Praženica, cereálie alebo chlieb: Aké raňajky sú pre vás najzdravšie?

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto
Cereálie s mliekom sú jednou z mnohých variánt vašich raňajok

Všetci vieme, že raňajky by sa nemali vynechávať. Napriek tomu tak mnoho ľudí stále robí. Na raňajky si netreba dopriať lukulské hody, ale aspoň niečo by na vašom tanieri určite byť malo. Čo si dopriať tak, aby ste mali ideálny štart do nového dňa?


Raňajky by mali tvoriť asi 20 až 25 percent z celkového denného príjmu energie a zároveň zabezpečiť prísun kvalitných živín. Z rôznych prieskumov však vyplýva, že prvé jedlo dňa mnohí dospelí aj deti vynechávajú. Odborníci na výživu upozorňujú, že iba raňajkovať nestačí, treba sa tiež stravovať správne. Jediný správny recept na raňajky ale neexistuje.

Doprajte si pečivo

Univerzálne a variabilné je na raňajky napríklad pečivo, ktoré je zdrojom sacharidov. Tie sú pre organizmus najrýchlejšie využiteľný zdroj energie. Platí, že celozrnné pečivo je výživovo hodnotnejšie. Dôležité je aj to, čím sa chlieb natiera. Kým maslo je výborným zdrojom vápnika, rastlinná nátierka či margarín zase obsahujú viac nenasýtených mastných kyselín, vrátane esenciálnych. "Kvalitný tuk navyše zníži glykemický index sacharidovej potraviny. To znamená, že prijatá energia sa bude uvoľňovať postupne," vysvetlila Alžbeta Béderová zo Združenia pre zdravie a výživu.


Mohlo by vás zaujať: Bez raňajok ani krok: Naštartujte žalúdok aj mozog – zdravo a vyvážene!


Čo na chleba?

Šunka alebo syr zase zabezpečia prísun bielkovín. Obložený chlebík je vhodné doplniť zeleninou a skombinovať s ovocnou šťavou. Z hľadiska výživových hodnôt sú takéto raňajky takmer dokonale vyvážené a vhodné najmä pri sedavom zamestnaní alebo školských povinnostiach, prípadne pri málo až stredne intenzívnej pohybovej aktivite.

Cereálie áno, ale tie prírodné

Jogurt a müsli môže byť na raňajky ľahký variant alebo aj kalorická bomba. Presladené a zapečené ovsené vločky obsahujú viac jednoduchých cukrov než vlákniny. Ak sú navyše skombinované so sladkým smotanovým jogurtom, prijatú energiu vydáte asi pri hodine tenisu. "Rovnako ako pri všetkých potravinách aj tu je dôležité, všímať si kvalitu. Pokiaľ uprednostňujete veľmi ľahké raňajky, vyberte si jogurt s nižším obsahom tuku a sušeným ovocím. Pre istotu si však pribaľte desiatu, aby vám energia nechýbala," radí Béderová.


Mohlo by vás zaujať: Chudnutie pomocou müsli a cereálií: Ktoré vám kilá uberú a ktoré skôr pridajú?


Praženicu len pred náročným dňom

V prípade praženice so slaninou, napriek tomu, že ide o kalorické a výdatné raňajky, nemusia byť vždy nevhodné. "Pokiaľ cez deň plánujete vysokohorskú turistiku alebo v práci vynakladáte veľa fyzickej aktivity, dokážete spáliť aj živočíšne tuky alebo vajíčka, ktoré sú zdrojom plnohodnotných bielkovín," povedala Béderová. Pre prácu v kancelárii sú však vhodnejšie ľahšie raňajky, ktorých trávenie nezaťaží organizmus a neutlmí mozog.


Čo zvyknete najčastejšie na raňajky jedávať vy? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (20)

  • michal 08.09.2013, 17:06

    chleba s olivami a olivovym olejom

  • gabika 29.08.2013, 20:04

    fitky-lupienky so studeným mliekom :-) to milujem raňajkujem aj večeriam to už vyše roka a zatiaľ mi to chutíííííí

  • Kvetinka 04.06.2013, 22:01

    Pravidelne ranajkujem cerealnu kaizerku alebo kusok celozrneho chleba s platkom syra, sunky a k tomu vzdy paradajka alebo aj redkvicka, uhorka ci paprika :). K tomu vsetkemu pohar mlieka. Ak mam viac casu, uvarim si ovsene vlocky v mlieku so skoricou a medom. Potom fungujem bez problemov aj cele dopoludnie...:)

  • anzuje 04.06.2013, 18:37

    Milujem praženicu so slaninou a cibuľkou. Mňam.

  • Janka 04.06.2013, 17:56

    obilninová kaša s teplým mliekom ochutená Grankom

  • bingo 04.06.2013, 15:41

    na vecer 4 plzne a som ok...

  • bingo 04.06.2013, 15:40

    pol litra borovicky...

  • Stano 04.06.2013, 13:16

    Oprazena slaninka / 0.25kg , stvrtka chleba + stvrtka masla a 5 uvarenych vajec. K tomu pol titra mlieka a vladzem ako kon... (vaha sa mi nehybe 15rokov, stale v norme, namahavu pracu nemam..) /// Jedzte to co vam chuti, nie kraviny odporucane lekarmi... semiacka... co som ja sliepka?

  • evina 04.06.2013, 09:03

    rano po prebudeni 2 pohare vody, ranajky: biely jogurt, do toho posekane vlasske orechy, pomlete lanove semienka, velka lyzica medu a par zrniecok goji, velka salka caju a kava

  • cathy 04.06.2013, 08:53

    Dve Dukanove zemličky, prazska sunka, rukola alebo iny salat...velky "kyblik" kavy - pol na pol s mliekom...do 12.00 som najedena :-))) Sladke ranajky doslova neznasam ...

1 2 >

Pridať komentár