Autá vašej mladosti: Zaspomínajte si na legendy východného bloku

Škoda 1000 MB

flickr.com/robokubo

Tieto autá mal každý mladý lámač ženských sŕdc, snívala o nich každá rodina pre ich cestu na dovolenku do Juhoslávie. Aj bez elektricky ovládaných okien, klimatizácie či pohonu všetkých kolies do zlého terénu prekonali cesty o akých by sa dnešným autám mohlo len snívať.

Tisíc malých bolestí: Embéčka

Kto by už o nej nepočul. Známa Škoda 1000 MB. Vzhľadom na niektoré jej vady sa skratka MB úsmevne prekladá ako 1000 Malých Bolestí. Škoda v polovici minulého storočia chcela prísť s čímsi novým, úsporným autom aj pre masy. Dovtedy vyrábala hlavne veľké a výkonné autá, no chcela sa ľuďom priblížiť. A rovnako dostať aj dotáciu od štátu na otvorenie novej fabriky, na to však museli prísť s novým modelom. Vo finále sa rozhodovali medzi 4 prototypmi, vyhrala dnešná Škoda 1000 MB.

Základný motor mal objem jeden liter a aj keď o tom možno neviete, na cestách ste sa mohli stretnúť až zo 4 typmi populárnej embéčky.

  • Model 1964 – spoznáte ho tak, že na prednej maske je chrómovaný ovál až po predné smerovky. Druhým poznávacím znakom je polkruhová mriežka nad zadným blatníkom či vypuklé zadné sklo, ktoré zasahovala až do bočnej strany karosérie.
  • Model 1966 – stále tu je mriežka nad blatníkom, pri vyššom modeli De luxe má však už obdĺžnikový tvar. Rozpoznať ho môžete od predchádzajúceho hlavne inou prednou maskou, chrómovaný ovál na maske už nezasahoval až ku smerovkám.
  • Model 1968 – ten rozpoznáte veľmi jednoducho, pri blatníkom má tretí pár smerových svetiel.
  • Model 1969 – tu je zmena najbadateľnejšia. Model 1969 má inú prednú masku, na nej je už len jedna tenká chrómovaná lišta namiesto celého oválu. Strecha je už hladká bez prelisu zadné okno je užšie.

Mohlo by vás zaujímať: Jazda podľa znamenia zverokruhu: Aké auto by vám vybrali astrológovia?


Dá sa na nej aj okolo sveta

V roku 2008 na Škode 1000 MB absolvovali jeden Slovák a jeden Čech cestu okolo sveta. Embéčka Julka zvládla okolo 35 000 km a dokázala, že aj auto z kategórie takmer veterán to vie ukázať aj dnes. A pritom dobrodruhovia za ňu dali len 15 000 czk, samozrejme ďalšie peniaze šli na úpravu. Ale je to dôkaz, že embéčka ešte nepatrí do starého železa.

Na štýl Talianov: Žigulík

Lada/VAZ 2101

Alebo legendárna Lada/VAZ 2101. V roku 1966 nadviazal Sovietsky zväz spoluprácu s Talianskom, konkrétne s automobilkou Fiat. Dohodli sa na vybudovaní továrne na sovietskom území. Domovským sídlom fabriky sa stalo mesto Togliatti, nesúce meno po talianskom predsedovi komunistickej strany v Taliansku.

Prvý prototyp uzrel svetlo sveta v roku 1970, dokázal ísť až 140 km/h, mal spotrebu medzi 8 a 10 l/100km a na svoju dobu to bolo naozaj veľmi moderné auto v ničom nezaostávajúce za západnou konkurenciou. Vzorom mu bol Fiat 124, ktorý sa rok predtým stal autom roka. Samozrejme musela byť Lada pozmenená, nakoľko ruské cesty nedosahovali kvalitu talianskych. A tak bol roku 1971 predstavený v Bruseli automobil Slavia. Ku nám sa dostal pod názvom VAZ Žiguli, pomenovanie podľa neďalekého pohoria od výrobného závodu. Neskôr sa typ 2101 označoval jednoducho, Lada. Do západného sveta sa vyvážal s označením Lada 1200 a v niekoľkých detailoch sa líšil. Hlavne pri verzii S. Tá mala iné svetlomety, chrómované blatníky, masku chladiča, kožený interiér a dokázala ísť až 155 km/h čo je viac ako bežná Lada. Takúto verziu však mohli mať len obyvatelia Nemecka.

V roku 1972 sa model 2101 dočkal sestry, 2102, čo bolo vlastne praktické kombi. Posledný model 2101 vyšiel z výrobnej linky v roku 1983.


