci huraaaa do toho noveho. A stale dookola. Nahanaju si chvost ako pomatene psy a macky. Niekedy si myslim, ze tie zvierata su inteligentnejsie ako vacsina ludi. Tie vzdy vedia kedy maju dost. Takze strecing je a aj nie je ucinny. Nech si kazdy vyberie co mu vyhovuje. Som zvedavy, ci by sa taketo "vyskumy" robili, keby na to nikto nedal ani cent???

  • rudo 05.05.2013, 11:23

    S tým trečingom,je to ako s podaním prvej pomoci.Čo nás učili na školeniach vodičov z povolania,dnes vôbec nie je pravda.Odrazu nie je potrebný.Tak si vyberte.

  • rudo 05.05.2013, 11:18

1

Pridať komentár