Zázračné omega-3 mastné kyseliny: Proti Alzheimerovi, depresii a pre zdravé srdce

Najčítanejšie dnes
3 dni
Týždeň

Obrázok dňa

Ďalšie obrázky
Foto

Anketa

Príjmate dostatok omega 3 mastných kyselín?

Losos patrí medzi najlepšie zdroje omega-3 mastných kyselín

Nie sú tuky ako tuky. Kým niektoré z nich nášmu zdraviu neprospievajú, iné si telo priam vyžaduje. Reč je o omega-3 mastných kyselinách, ktoré sa prirodzene vyskytujú v mäse, vajciach, zelenine a niektorých rastlinných olejoch.


Svoje zastúpenie majú aj v repkovom oleji a zo živočíšnych zdrojov ich nájdeme najmä v plodoch mora, ako je losos, sleď a makrela. Ak ste sa v týchto potravinách ani zďaleka nenašli, svoj denný príjem zdravých tukov môžete zvýšiť jednou polievkovou lyžicou ľanových semiačok. Ich konzumácia pozitívne vplýva na činnosť srdca, pomáha znižovať riziko arytmie, pôsobí protizápalovo a chráni organizmus pred rakovinou.

Prečo sú také vzácne

Esenciálne mastné kyseliny si telo nedokáže vytvoriť samo a musí ich prijímať z potravy. Slúžia na produkciu chemických prenášačov, ktoré sú nevyhnutné pre normálny rast buniek, metabolizmus tukov a cholesterolu, ohybnosť ciev, zrážanlivosť krvi a činnosť mozgu i očí. Majú blahodarný účinok na pamäť a dobré duševné zdravie.

Mnohé výskumy poukazujú na to, že nedostatok tukov typu omega má spojitosť s rastom civilizačných ochorení, hlavne so srdcovo-cievnymi ochoreniami, artritídou, obezitou, depresiami a schizofréniou. Pokiaľ má telo nedostatok týchto mastných kyselín, prejaví sa to zlou kvalitou kože, vlasov a nechtov a tiež zníženou obranyschopnosťou organizmu.


Mohlo by vás zaujať: Vyhnite sa rakovine prsníka: Týchto šesť potravín je skvelou prevenciou


V lekárni bez predpisu

Ľudia, ktorí pravidelne jedia ryby, nemusia užívať žiaden doplnok stravy s omega-3 mastnými kyselinami. Pre ostatných je tu riešenie z lekárne, ktoré by však nemali vyhľadávať pacienti so zlou zrážanlivosťou krvi. Pri kúpe výživových kapsúl si pozorne preštudujte ich zloženie, pretože kvalitné prípravky by nemali obsahovať nepotrebné tuky. Omega-3 doplnky nájdete často v kombinácii s vitamínom E, ktorý ako antioxidant zabraňuje ich znehodnoteniu oxidáciou. Náhradou tabliet môže byť aj v detstve nenávidený rybí olej, no radšej sa poraďte s lekárom, ako často a v akých dávkach ho užívať.

Omega-3 proti degeneratívnym chorobám

Najnovšie vedecké výskumy preukázali kľúčovú úlohu omega-3 mastných kyselín v prevencii Alzheimerovej choroby a iných vážnych ochorení mozgu, srdca, očí a celého tela. Priaznivo tiež ovplyvňujú priebeh kardiovaskulárnych chorôb a zmierňujú niektoré depresívne poruchy. Predmetom výskumu je i štúdium funkcie omega-3 mastných kyselín v mozgu a ich vplyvu na zrak, pretože údajne dokážu zabrániť degenerácii žltej škvrny (makuly) v oku. Podporujú tiež cirkuláciu krvi, pomáhajú znižovať krvný tlak a pre diabetikov sú účinné z hľadiska zlepšenia metabolizmu inzulínu a glukózy.


Mohlo by vás zaujať: Potraviny pre zdravší životný štýl: Zaraďte ich do jedálnička čo najskôr!


Obsah omega-3 mastných kyselín v rybách a kôrovcoch

(Množstvá sú uvedené v gramoch na 100 g porcie)

  • údený losos    1.8
  • ančovička v oleji       1.7
  • konzervovaná sardinka v rajčinovom pretlaku   1.4
  • nakladaný atlantický sleď   1.2
  • údená makrela          1.0
  • dúhový pstruh          1.0
  • údený mečiar            0.7
  • biely konzervovaný tuniak 0.7
  • atlantický údený polok        0.5
  • platesotvaré ryby (platesa, kambala, solea)          0.4
  • atlantický halibut     0.4
  • treska škvrnitá          0.2
  • treska obyčajná        0.1
  • tepelne upravená ustrica divá         0.5
  • tepelne upravené hrebenatky         0.3
  • varené garnáty         0.3

Ktoré z hlavných zdrojov omega-3 mastných kyselín sú pravidelnou súčasťou vášho jedálnička? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii.

Zdielať na Facebooku

Diskusia (5)

  • MartinaN 05.04.2014, 17:10

    sorry nezobralo mi to e-mailovu adresu

  • MartinaN 05.04.2014, 17:06

    pre Francis Omegy 6 máme totiž nadbytok zo zlého stravovania na rastlinných olejoch a na umelých maslách typu ramx vetx a ako je známe tento nadbytok spôsobuje zápaly. Dôležité je koľko nenasýtených mastných kyselín typu DHA a EPA a v akom pomere. No nehovorím že konopný olej je zlý ale všetkého s mierou aj keď je to super marketingový ťah lebo v poslednej dobe je všetko konopné :-) pre assap: pravda... ale dnes už sú známe metódy na filtráciu od takých svinstiev :-) pre všetkých: najviac sa nám osvedčila táto omega 3 s ktorou boli dosiahnuté najpriaznivejšie výsledky pri dlhodobom užívaní http://www.ezona.sk/shop/index.php?route=product/product&product_id=41

  • Francis 05.04.2014, 15:57

    Najlepší je konopný olej a vôbec o tom nepíšete,ako jediný má pomer olejov Omega 6 a Omega 3 v pomeru 2:1 až 3:1 tak že ryby sa tomu ani zďaleka nepribližujú pozrite si www.sum.sk morské ryby už nie sú to čo bývalo more je plné odpadu je to stoka ľudských odpadkov a chemikálii

  • Karol 05.04.2014, 15:33

    Prorodu nicim nenahradis,ziadna chemia v dlhodom hladisku neprinasa pozitivne vysledky. Morske produkty su c.1,samozrejme pokial nie su z Fukusimy a podobnych ,,mrtvych " regionov

  • assap 04.04.2014, 14:41

    Morske zivocichy plne dioxinov a tazkych kovov je najhorsia volba.

1

Pridať komentár