Mohlo by vás zaujímať: Podľa auta spoznaj vodiča: Čo o vás prezradí váš štvorkolesový tátoš?


Škoda 105

Škoda 105

Hlavne u nás ju na cestách môžete stretnúť dodnes. Rovnako aj jej sestry, Škodu 120 alebo 125. Všetky tri modely sú veľmi podobné. Líšia sa len v detailoch. Produkcia trojice modelov začala v roku 1976 a skončila poslednými modelmi v roku 1990. Škodovky mali motor typicky vzadu. Škoda však pôvodne chcela zmenu oproti predchodcovi, Škode 100 a Škode 110. Nová rada mala mať motory vpredu, no na to bolo nutné doviezť veľké množstvo nových súčiastok a vplyvom socialistickej vlády takýto dovoz možný nebol. Preto sa motor vzadu používal aj pri novej rade.

V týchto modeloch sa stretnete s dvoma motormi, ten slabší s výkonom 44 konských síl bol určený pre Škodu 105 a o 10 koní silnejší pre Škodu 125. Jednotlivé modely boli veľmi podobné, líšili sa len v detailoch ako napr. použitie motora, alebo jemné zmeny dizajnu. Napríklad prvé modely 105 mali predné svetlomety typicky okrúhle, ešte z modelu Škody 100. Až neskôr prišli typické hranaté svetlomety charakteristické pre Škodu 120.

Otáčkomer len pre vyvolených

Zaujímavé boli aj stupne výbavy. Výbava automobilu v minulosti a dnes, to je naozaj obrovský rozdiel.

  • Standard – v tomto stupni výbavy ste sa mohli stretnúť napríklad pri Škode 105 S. Tento model mal spomínané oválne svetlomety zo staršieho modelu a v podstate inak nemal nič. Ani opierky v dverách, dokonca sa nedali sťahovať ani zadné okná.
  • De Luxe – modely s touto výbavou mali za modelovým číslom koncovku L. Až v tomto stupni výbavy ste mali na palubnej doske ukazovatele prístrojov s kruhovým zobrazením. Tachometer v predchádzajúcom modely mal obyčajný pozdĺžny tvar, klasické kruhové budíky sa objavili až tu. Stále však bez otáčkomera. Vo dverách už boli lakťové opierky, zadné okná sa dali sťahovať, sedadlo sa dalo nastavovať, teda len opierka a na zemi už nebola guma ale koberce. A k tomu niektoré ozdobné lišty.
  • Grand de Luxe – tento honosný názov by dnes znamenal snáď aj súkromnú vírivku v aute. Kedysi to tak nebolo. V tomto stupni výbavy ste dostali dokonca aj otáčkomer, palubnú dosku z iného plastu, inú výplň dverí, krajší koberec a chrómované lišty na karosérií. Aj takto kedysi vyzeral luxus.

Všetky modely mali 4-rýchlostnú prevodovku, len niektoré, prípadne novšie prišli s 5-rýchlostnou. Takú mal aj model 120L v roku 1976, na ktorý sa čakalo v poradovníkoch. A jeho cena? 69 500 kčs.


Najlepšie informácie o autách a motorizme nájdete na podkapotou.sk


Len pomaly

Len pre zaujímavosť bol v roku 2009 vykonaný crashtest tejto legendy. Škoda 105 bola vystavená čelnému nárazu v rýchlosti 48 km/h. V modernom aute by sa vám pri takomto náraze nafúkol airbag a nič by sa vám nestalo, maximálne by ste sa len niekde udreli. No a v Škode 105? Vodič aj spolujazdec by utrpeli vážne zranenia, ktoré by dokonca nemuseli ani prežiť. Na tomto príklade vidno, o aký veľkú kus pokročila ochrana cestujúcich v autách.

S týmito krásavcami ste si určite užili veľa zábavy, odviezli množstvo známych, možno spoznali vaše prvé lásky. Ak niektorého z nich máte doma, nezbavujte sa ho. Aj tak dnes už nemá takmer nijakú hodnotu v peniazoch, no spomienky na neho nevyčíslite ničím. Mnoho z týchto áut zmizlo z našich ciest aj pred pár rokmi, vďaka šrotovnému. Nechajte si to svoje ešte v garáži a o pár rokov z neho bude možno hodnotný veterán.


Poznáte spomínané modely áut? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie.

Zdroj: flickr.com/robokubo, flickr.com/robokubo, flickr.com/Skoda-VW-Oldtimer-Fan, flickr.com/willemsknol, David
Odporúčame