Jazdite bezpečne aj v zime: Čo robiť na zasneženej či zľadovatelej vozovke?

Auto

Napriek tomu, že tohtoročná zima snehovou nádielkou až tak neoplýva, treba poukázať na riziká jazdy na snehu. Jazda v zime je v mnohom odlišná a nebezpečnejšia ako tá po suchom asfalte s dobrou priľnavosťou. Prinášame vám niekoľko rád, ako sa vysporiadať s nástrahami zasnežených ciest.

Na bezpečnosť myslite už doma

Výrazne si môžete pomôcť už pri plánovaní cesty. Nehovoríme o každodennej dochádzke do práce, ale hlavne o dlhších cestách, napríklad na zimnú lyžovačku. Vždy si vyberajte frekventovanejšie cesty. O ne sa cestári starajú prioritne a budú zjazdné s menšími problémami. Pri zasneženej vozovke sa radšej nenechajte zlákať vidinou vyhliadkovej jazdy cez vidiek a horské priesmyky po cestách tretej triedy s autom plne nabaleným na týždňovú lyžovačku vynechajte tiež. Mohli by ste si sami privodiť zbytočné nepríjemnosti.

Ešte pred jazdou by ste sa mali dostatočne zbaliť. Ak idete po riskantnej trase, nezabudnite na lopatku, vrecko s pieskom, lekárnička je samozrejmosťou, pomôcť môžu aj snehové reťaze. Ak chcete aby vás nezaskočilo vôbec nič, prihoďte do auta aj jedlo a pitie navyše či deku. A majte vždy plnú nádrž, auto udržíte „nažive“ a seba v teple.


Tiež by vás mohlo zaujať: Jazda autom v zime: Pred týmito nástrahami sa majte na pozore!


Štartujeme!

Už tu môžu nádeje mnohých vodičov vyhasnúť. Štartovanie v zime dokáže byť poriadne náročné. Pri rozbiehaní na prvý prevodový stupeň majú kolesá veľké otáčky, vysoký krútiaci moment. Preto musíte ubrať plyn, aby ste sa nezahrabali. Pokiaľ sa vaše kolesá nebodaj začnú zahrabávať, ihneď prestaňte s akceleráciou. Na kopci môžete podísť o niečo ďalej, pretože vyhrabaný sneh sa šmýka ešte viac ako obyčajný. Jemne narábajte s plynom, ak sa to dá, skúste rozbeh len so spojkou. V prípade zľadovatenej vozovky nešpekulujte, rovno zaraďte druhý prevodový stupeň a pokúste sa o rozbeh. Zväčša sa to podarí. Plyn pridávajte len veľmi jemne, aby kolesá získali kontakt s vozovkou. Opatrní musia byť hlavne majitelia áut s pohonom zadných kolies, aby hneď pri rozbiehaní neskončili v šmyku.

Ideme!

Keď sa vám podarí rozbehnúť, ešte nemáte vyhrané. Na cestách sa oplatí jazdiť vo vyjazdených koľajniciach na ceste. Ak plánujete zmenu smeru, musíte pribrzdiť na veľmi malú rýchlosť, aby vás koľajnice nerozhodili, alebo nedostali do šmyku.

Jazdite opatrne a oveľa pomalšie ako v lete. Hlavným dôvodom je dlhšia brzdná dráha. Myslite aj na ostatných vodičov a smerovku vyhadzujte v dostatočnom predstihu. Pri hustom snežení či hmle potrebuje vodič za vami dlhší čas na to, aby smerovku vôbec uvidel.

Od áut pred sebou dodržujte väčší odstup ako obvykle. Hlavne pre dlhšiu brzdnú dráhu, ale aj pre to, aby ste si v prípade brzdenia našli vhodné miesto. Keď budete jazdiť za niekoho zadkom v pár centimetrovej vzdialenosti, v prípade potreby brzdenia budete radi, keď vôbec zastavíte. Ak máte väčší odstup, môžete zabrzdiť na lepšej časti vozovky, z ktorej sa jednoduchšie rozbehnete.

Vždy jazdite s nízkymi otáčkami motora. Čím nižšie, tým menšie riziko šmyku. Nežeňte to však do extrémov, aby ste nezadreli motor. Nízke otáčky platia aj pri preraďavaní na vyššie prevodové stupne, raďte skôr ako ste zvyknutí.


Všetko o autách nájdete na www.podkapotou.sk


Pozor, zákruta!

So samotnou jazdou súvisí aj bezpečný prejazd zákrutami, v ktorých sú veľakrát nebezpečné koľaje alebo ľad. Pred zákrutou dostatočne spomaľte. Pri jej prejazde nebrzdite ani nepridávajte plyn, dôležité sú jemné a plynulé pohyby volantu. Veľkú výhodu majú vozidlá so stabilizačným systémom ESP. Niekedy sa však šmyku nedá zabrániť. Poznáme dva základné druhy, pretáčavý a nedotáčavý. Pri pretáčavom vás prudko stočí a za pár okamihov urobíte hodiny. Nedotáčavý je o niečo iný, máte pocit, že vás čosi vytláča z cesty von a auto nemôžete ovládať. Ako ich zvládnuť?

  • Pretáčavý šmyk:

– dajte nohu z plynu a stlačte spojku

– zatočte volantom smerom do šmyku (ak sa vaša zadná časť dostane na pravú stranu, točte na pravú stranu a naopak), prípadne jemne korigujte plynom. Ale len veľmi jemne.

– keď sa auto vyrovnáva, uvoľňujte volant

  • Nedotáčavý šmyk:

– dajte nohu z plynu a stlačte spojku

– volant netočte do vnútra zákruty, ale ho uvoľnite (tu si dajte pozor, váš reflex bude opačný a budete chcieť točiť dovnútra zákruty. Pôjdete napríklad do ľavotočivej zákruty. Vaše auto začne vytláčať zo zákruty von na pravú stranu. Budete mať tendenciu volant zatočiť ešte viac doľava, dovnútra zákruty. Tak len vyvoláte pretáčavý šmyk. Volant uvoľnite, kolesá sa narovnajú a získajú trakciu)

– keď auto získaja trakciu, opatrne pokračujte ďalej


Tiež by vás mohlo zaujať: Prezúvanie zimných pneumatík: Čo o ňom treba vedieť a kedy je naň ten pravý čas?


A zastavujeme!

Rovnako dôležitý bod. Kvôli klzkej vozovke sa vaša brzdná dráha môže predĺžiť až trojnásobne. Nezáleží na tom, že dané miesto dobre poznáte, ide o aktuálne podmienky. Preto brzdite s väčším predstihom ako obvykle. Ak nemáte v aute ABS, brzdite jemne a plynule. Keď cítite, že sa kolesá začínajú blokovať, brzdite prerušovane, uvoľnite brzdu aby sa kolesá roztočili a znova pribrzdite. Majitelia áut s ABS to majú jednoduchšie.

Jazda v zime je plná nástrah. Jazdite opatrne a radšej pomalšie, pár minút cesty navyše ešte nikoho nezabilo. Pamätajte, v aute máte v rukách nielen svoj, ale aj cudzie životy.


Snažíte sa v zime jazdiť opatrnejšie? Aké opatrenia pre bezpečnejšiu jazdu robíte? Napíšte svoje tipy a skúsenosti ostatným čitateľom v diskusii.

Zdroj: sita, David
Odporúčame